לא רק ריאות וכלי דם: קבלו את הנזקים האסתטיים של הסיגריה

כולנו יודעים שהעישון רע לבריאות – מזיק לכלי הדם, פוגע בריאות ומהווה גורם סיכון משמעותי למחלות כלי דם, לב וסרטן. אבל מתברר שהנזקים שלו לא מסתכמים רק בזה. ידעתם, לדוגמה, שעישון של 10 סיגריות ביום מכפיל את כמות הקמטים בפנים ושלמעשנים יש סיכון גבוה פי 2.5 למצוא את עצמם עם שיער מאפיר כבר בגיל 30? למעשה, די במבט חיצוני מהיר של מספר שניות כדי לזהות מעשן. אז אם הנזקים הבריאותים לא מפחידים אתכם מספיק, אנחנו כאן עם כל הנזקים האסתטיים שאולי יגרמו לכם לכבות סוף סוף את הסיגריה. ויפה שעה אחת קודם.

מקומטים ונראים זקנים יותר: כך משפיע העישון על עור הפנים שלכם
כתב העת Plastic and reconstructive surgery פירסם לפני מספר שנים מחקר שהמחיש היטב את הנזקים שעישון גורם לעור הפנים. החוקרים עקבו אחר 79 זוגות תאומים זהים – אחד מהם מעשן והשני לא – וגילו כמה הבדלים משמעותיים במראה הפנים שלהם. המעשנים נראו מבוגרים יותר, היו להם יותר קמטים סביב הפה ובין האף לפה, העפעפיים העליונות שלהם צנחו, היתה להם נטיה ל"שקיות" מתחת לעיניים וסנטר כפול. המסקנה היתה ברורה – העישון מאיץ את תהליך ההזדקנות של עור הפנים והסימנים הראשונים לכך יכולים להופיע כבר אחרי 10 שנות עישון. ואכן, לפנים של מעשנים יש מראה ייחודי ומובהק: צבע עור אפרפר, קמטוטים בשפה העליונה וקמטי לחיים שנמתחים מזווית העין לזווית הפה. אלה תבניות שלא נמצאות במקרים אחרים של הזדקנות העור, אלא רק בהזדקנות עורם של מעשנים. בואו ננסה להבין למה זה קורה.

הניקוטין שבסיגריות גורם להתכווצות כלי הדם ולפגיעה בזרימת הדם לשכבות העור, ויחד עם אלפי הרעלנים המצויים בטבק, מוביל לאובדן האלסטיות של העור ולהיווצרות קמטים. בכל פעם שאתם מעשנים, אתם נחשפים ל-כ-7,000 כימיקלים רעילים שחלקם פוגעים ברקמות הקולגן והאלסטין אשר מעניקות לעור הפנים את החוזק והאלסטיות שלו. ברגע שמגיע פחות דם לעור, הוא מקבל פחות חמצן וחומרים חיוניים אחרים, כמו ויטמינים ואנטי אוקסידונים, הנחוצים לפעילותו התקינה. גם פעולת היניקה של הסיגריה והחשיפה החוזרת לחום מהסיגריה הבוערת מגבירים את התפתחות הקמטוטים סביב הפה, מה שיוצר "קמטי עישון" אופייניים מעל השפה. את העור האפרורי וחסר הברק אפשר להסביר בכך שהפחמן החד חמצני שבסיגריה מחליף את החמצן שאמור להגיע לעור. התוצאה היא פגיעה משמעותית במראה ובגמישות העור. עישון גורם גם להצהבה של העור, במיוחד סביב השפתיים אך גם באזורים פריפריים יותר.

ככל שאדם מעשן יותר, כך גדל הסיכוי לקמטים, בעיקר סביב הפה והעיניים. נתונים מראים כי למעשנים בני 40 פלוס יש יותר קמטים מאשר ללא מעשנים בני 60 פלוס. בנוסף, עישון מגביר את הסיכון לפתח פסוריאזיס ולהחמיר אקנה.

החדשות הטובות הן שגמילה מעישון תשפר את המצב. זרימת הדם תשתפר, העור יקבל יותר חמצן וחומרים מזינים, מה שיתרום למראה עור פנים בריא יותר. כבר אחרי חודש ללא סיגריות, העור יאבד מהאפרוריות ויעשה פחות מקומט. מחקר אחר בחן את השפעות הגמילה מעישון על העור בקרב 67 נשים. החוקרים בדקו את הקמטים, הפיגמנטציה, האלסטיות, מרקם ובהירות העור של אותן נשים וחישבו בעזרתם את הגיל הביולוגי של העור. נמצא כי במהלך 9 חודשי מעקב, הגמילה מעישון הובילה להפחתה של כ-13 שנים בממוצע בגיל הביולוגי של העור.

דק ומאפיר: השפעות העישון על השיער שלכם
כבר הסברנו איך הניקוטין מכווץ את כלי הדם ופוגע בזרימת הדם בגוף. זה אומר פגיעה גם בזרימת הדם לקרקפת, זקיקי השערה ושורשי השיער. מאחר שמדובר בכלי דם עדינים במיוחד, כל פגיעה בזרימת הדם אליהם, עלולה לגרום לנזק רב, כולל האצה של תהליכי התקרחות ונשירת שיער. בנוסף, העישון מזיק גם לפעילות הכבד שאחראי לסינון הרעלים בגוף. התוצאה היא פגיעה במערכת החיסונית של הגוף וביכולתו להצמיח שיער.

ואם חשבתם שריח עשן הסיגריות שנצמד לשיער שלכם כל היום יעבור אחרי מקלחת טובה בערב ולכן, לא מהווה בעיה של ממש מלבד מפגע אסתטי, אז אתם טועים. מסתבר שחשיפה ממושכת לעשן הסיגריות פוגעת גם באיכות השיער. השערה בנויה מחומר שנקרא קרטין. כאשר העשן פוגע בקרטין, השיער שלנו הופך חלש יותר, פגיע יותר למזג האוויר והרבה פחות מבריק. וזה לא הכל. מחקר מצא שלמעשנים סיכון גבוה פי 2.5 למצוא את עצמם עם שיער מאפיר, כבר בגיל 30. אותו מחקר מצא שאצל מעשנים, הגיל הממוצע להופעת שיער אפור היתה 31, לעומת 35 בקרב לא מעשנים.

מהצהבה ועד פטרת: מה עושה העישון לציפורניים שלכם
בטח יצא לכם להבחין בכתמים הצהבהבים שיש למעשנים על הציפורניים ובקצות האצבעות שאוחזות בסיגריה. מה שעומד מאחורי הכתמים האלה הוא הזפת ושאר תוצרי הבערה שיש בעשן הסיגריות. אלה שוקעים במעמקי מיטת הציפורן וגורמים לשינוי תמידי בצבע הציפורניים ולאובדן הלובן והברק שלהם. בשל הנזק שגורם העישון לכלי הדם ולאספקת הדם, הוא עלול להביא גם להאטה בתהליך ריפוי פצעים, מה שעלול לגרום להיווצרות נמק בקצות האצבעות, בעיקר בקרב מעשנים כבדים או סוכרתיים.

מעשנים נמצאים בסיכון מוגבר גם להתפתחות פטרת בציפורני הרגליים, בשל הפגיעה בזרימת הדם לגפיים התחתונות. הזיהום הפטרייתי מעוות את מראה הציפורן, מעבה אותה וצובע אותה בגוון צהבהב- חום. המשך העישון עלול לגרום לזיהומים חוזרים ונשנים בציפורניים, כולל בפטריות עמידות לטיפול אנטיביוטי.

כתמים בשיניים, עששת וריח רע מהפה: כך פוגע העישון בבריאות הפה שלכם
דמיינו לכם שבכל פעם שאתם מדליקים סיגריה, אתם בעצם מדליקים מדורה קטנה בחלל הפה. אותה מדורה גורמת לפגיעה חמורה ומתמשכת באסתטיקה של השיניים והפה – הזפת שנמצאת בעשן הסיגריות גורמת לכתמים ולהצהבה של השיניים. משקעי העשן נאחזים ברובד השן ובאבנית שהצטברה עליה. משקעים אלה אומנם ניתנים להסרה ע"י שיננית, אולם ישנם חומרים שנכנסים עמוק יותר, לתוך שכבת האמאייל עצמה וגורמים לכתמים כהים שאותם ניתן להסיר רק ע"י תהליך של הלבנת שיניים.

אולם מלבד הכתמים הצהבהבים על השיניים, העישון עלול לגרום גם לעששת חריפה. למעשה, למעשנים סיכון גבוה עד פי 6 למחלות חניכיים, שעלולות להוביל לאובדן שיניים. חשוב לזכור שהחניכיים אצל מעשנים אינם נוטים לדמם עקב כיווץ כלי הדם בהשפעת הניקוטין. זה אומר שברוב המקרים, המעשנים בכלל אינם שמים לב ואינם מודעים להתקדמות מחלת החניכיים, אלא רק בשלבים מאוחרים יותר.  העישון פוגע באחיזת השיניים בלסת ומביא לאורך הזמן להתרופפות, שורש שן חלש ואף נשירת שיניים. מלבד המראה האסתטי שנפגם, החניכיים נותרות כואבות ורגישות, מה שידרוש בהמשך טיפולי שיניים מורכבים ויקרים. העשן הממלא את חלל הפה לאורך זמן יוצר כיסים, מעין חללים קטנים המתרווחים בין השן לחניכיים כתוצאה מהרס הרקמות.

במעשנים בולטת התופעה של "באשת הפה" (הליטוזיס), או במילים אחרות, ריח פה רע.. מדובר על שילוב של תוצרי פירוק (תרכובות גופרית נדיפות) של חיידקים המעורבים בדלקות ומחלות חניכיים (שכאמור שכיחותם במעשנים גדולה יותר), לצד ריח העישון האופייני.

ומה לגבי הנזק לטיפולי שיניים? גם כאן, הנתונים מטרידים. העישון מזיק באופן משמעותי לכל תהליכי הריפוי, מה שאומר בהכרח שיקום איטי במיוחד של תאים ורקמות. לכן, כאשר מעשנים עוברים טיפולי או ניתוחי שיניים מכל סוג, הם חשופים יותר לסיבוכים ומסתיימים בתוצאות הרבה פחות טובות. למעשה, שיעור הכישלונות בטיפולי חניכיים ושתלים כפול במעשנים ולפי חלק מהמחקרים יכול להגיע עד פי 4-5, בהשוואה ללא מעשנים.

  • מכבי מציעה מגוון מסלולים לגמילה מעישון בליווי אנשי מקצוע. השירות ללא תשלום. לפרטים >