שכיחות המחלות הקשורות בוִירוּס הפָּפילוֹמָה האנושי בישראל- תוצאות מחקר חדש אשר נערך במכבי

 

הידעתם כי כשמונים אחוז מהאכולוסיה בעולם תחשף במהלך חייה לזן כלשהו של וירוס הפפילומה?  אמנם, אצל רוב האוכלוסייה מדובר בזיהום חולף שאין לו כל משמעות רפואית, אך אצל אחוז קטן הוירוס ישאר באופן קבוע והוא עלול לגרום לנגעים טרום סרטניים בצוואר הרחם או ליבלות מין. בנוסף,  וירוס זה גורם לכשלושים אחוז מהגידולים של החלק האחורי בחלל הפה.

 

מחקר שהתבצע במכבי שירותי בריאות בדק מה היקף ההִדבקוּת בישראל ומה נעשָׂה על מנת למנוע את ההדבקה או הסכנות הטמונות בהישארות קבועה של הוירוס.

ד"ר אדוארדו שכטר, מנהל מרפאת צוואר הרחם במרכז לבריאות האישה במכבי ויו"ר החברה לקולפוסקופיה מספר לנו על תוצאות המחקר.

"בישראל עד כה אין נתונים מדויָקים על אחוזי ההִדבקות בווירוס ועל הנגעים שנגרמים ממנו. אך בעזרת מאגרי המידע של מכבי, המחקר הזה שופך אור על שכיחותם של הנגעים הנגרמים על ידי הוִירוס לאוכלוסיה בישראל", מסביר ד"ר שכטר.

במחקר התקבלו נתונים הדומים למה שמקובל בעולם המערבי:  כ-0.8% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת מיבלות מין ואצל כ-4% מהנשים הבוגרות יש ממצא של נגעים במשטחי צוואר הרחם (משטחי PAP).

איך אפשר לגלות האם נדבקנו?

את אחד מהביטויים של ה-HPV( (וירוס הפפילומה האנושי) – נגע בצוואר הרחם – , ניתן לגלות ע"י משטח PAP, שמתקבל מגירוד תאי רירית מצוואר הרחם. אם מגלים שינויים במשטח, על האישה לעבור בירור נוסף של צוואר הרחם, לחיפוש נגעים טרום סרטניים ולטיפול מקומי שימנע את התקדמות התהליך והתפתחות סרטן צוואר הרחם.

נשמעו טענות כי בדיקה זו אינה תמיד מדויקת, האם יש אמת בדבר?

יתכנו מקרים בהם ה-PAPיצא תקין כאשר בפועל יש זיהום של HPV, תופעה הנקראת "תוצאה שלילית כוזבת". על מנת להוריד את השכיחות של תוצאות שליליות כוזבות האיגוד הגינקולוגי ממליץ לבצע בדיקת PAPבין הגילאים 25-65 כל שלוש שנים.

ומה קורה בישראל? האם הבדיקה הזו שכיחה?

במחקר שלנו נמצא, כי בסביבות 40% מהנשים הנמצאות בגיל המתאים עוברות בדיקות PAP. מבין הנשים שמגיעות לרופא נשים במכבי אפילו 80% מבצעות משטח, אך הבעיה היא שחלק גדול מהאוכלוסיה לא מגיע לרופאי הנשים. המסקנה של המחקר היא כי יש לעודד נשים להגיע לרופא הנשים לבדיקות רוטיניות אשר כוללות בין היתר בדיקות PAPבגילים המומלצים, כל שלוש שנים.

נכתב בשיתוף MSD