ראשונה בסדרי העדיפויות: כך תכינו ערכת עזרה ראשונה

בזמנים בהם אנו חווים אירועים לא שגרתיים כמו בימים אלה, חשוב להיות מוכנים וערוכים למצבים שונים. בכתבה הבאה תמצאו המלצות חשובות ליצירת תיק הסיוע הראשוני שכדאי שיהיה בכל בית, עם דגשים למקרים מיוחדים.

ערכת עזרה ראשונה עזרה ראשונה תרופות ערכה מסכה

לגזור ולשמור:
תיק עזרה ראשונה נועד בדיוק לשימוש זה – עזרה ראשונה. ועל כן נשתדל למלא אותו בתרופות ובציוד חשוב למענה ראשוני בטיפול בפצעים, חתכים, כוויות, דימום וטיפול בתגובות אלרגיה. אלה הפריטים שכדאי לכלול בציוד החירום הראשוני הבסיסי:

  1. חומר מחטא\אנטיספטי כמו פולידין
  2. תכשיר לכוויות פשוטות
  3. תכשירים לעצירת דימום כמו ספריי או פלסטרים ייעודיים
  4. תכשיר למריחה על העור המטפל בתגובות אלרגיות קלות
  5. פדים, אגדי חבישה, רשת ונייר הדבקה, מספריים
  6. אלכוהול לחיטוי
  7. כפפות חד פעמיות
  8. משככי כאבים

לאנשים הסובלים ממחלות כרוניות, בנוסף לתיק עזרה ראשונה מומלץ להכין תיק חירום אישי, ובו  לאחסן (במידה ולא מדובר בתרופות בקירור וכיו"ב) גם את התרופות הכרוניות ו/ או ציוד ספציפי לו הם נזקקים ביום יום, לדוגמא:

  • חולי סוכרת – מזון המכיל סוכר או לחילופין עט Glucagon לרמת סוכר נמוכה
  • אנשים או ילדים עם אלרגיות מסכנות חיים – מזרק אפיפן
  • אנשים עם ציוד סטומה – כדאי לאחסן ציוד נוסף בתיק חירום אישי
  • תרופות שנלקחות באופן קבוע

האם לילדים או לקשישים נדרש לייצר ערכת עזרה ראשונה שונה?

תיק עזרה ראשונה במשפחה עם ילדים קטנים אינו דומה לתיק שיהיה במשפחה של זוג מבוגרים. מומלץ להוסיף לתיק תכשירים להורדת חום ושיכוך כאבים לילדים.

לכל משפחה ולכל אדם יש צרכים שונים בשגרה ובחירום וכדאי לשים לב לכך שמלבד תיק העזרה הראשונה הבסיסי שאמור לשמש את כלל יושבי הבית, חשוב לאחסן כאמור, בתיק חירום אישי – תרופות אישיות. במידה ואחד מבני הבית חולה במחלה מסוימת רצוי שהמידע אודות המחלה והטיפול הניתן לו, יועלה על הכתב על ידי גורם מקצועי ויוכנס לערכה או לממ"ד.

חשוב לאחסן את התיק בחדר סגור, ללא חשיפה לשמש והרחק מהישג ידם של ילדים. מדי כמה חודשים מומלץ לבדוק את תוקף התרופות ולוודא שהן נשמרות בתנאים טובים.

האם מומלץ לצרף תרופות הרגעה / נגד חרדה לתיק עזרה ראשונה?

תיק עזרה ראשונה אינו מיועד לאחסון תרופות שאינן לצרכי עזרה מיידית. לכן תרופות הרגעה אינן כלולות בהגדרה זו. ככל שבאופן קבוע יש שימוש בתרופות הרגעה יש לאחסנן בתיק חירום אישי. חשוב לזכור כי תרופות אלו משפיעים על הרפלקסים החיוניים, מהירות התגובה יורדת ולכן לא מומלצות במצבים בהם נדרשת ערנות.

האם יש מיומנויות שצריך לרכוש כדי להתמודד עם "הפעלת" הערכה במצב חירום?

מי שצריך להזריק אפיפן או אינסולין צריך לדעת את אופן השימוש במזרק.

בכל מקרה של הכנסת תרופות לתיק האישי – יש לסמן את התיק ואת התרופות עם שם המטופל והוראות שימוש.

כמובן שתמיד מומלץ להשתתף בקורסים של עזרה ראשונה – זה יכול להציל חיים.

לסיכום, עזרה ראשונה הוא כלי חיוני המסייע לשמור על בריאות ובטיחות במשפחה. בהכנסת הפריטים הנכונים והציוד הנדרש לתיק העזרה הראשונה/ תיק החירום, תוכלו לספק טיפול ראשוני במצבי חירום ולשמור על בריאות ובטיחות. מומלץ לבדוק ולעדכן את תיק העזרה הראשונה/תיק חירום אישי באופן תדיר על מנת לוודא שהפריטים רלוונטיים וזמינים לשימוש בכל עת.

 *המידע בכתבה זו מובא להעשרת ידיעתם של הקוראים בלבד ואינו בא להחליף בשום אופן התייעצות יעוץ עם הרופא המטפל או הנחיות של גורמי חירום. בכל מקרה של פגיעה או חבלה יש להתייעץ עם הרופא המטפל או עם צוות החירום. אנשים המשתמשים בתרופות קבועות צריכים לבדוק עם הרופא או הרוקח לפני שימוש בכל תרופה נוספת.

המידע באדיבות שמואל מואר. רוקח אחראי ניהול סיכונים, מכבי פארם הדר גנים.