אל תמנעו: כך תדברו עם המתבגרים על אמצעי מניעה

יש לכם מתבגרים בבית? זה הזמן לקחת אותם לשיחה אינטימית בגובה העיניים, על אמצעי מניעה. איך מתחילים? מתי מדברים? ובעיקר – מה לא מומלץ לעשות?הכל פה בפנים

אמצעי מניעה נוער הורים מתבגרים סקס מין

לפני הכל, בואו נדבר במספרים: בשנת 2023 נערך סקר של "מידע אמין על מין – המרכז הישראלי לחינוך מיני", בקרב בני ובנות נוער. על פי הממצאים, 32% מהנשאלים סיפרו כי קיימו יחסי מין מלאים עד סוף כיתה י"ב. אם יש לכם בבית נער או נערה בגיל ההתבגרות, הנתון הזה בהחלט מעורר מחשבה. הרי רק לפני יומיים וחצי הם עשו את הצעד הראשון שלהם, והנה – עכשיו כבר הגיע הזמן ל"שיחה".

ולא, השיחה הזו כבר מזמן לא עוסקת בפרפרים, דבורים או פרחים. אנחנו הרי נמצאים היום בעידן התכלס. אבל גם בעידן התכלס, צריך לדעת כיצד ומתי לדבר איתם על אמצעי מניעה. כי זה שהם (או בעצם, חלקם) מקיימים יחסי מין, לא אומר שהם מודעים ליתרונות ולחסרונות של אמצעי המניעה השונים.

מתי באמת מתחיל גיל ההתבגרות?

התשובה הקצרה: תלוי.

התשובה הארוכה: אין הגדרה ברורה וחד-משמעית מתי מתחיל ונגמר גיל ההתבגרות. עם זאת, הטווח של 18-12 הוא טווח מקובל. בתוך טווח זה יש מספר טווחי משנה: 13-10 (טרום התבגרות), 16-13 (התבגרות), 18-16 (התבגרות מאוחרת).

אבל שאלת השאלות היא כמובן: מתי תדעו שהנער או הנערה שלכם חשים שהמיניות הופכת להיות דומיננטית? בין הסימנים לכך יכולים להיות דלתות נעולות ושהייה מרובה בחדרם, לבוש חושפני יותר (אצל בנות) ועוד. מאחר שאין מי שמכיר טוב יותר את הילדים שלכם מאשר אתם עצמכם – אם תהיו קשובים, תוכלו להבחין בכך.

באיזה שלב מומלץ לדבר על אמצעי מניעה?

כלל האצבע אומר שה"שיחה" על אמצעי המניעה צריכה להגיע קצת לפני שנדרש השימוש בהם. מאחר שזה נשמע כמו עניין די קשה לזיהוי, הדבר הטוב ביותר הוא להתחיל באזור כיתה ז' או ח', בערך בזמן שבו גם מועברים בבית הספר שיעורים לחינוך מיני. כדאי לדעת כי כיום, שיעורי חינוך מיני מועברים לכל התלמידים, בכל מערכי החינוך.

"השיחה": עשו ואל תעשו

  • דברו: העצה הזו נראית מובנת מאליה, אך לא תמיד כולנו ששים לפתוח בשיחה הזו. אנחנו חוששים להרתיע, חוששים מתגובה רגזנית, חוששים לדעת דברים שאולי לא היינו רוצים לדעת, או פשוט נבוכים. כן, הורים יכולים להיות נבוכים משיחה על מין לא פחות מהמתבגרים והמתבגרות שלהם. אז קודם כל, היכנסו ל"מוד" של דיבור.
  • דברו בשניים: עברתם את המכשול הראשון? חשוב שהשיחה אכן תהיה דו-שיח ולא חד-שיח. אתם הרי רק צד אחד במשוואה, ולא פחות מאשר שאתם רוצים להשמיע – אתם בהחלט גם רוצים לשמוע. תתפלאו עד כמה הקשבה פעילה מצדכם עשויה לחולל פלאים, ולהציף נושאים שבכלל לא תכננתם לדבר עליהם
  • דברו בלי "טררם": נכון, השיחה הזו חשובה, אבל אל תהפכו אותה לטקס רציני מדי שדורש הכנות מיוחדות – ועלול לגרום ללחץ מיותר. תוכלו למשל להתחיל אותה בזמן פעילות מהנה כגון נסיעה ברכב לטיול, הליכה משותפת בפארק או אפילו כתגובה לסצנות רומנטיות שנראות על המסך בזמן שאתם צופים ביחד בסדרה אהובה. בקיצור, תקלילו את ההתחלה – הרצינות תגיע בהמשך.
  • דברו בלי לשפוט: אף אחד לא אוהב ששופטים אותו, במיוחד לא בני ובנות נוער. קחו בחשבון שאם במהלך השיחה תגלו משהו שאתם לא ממש אוהבים לשמוע ותביעו שיפוטיות – אתם עלולים לאבד את הקהל שלכם. הם ייאטמו, יינעלו וייסוגו לאחור. אז הביעו רצון אמיתי להקשיב בגובה העיניים, מבלי לשפוט ותוך כבוד הדדי מלא.
  • דברו בלי להפחיד: חישבו על התקופה שבה אתם הייתם צעירים. האם הגבתם היטב להפחדות בנושא מין? כעת הביטו בבן או בבת שלכם וזיכרו ששום דבר טוב לא יוצא מהפחדות. אפשר בהחלט לדבר על היריון לא רצוי או על מחלות מין מבלי להפוך אותם לקטסטרופה.
  • דברו – וגם עשו: אם יש לכם יסוד סביר להניח שהנער/ה שלכם בדרך לקיים יחסי מין בגיל צעיר, כדאי לומר משפט בסגנון "לדעתי זה מוקדם מדי, ואני מעדיפ/ה שתמתין/ני, אבל חשוב לי שבכל מקרה תהיה/תהיי על הצד הבטוח" – ואז להציע להם דרכים להשיג אמצעי מניעה – בין אם רכישת קונדומים ובין אם ביקור משותף אצל הרופא לצורך מרשם לגלולות.

אמצעי המניעה המתאימים ביותר לגיל ההתבגרות

לפני שנפרט אילו אמצעי מניעה מתאימים לגיל ההתבגרות, חשוב להעביר למתבגרים שלכם את העובדה שמרבית אמצעי המניעה אינם מגנים מפני הדבקה במחלות מין.

קונדומים לגבר – יתרונות:

היתרון הגדול של הקונדום הוא מניעת היריון ומחלות מין כאחד. הקונדום זול יחסית והוא אינו דורש מרשם מהרופא. הוא יעיל ב-98%, כל עוד נעשה בו שימוש נכון.

קונדומים לגבר – חסרונות:

כל עוד השימוש בקונדום נכון, אתם על הצד הבטוח. אבל קונדום עלול להיות "מולבש" לא נכון, ליפול או להיקרע.

גלולות משולבות למניעת היריון לאישה – יתרונות:

הגלולה אינה מפריעה בזמן קיום יחסי מין. נטילת גלולות לרוב מסדירה את המחזור החודשי. הדימום יהיה בדרך כלל קל ומלווה בפחות כאב. הגלולה מפחיתה את הסיכון ללקות בסרטן שחלות, הרחם והמעי הגס. הן עשויות להפחית את הסימפטומים האופייניים לתסמונת קדם ווסתית (PMS).

גלולות משולבות למניעת היריון לאישה – חסרונות:

הגלולות אינן מגינות מפני הדבקה במחלות המועברות בזמן מגע מיני. עם תחילת נטילת הגלולה תיתכנה תופעות לוואי כגון כאב ראש, בחילה, רגישות בשדיים ושינויים במצב הרוח. חסרונות נוספים: עליה בלחץ הדם, סיכוי לגרום לדימום בין וסתות בעיקר בחודשים הראשונים לשימוש. בנוסף, נמצא קשר בין נטילת גלולות ובין סיכון מוגבר ללקות במצבים רפואיים כגון היווצרות קרישי דם (טרומבוזיס) וסרטן שד.

מדבקה למניעת הריון לנשים – יתרונות:

כאשר נעשה בה שימוש נכון, יעילות המדבקה גבוהה מ-99%. יתרונות נוספים: שימוש פשוט ונוח שאינו מפריע לקיום יחסי מין, אין צורך לחשוב על המדבקה בכל יום ולזכור להשתמש בה. יש להחליפה רק פעם בשבוע. המדבקה עשויה להקל על הסימפטומים האופייניים לתסמונת הקדם וסתית (PMS).

מדבקה למניעת הריון לנשים – חסרונות:

ניתן להבחין היטב במדבקה (בעייתי בעיקר בגיל צעיר, שבו המבוכה רבה יותר). בנוסף, היא עלולה לגרום לגירוי, לגרד או לכאב מקומי. המדבקה אינה מגנה מפני הדבקה במחלות המועברות במגע מיני. למטרה זו יש צורך להשתמש בקונדום.

אמצעי מניעה נוספים, שפחות מתאימים לגיל ההתבגרות (אך אפשריים) כוללים התקן תוך רחמי, דיאפרגמה וכובעון, זריקות ושתלים. ועוד כדאי לדעת כי "גלולת היום שאחרי" נחשבת לאמצעי מניעה במקרה חירום בלבד. ניתן ליטול פוסטינור עד 72 שעות לאחר המגע המיני או גלולת Ella  120 שעות לאחר המגע המיני. יעילותן עולה ככל שהן נלקחות סמוך למועד קיום יחסי המין. חשוב להסביר למתבגרת (וגם למתבגר) כי גלולת היום שאחרי אינה מהווה אמצעי מניעה קבוע.

כך או אחרת, כיום ההמלצה היא לשלב גלולות/מדבקות למניעת הריון יחד עם קונדום, כדי להפחית למינימום את הסיכון להיריון ולמחלות מין.

  • הכתבה נכתבה בסיוע ד"ר יעקב סגל, מנהל תחום רפואת נשים במכבי