לא חייבים לרוץ ישר לרופא

חשבתם על כאבי גב? תחשבו גם על סחרחורות, על רצפת האגן או על התאמת סביבת העבודה בבית ובמשרד. הנה כל מה שרציתם לדעת על אחד המקצועות היותר מיוחדים ומרתקים בעולם הרפואה. וגם: קבלו טיפ מנצח לחיים שמורכב משתי מילים בלבד – ואפילו סרטונים למניעת כאבי גב שמומלץ לשמור במועדפים שלכם

יום הפיזיותרפיה העולמי אז מה בעצם עושה פיזיותרפיסט פיזיותרפיה

על מה אתם חושבים כשאתם שומעים את המילה "פיזיותרפיסט"? ככל הנראה על כאב הגב התחתון שתקף אתכם לפני כמה חודשים. ואולי על פרקי כף היד שבערו לכם אחרי עבודה ממושכת על המקלדת. אבל מקצוע הפיזיותרפיה הוא הרבה יותר מגוון ורחב יריעה ממה שרבים יודעים – מטיפול בסחרחורות ובעיות שיווי משקל, דרך שיקום נוירולוגי מורכב ועד לטיפול בבעיות רצפת אגן, כולל בריחת שתן.

לרגל יום הפיזיותרפיה הבינלאומי, הגיע הזמן להפנות זרקור ולשים במרכז הבמה את אחד ממקצועות הבריאות היותר חשובים, מגוונים, מורכבים ומרתקים: הפיזיותרפיה.

כדי ליישר קו, בואו נתחיל מההגדרה הרשמית: פיזיותרפיה הוא מקצוע מתחום הבריאות שמהותו אבחון, שיקום ומניעה של בעיות הקשורות לתפקוד, תנועה ואיכות חיים. "תנועה" היא מילה גדולה, ולכן נציין שהפיזיותרפיה רלוונטית לכל הקשור במערכת השרירים, השלד וגם העצבים.

מבריאות האישה ועד ייעוץ לפעילות גופנית

כפי שכבר נרמז למעלה, תפקיד הפיזיותרפיסט אינו רק לטפל, אלא לאבחן את הבעיה ולייעץ בהתאם. לכן, כאשר אתם מגיעים לפיזיותרפיסט, בראש ובראשונה הוא יעסוק באבחון מדוקדק של מצבכם. רק בהתאם לאבחון, תותאם הגישה, תוכנית הטיפול ואמצעי הטיפול. וכל זאת, בשיתוף עם המטופל.

לאמצעי הטיפול עוד נגיע עוד מעט, אבל לפני הכל: במה יודעת הפיזיותרפיה לטפל? תנשמו עמוק, כי מגוון הבעיות והמצבים הרפואיים עשוי להפתיע אתכם – וזו רק רשימה חלקית.

  • טיפול בבעיות שריר ושלד – שיקום אורתופדי לילדים ולמבוגרים (כאבים במפרקים, כאבי שרירים, פגיעות ספורט ועוד).
  • שיקום נוירולוגי – טיפול בבעיות במערכת העצבים (כולל שיקום לאחר אירוע מוחי ובמחלות נוירולוגיות כמו פרקינסון).
  • בריאות האישה ושיקום רצפת אגן בנשים ובגברים: טיפול בהפרעות בתפקוד שרירי רצפת האגן ואברי האגן. כך למשל, דליפות שתן וצואה, שיקום רצפת אגן לאחר לידה וטיפול בכאבים בקיום יחסי מין.
  • התפתחות הילד.
  • יציבה: טיפול במטופלים בגיל ההתבגרות הסובלים מבעיות יציבה בעמוד השדרה.
  • ייעוץ לפעילות גופנית: הדרכת אוכלוסיות בסיכון, לפעילות גופנית בהתאמה אישית.
  • ארגונומיה: התאמת סביבת העבודה בבית ובמשרד, במטרה להפחית עומסים על מערכת השריר-שלד והישנות בעיות בשרירים ובמפרקים.
  • שיקום וסטיבולרי. טיפול בסחרחורות ובבעיות שיווי משקל (כגון ורטיגו ועוד).
  • פיזיותרפיה לימפטית: טיפול בבצקות בגפיים שנוצרות בגלל מחלות בכלי הדם ובמערכת הלימפה.
  • שיקום נשימתי במחלות של מערכת הנשימה.
  • טיפול במפרק הלסת.

מגע, אלקטרוניקה וחינוך: "ארגז הכלים" של הפיזיותרפיסט

בדיוק כמו רופאים, גם פיזיותרפיסטים שונים מתמקצעים בתחומים שונים. בישראל, המקצוע נלמד כתואר ראשון, ויש לעבור בחינות רישוי של משרד הבריאות כדי לעסוק במקצוע. בהקשר זה חשוב לדעת שטיפול מקצועי ומיומן ניתן על ידי פיזיותרפיסטים שעברו הכשרה והסמכה, על מנת שיוכלו לאבחן ולתת טיפול שגם יפתור את הבעיה וגם יסייע למניעת חזרתה בעתיד.

ואחרי כל התיאוריות הללו, מגיעים אל התכלס: כדי לבצע את מלאכתם באופן הטוב ביותר, עוברים הפיזיותרפיסטים הכשרות רבות המגדילות את "ארגז הכלים" שלהם, הכולל שפע של טכניקות ואמצעים. בין השאר מדובר בטכניקות מגע לרקמות רכות ולמפרקים, מכשור לתרגול ואימון בדומה למכשירי חדר כושר, מכשור אלקטרוני מסוגים שונים (אולטרה-סאונד, גירוי חשמלי ועוד), כלים מתחום התרמו-תרפיה (קרח, כריות חימום ועוד), התאמת אביזרי שיקום וניידות לצרכי המטופל ודגש מיוחד על הסבר וחינוך לאורח חיים בריא וכן המשך השיקום באופן עצמאי באמצעות פעילות גופנית המותאמת אישית למטופל.

 

שלושה דברים שלא ידעתם על פיזיותרפיה במכבי

  1. "הגישה הישירה": מכבי היא הקופה היחידה שאימצה את עקרון הגישה הישירה, לפיו המבוטחים יכולים להתקבל לטיפול ללא צורך בהפניה מרופא. לשם כך עברו הצוותים הכשרה ייחודית לאיתור "דגלים אדומים" ומצבים מסכנים המחייבים בירור רפואי. הגישה הישירה מאפשרת קיצור בתהליך ההמתנה לטיפול והפחתת ביורוקרטיה מיותרת.
  2. טיפול מרחוק: נושא החדשנות הוא חלק בלתי נפרד במערך הפיזיותרפיה של מכבי. כאשר יש צורך בכך, ואם המטופל מעדיף זאת ומתאים לו, ניתן לטפל גם מרחוק – באמצעות שיחת וידאו. כך מתבצע אבחון מלא וטיפול מותאם אישית תוך מעקב וליווי עד לשיפור מלא.
  3. "מכבי גב": זה לא סוד שחלק ניכר מהפניות לטיפול פיזיותרפי נובעות מכאבי גב. מסיבה זו, הוחלט להקים את "מכבי גב" – מרפאה מקוונת המספקת טיפול מרחוק. הטיפול ניתן על ידי פיזיותרפיסטים בכירים בעלי הכשרה ייעודית לטיפול מרחוק בבעיות גב, הוא מוצע בזמינות גבוהה, וחוסך בדיקות מיותרות ונטילת תרופות מופרזת.

 

שריר, שלד ומה שביניהם: טיפים לחיים

כבר עברו הימים בהם תרגיל מסוים או אורח חיים אחד התאים לכו-לם. הרי כל אחד ואחת מאיתנו שונה ומיוחד. מסיבה זו, עצה כגון "תעמדו על קצות האצבעות כשאתם שוטפים כלים", לא תהיה רלוונטית לכולם (אם כי בינינו, היא רעיון לא רע עבור רובנו…).

אז מה כן? הטיפ הכי חשוב, גורף ומשמעותי שנוכל לספק לכולם מתמצה בשתי מילים בלבד: "תהיו בתנועה".

זה אומר לאמץ פעילות גופנית שמתאימה לכם ואהובה עליכם, זה אומר לצעוד במקום לנסוע למרחק קצר, זה אומר לשבת פחות ולעשות הפסקות מישיבה ממושכת וזה גם אומר לא לשכוח לנשום. אבל לנשום באמת, מכל הלב (או הריאות, אם אתם מתעקשים).

בקיצור, כל אחד ואחת ייקחו את עצת ה"תהיו בתנועה" למקום שהכי מתאים להם.

לסיום, קבלו כמה סרטונים לשיפור היציבה ומניעת כאבי גב. מומלץ לשמור במועדפים, לכל מקרה.

  • הכתבה נכתבה בסיוע סיגל גפני פרינטי, סגנית מנהלת מחלקת פיזיותרפיה במכבי.