כל סיגריה מגדילה את הסיכוי לסוכרת סוג 2

אף אחד לא בוחר לחלות בסוכרת, אך אם אתם מעשנים, הסיכוי שתחלו גדל. ואם אתם חולים ומעשנים – זה כבר בכלל מתכון לסיבוכים

אתם בטח יודעים שהעישון הורס לכם את הריאות ומגדיל את הסיכון לסרטן, פוגע בשיניים ומשפיע לרעה גם על חוש הריח. אולי אתם גם יודעים שבכל שנה מתים בישראל כ-8000 איש כתוצאה מנזקי עישון (כתוצאה מסרטן, מחלות לב ריאה ועוד). אולם, אם כל זה לא גורם לכם להפסיק לעשן, כדאי שתדעו שכל סיגריה שאתם מעשנים מקרבת אתכם לחלות בסוכרת סוג 2. ולא, לא מדובר בסיכון קטן או זניח. מחקרים מעידים על כך שהסיכון להתפתחות סוכרת בקרב מעשנים גבוה ב-30%-40% בהשוואה לסיכון הזה בקרב לא מעשנים. ככל שמספר הסיגריות גבוה, הסיכון עולה בהתאמה. סוכרת נתפסת אמנם כמחלה פחות מפחידה מסרטן, אבל מדובר במחלה קשה, הפוגעת באיכות החיים ועלולה גם לקצר אותם.

מה הקשר בין סוכרת סוג 2 לסיגריות?
אמנם, על פניו, נראה שלא אמור להיות קשר בין סיגריות לבין רמת הסוכר בגופנו. הרי תמיד הזהירו אותנו מפני אכילה מוגזמת של מזון מתוק כגורם לסוכרת, וסיגריה היא לא בדיוק עוגה או פחית קולה… אז מה קורה פה בעצם? חשוב להבין שמערכות הגוף שלנו מורכבות וקיימת תלות בין האברים השונים. המכנה המשותף בין עישון ובין סוכרת הוא שבשני המקרים מתרחשת פגיעה בכלי הדם.

בבדיקות העמסת סוכר (GCT), נמצא כי עישון מעלה את רמת הגלוקוז בדם. רמות גלוקוז גבוהות פוגעות בכלי הדם הקטנים והכימיקלים שבעשן הטבק פוגעים בתאי האנדותל בדפנות כלי הדם ויוצרים תגובה דלקתית. בנוסף, הניקוטין שבסיגריה מכווץ את כלי הדם ומעלה את לחץ הדם, דבר שפוגע בזרימת דם תקינה. כל אלה מגבירים את הסיכון לפגיעה בלב, במוח ובכליות. מסיבות אלה ברור כי השילוב בין רמות גלוקוז גבוהות בדם לבין עישון הוא שילוב מסוכן במיוחד.

כמו כן ידוע שהעישון עלול לפגוע ברגישות לאינסולין, מצב המקשה על הגוף לאזן את רמות הגלוקוז בדם. במקרה של טרום סוכרת, הפסקת עישון יכולה לסייע להפחית את הסיכון להתפתחות מחלת סוכרת.

הסיכון לחולי סוכרת אפילו גדול יותר
חשוב לדעת שחולי סוכרת שכבר חולים במחלה נמצאים במצב רגיש במיוחד ועלולים לסבול מסיבוכים ככל שיעשנו יותר סיגריות לאורך זמן רב יותר. העישון מסוכן במיוחד למי שכבר חולה בסוכרת סוג 2, ומגביר את הסיכון לפתח סיבוכים.

כך למשל, עישון סיגריות מגדיל את הסיכוי לנזק כלייתי באופן משמעותי – והרי סוכרת מלכתחילה מתאפיינת בנזק לכליה. בנוסף לכך, בקרב מעשנים תרופות המיועדות למנוע אי ספיקת כליות נמצאו כפחות יעילות.

בנוסף, סוכרת פוגעת בכלי דם קטנים (כלי הדם הקטנים בעיניים או כלי הדם הזעירים שבכליות), וכך עושות גם הסיגריות – כך שהעישון הוא בבחינת הוספת חטא על פשע והגדלה משמעותית של הסיכון לסיבוכים.

הפסקת עישון מביאה לעלייה במשקל?
יש רבים החוששים שהפסקת העישון תביא לעלייה במשקל וכתוצאה מכך דווקא תגדיל את הסיכון לסוכרת. אולם, יש לזכור כי הפסקת עישון היא לא הסיבה להשמנה. ההשמנה הפוטנציאלית היא תוצאה של רצון לאכול יותר או לאכול מתוק (לפעמים בגלל הרצון לפצות על הגמילה מהעישון), אבל ניתן להתמודד עם הרצון הזה באמצעות תהליך גמילה מסודר, וכמובן, באמצעות פעילות גופנית.

בכל מקרה, ברור שמבחינה בריאותית, להפסקת העישון יש חשיבות גדולה יותר מאשר לחשש מהשמנה שעלולה להיגרם בעקבותיה.

גמילה מעישון יכולה להיות מאתגרת. לא במקרה נעשה שימוש במונח "גמילה". הפסקת המנהג הזה היא לא פרידה רגילה ממזון כזה או אחר, היא ממש גמילה, משום שהניקוטין המצוי בסיגריה הוא ממכר. לגמילה, כמובן, מתלוות לעתים תופעות לוואי, ביניהן עצבנות, קושי להתרכז והשתוקקות לסיגריה. התופעות הללו פוחתות עם הזמן, אולם בהחלט הגיוני שבתקופה הראשונה לגמילה יהיה לכם קשה. מה שבטוח, הפסקת עישון היא בהחלט אפשרית , רבים מצליחים – ואין סיבה שאתם לא תצליחו. בין אם אתם מעשנים 10 שנים ובין אם 30 שנה, ברגע שתפסיקו לעשן, הגוף יחל בתהליך של ריפוי, כך שהפסקת עישון מועילה בכל גיל.

על אחת כמה וכמה, אם יש לכם סוכרת או נקבעה לכם אבחנת טרום-סוכרת, מומלץ שתשקלו להפסיק לעשן בהקדם. ככל שתקדימו להיגמל מעישון, הסיכון לתחלואה ולסיבוכים יפחת וגופכם יוכל להתחיל בתהליך הריפוי.

רוצים להפסיק אבל לא מצליחים?
השיטה היעילה ביותר לגמילה מעישון היא שילוב של טיפול התנהגותי וטיפול תרופתי. הטיפול התרופתי לגמילה מעישון מצמצם תסמיני גמילה כגון רעב ועשוי למתן את העלייה במשקל. מכבי מציעה לחבריה מעטפת שירות הכוללת טיפול התנהגותי וטיפול תרופתי במרפאת הרופא, בסדנאות גמילה מעישון פרונטליות ומקוונות (באמצעות ZOOM) ומוקד טלפוני לסיוע מקצועי בהתמודדות עם תהליך הגמילה. הנגמלים זכאים גם לפגישות עם תזונאית קלינית שתייעץ בתהליך הגמילה.
לפרטים >

  • המידע באדיבות: אירית מנטש, אחות ומקדמת בריאות, מערך הסיעוד ומקצועות הבריאות