גבר, אתה לא לבד: הגיע הזמן להכיר את האורולוג שלך

סרטן האשכים הוא נדיר יחסית, אבל אצל גברים צעירים ובריאים הוא הסרטן השכיח ביותר ולכן חשוב להכיר אותו.  ריכזנו מידע על התסמינים, על האבחון ועל טיפול. וגם: הפעולה העצמית הפשוטה הזו, שתעשו לבד אחרי המקלחת, ועשויה להציל אתכם

אורולוג סרטן האשכים אשכים גברים

לאחרונה צף ועלה בתקשורת נושא סרטן האשכים, ועל פי בדיקה לא מדגמית שערכנו בקרב הטוקבקים שעלו בכתבות השונות, גילינו את מה שאורולוגים רבים יודעים היטב כבר מזמן: רוב הגברים לא מכירים מספיק טוב את הנושא ואינם מודעים לפעולה החשובה של בדיקה עצמית של האשכים.

אבל לפני הכל, כמה מספרים שאולי יפתיעו אתכם: על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, מדבר בסרטן הנחשב נדיר יחסית: מדי שנה, שישה מכל 100,000 גברים מאובחנים בגידול סרטני זה, המתפתח באשכים. "אך למרות שהוא אינו שכיח, הרי שמדובר בסרטן הסולידי (להבדיל מסרטן הדם) הכי שכיח בקרב גברים צעירים בגילי 40-20 – מה שהופך אותו ל'סרטן של צעירים ובריאים'", מסביר ד"ר רונן הולנד, מומחה בכירורגיה אורולוגית ורפואת הגבר במכבי.

שיעור התמותה אמנם נמוך מאוד, אך המודעות והגילוי המוקדם בהחלט עשויים להציל חיים. "מהירות האבחון, הגילוי והטיפול קריטיים להצלחה. מה שחשוב זה לטפל ולא לדחות את תהליך האבחון, כדי להימנע ממצב שבו ייווצרו גרורות", מציין ד"ר הולנד. כמובן, טווח הגילים של 40-20 לא אומר שגילים אחרים בטוחים, מאחר שסרטן האשכים יכול להופיע גם בגיל ההתבגרות וגם בגיל 60 ויותר.

האם שמירה על אורח חיים בריא תקטין את הסיכוי לחלות?

"הגורם המדויק של המחלה עדיין אינו ידוע. מדובר במחלה שהיא גנטית ונובעת מרקע מסוים של בעיות קודמות באשכים כגון אשך טמיר, אשך שעבר תסביב ועוד. במקרה זה, המחלה אינה קשורה לאורח חיים כזה או אחר. גם אין בדיקת דם או בדיקת סקר מוקדמת שיכולות לאבחן אותו".

אם הסרטן התגלה מוקדם, מהם סיכויי ההחלמה?

סיכויי ההחלמה מסרטן האשכים המתגלה בשלב ראשוני הם כ-90%.

 

הופעת גוש ותחושת כובד: סימני המחלה

  • הופעת גוש או התקשות באשך – הסימן השכיח ביותר.
  • הגדלת אחד האשכים.
  • תחושת כובד באשך.
  • כאב עמום בבטן התחתונה או במפשעה.
  • הצטברות נוזלים בשק האשכים.
  • לעתים, ירידה לא מוסברת בפוריות.

חשוב לדעת שסימנים אלו עלולים להופיע גם במחלות אחרות, למשל דלקת האשכים.

לדברי ד"ר הולנד, מי שיודע על קיומה של בעיה באשך צריך לעקוב בקפדנות אחר מצבו ולבצע בדיקות שגרתיות אצל אורולוג. "דגלים אדומים שיש לשים לב אליהם בבדיקה עצמית הם כאבים או לחץ, נפיחות (לעתים בצד אחד של שק האשכים) או תחושת אי נוחות באשך. הרבה גברים מספרים שהכאב הוא לא חד-משמעי, אלא יותר כמו תחושת חוסר נוחות או תעוקה בעת מגע מיני או בזמן לבישת מכנסיים צמודים. הסימנים האלה עלולים כמובן להעיד על דברים אחרים שהם לא סרטן האשכים, אבל ההמלצה היא לפנות לבדיקה אצל אורולוג".

סמנו ביומן: בדיקה עצמית חודשית של האשכים

אז איך מבצעים בדיקה עצמית של האשכים?

  • בראש ובראשונה, מומלץ מאוד להחליט על מועד קבוע, אחת לחודש, שבו מבצעים את הבדיקה. עדיף לעשות זאת לאחר מקלחת חמה, הגורמת לשק האשכים להיות רפוי יותר, ובכך גם מקלה על גילוי ממצאים חשודים.
  • העניין השני הוא להפנים את העובדה לא רק שזה חשוב, אלא גם שמדובר בבדיקה מאוד קלה, קצרה ופשוטה לביצוע.
  • מומלץ לבדוק כל אשך בנפרד. אוחזים בו באופן שבו האגודל ושאר האצבעות יוכלו למשש וגם לגלגל אותו מעט. ו"גלגול" משמעו פעולה עדינה מאוד. בקיצור: אל תמעכו – היו רגישים.
  • מתחילים בחלק האחורי של כל אשך, שאמור להיות רך. שימו לב שבהמשך, התחושה של צינור הזרע תהיה מוצקה יותר (וזו עוד סיבה טובה להכיר היטב את האשכים שלכם, ולדעת היכן ומתי מתרחש שינוי). בסוף הבדיקה, בודקים את חלקם הקדמי והתחתון של האשכים.
  • תוך כדי בדיקה, אתרו מקומות רגישים או כואבים, כמו גם הבדלי גודל משמעותיים בין האשכים.

אם חשתם בכאב, בלחץ בלתי רגיל או בשינויים אחרים, יש לפנות בהקדם לבדיקה אצל אורולוג.

אם האורולוג קבע שמדובר בסרטן האשכים, מה עושים?

ברוב המקרים האשך יוסר בניתוח. מדובר בניתוח פשוט יחסית – הוצאה מלאה של האשך החשוד. ברוב המקרים, ניתוח זה מביא לריפוי מלא. בחלק מניתוחי כריתת האשך עקב סרטן אשכים יוסרו גם חלק מקשרי הלימפה הנמצאים בעומק הבטן. לעיתים יהיה צורך בטיפולים משלימים כדי להבטיח ריפוי.

האם כריתת האשך תשפיע על הפוריות בעתיד?

כריתת אשך אחד אינה מחייבת פגיעה בפוריות הגבר או בתפקודו המיני, כי ברוב המקרים האשך הנותר מפצה ומייצר מספיק זרע ומספיק טסטוסטרון. בכל זאת, כיוון שמדובר בגברים צעירים בגיל הפוריות, ההמלצה היא לבצע שימור זרע בבנק הזרע כדי להבטיח פוריות.

האם ניתן להשתמש בתותב במקום האשך שהוסר?

כן. מדובר בתותב עשוי סיליקון המתאים לגודל האשך החסר. להשתלת תותב, הנעשית דרך חתך במפשעה, יש ערך אסתטי בלבד, ואפשר לבצע אותה בזמן כריתת האשך החולה או בשלב מאוחר יותר.

תכיר: איש הסוד שלך

וזה הזמן להזכיר שאורולוג הוא הרבה מעבר לגילוי מוקדם של סרטן האשכים או טיפול בבעיות בבלוטת הערמונית. הוא האיש שיכול לעזור עם חלק גדול מהשינויים הגופניים שמטרידים אותך, במיוחד אם אתה מעל גיל 45: הוא זה שיכול להחזיר לך את החשק והתפקוד המיני, לעזור לך עם בעיות בכליות ושלפוחית השתן ואפילו להיות שם בשבילך בכל מה שקשור להיריון ופוריות. בינינו, האורולוג הוא קצת כמו הגינקולוג של הנשים ואין סיבה שלא תרגיש אצלו חופשי לשתף בכל מה שמטריד אותך.

  • הכתבה נכתבה בשיתוף ד"ר רונן הולנד, מומחה בכירורגיה אורולוגית ורפואת הגבר