זה מה שעישון עושה לפוריות שלכם

זה לא סוד שהעישון מזיק לבריאות ולכן, בטח לא תופתעו לשמוע שהוא פוגע גם ברמת הפריון שלכם. למעשה, מחקרים מצאו שעישון אחראי לכ-13% מהמקרים של זוגות שמתמודדים עם קשיי פריון. זה אומר פגיעה באיכות הזרע, הביצית, ביכולת להיכנס להיריון, בהצלחתם של טיפולי הפריה ואפילו בתפקוד המיני. אז אם אתם מעשנים ומתכננים להביא ילד לעולם, כדאי שזו תהיה הסיגריה האחרונה שלכם.

ביציות, סתימת חצוצרות, שעון ביולוגי: השפעת העישון על פוריות האישה
במקרה הזה, ההוכחות חד משמעיות. לנשים מעשנות יש סיכון גבוה ב-60% לפגיעה בפוריות לעומת נשים לא מעשנות. כך הסיק מחקר מקיף  סיכם נתונים מ-12 מחקרים שבוצעו ע"י הקולג' המלכותי למיילדות וגיניקולוגיה בבריטניה.

עישון פוגע גם באיכות הביצית ובשעון הביולוגי הטבעי של נשים. לעומת הגברים שמייצרים זרעים חדשים כל הזמן, נשים נולדות עם כל כמות הביציות שאי פעם תהיה להן. ברגע שיש פגיעה בביציות אלה, הנזק הוא בלתי הפיך. עישון עלול לצמצם את כמות הביציות שיש לנשים ברחם ובכך, לגרום לרחם להזדקן מוקדם מהרגיל. החומרים הרעילים שבסיגריות – מזרזים את מותם של תאי הביציות ועלולים אף להוביל לפגיעה בחומר הגנטי של הזקיקים השחלתיים שבהם מתפתחות הביציות. העישון נמצא קשור גם במנופאוזה מוקדמת – נשים מעשנות נמצאות בסיכון להקדמת גיל המעבר בשנתיים מחקר אחר מצא שעישון 6 סיגריות ביום יפגע באופן משמעותי ביכולת להיכנס להיריון. זה לא אומר שעישון של פחות מ- 6 סיגריות ביום לא יפגע ברמת הפריון, אולם ברור שעישון 6 סיגריות ויותר ביום מגביר משמעותית את הסיכון לפתח בעיות פריון. מחקרים אחרים הראו שעל כל סיגריה שאתן מעשנות כל יום, כך ייקח לכן יותר זמן להיכנס להיריון. לדוגמה, לאישה שמעשנת 4 סיגריות ביום יקח יותר זמן להיכנס להיריון לעומת אישה שמעשנת רק שתי סיגריות ביום. זה אומר שאם הפסקת עישון מוחלטת זה לא משהו שאתן מסוגלות לחשוב עליו, נסו לפחות לצמצם בכמות הסיגריות היומית שלכן.

עישון נמצא קשור, באופן ישיר ועקיף, לבעיות פריון כמו חסימת חצוצרות (מקום המפגש בין הזרע לביצית), סיכון מוגבר להיריון מחוץ לרחם, נזק לאיכות הביצית וסיכון מוגבר להפלות (כתוצאה מביצית פגומה, נזק לעובר המתפתח או שינויים בלתי רצויים ברירית הרחם).

מהו המנגנון הביולוגי המשוער שעומד מאחורי התופעה? קוראים לזה סטרס חמצוני – בכל פעם שאנו מעשנים, משתחררים לאוויר רדיקלים חופשיים שגורמים לנזקים חמצוניים ברקמות הגוף השונות, כולל לרקמות המקיפות את איברי המין הנשיים. חוקרים מעריכים כי חומרים רעילים בסיגריות פוגעים במטען הגנטי הקשור בפריון – כך, לדוגמה, נמצא כי קוטינין, אותו חומר שנוצר כתוצאה מפירוק הניקוטין בכבד – קשור בתהליכי חמצון של מולקולות שומן בתאי לוטאין שאחראים לייצור ההורמון הנשי, פרוגסטרון.

כמות, איכות ותנועתיות הזרע: השפעת העישון על פוריות הגבר
בכל פליטה של זרע נעים 20 מיליון זרעונים, אך לא תמיד זה מספיק כדי לאפשר הפריה מוצלחת. לשם כך, השפיכה צריכה להיות בנפח של שני מיליליטרים ומעלה ברמת חומציות תקינה, מספר תאי הזרע צריך להיות מעל 20 מיליון תאים למיליליטר, כאשר על אחד מתוכם עד 50 אחוז או יותר מתאי הזרע בשפיכה – להימצא בתנועתיות.

חוקרים ניתחו נתונים מ-20 מחקרים שכללו כ- 6,000 נבדקים ומצאו כי עישון, פעיל או פסיבי כאחד, פוגם בכל 3 הפרמטרים האלה וכי למעשנים יש ספירת זרע נמוכה יותר בכל שפיכה, תנועתיות זרעונים נמוכה יותר, שיעור גבוה יותר של זרעונים בעלי צורה חריגה וחיות תאים פגומה (Viability) – כלומר, תפקוד הדופן של תאי הזרע והיכולת שלה לחדור לקרום הביצית. ממצאים אלה מעלים את החשש שלמעשנים יש סיכויים נמוכים יותר להפרות.

החוקרים מעריכים כי כימיקלים בסיגריה ובהם זפת וניקוטין, חודרים לזרם הדם, ומשם לזרעונים שם הם פוגעים בהם. אותם חוקרים ממליצים לזוגות המבקשים להרות – להפסיק לעשן מוקדם ככל האפשר.

חשוב רק לציין בהקשר זה שקיימים גם מחקרים שטוענים שלעישון ולשתיית אלכוהול יש השפעה מזערית בלבד על איכות הזרע ופריון הגבר.

טיפולי הפריה? גם במקרה הזה, לסיגריות השפעה מזיקה
גם אם לא הצלחתן להרות בדרך הטבעית ובחרתן בטיפולי הפריה (IVF), חשוב לדעת שגם במקרה הזה, הסיכויים של נשים מעשנות להרות באמצעות טיפולי הפריה נמוכים משמעותית בהשוואה לנשים לא מעשנות. ואין הכוונה רק לעישון פעיל. מתברר שעישון פסיבי מזיק לא פחות. מחקרים הראו כי לנשים החשופות לעישון סיגריות באופן פסיבי יש סיכון גבוה ב-52% להיכשל בהזרעת העובר המופרה וסיכויים נמוכים ב-25% ללידה מוצלחת כתוצאה מטיפולי הפריה. נתונים דומים פורסמו גם ביחס לגברים, כאשר נמצא שגבר מעשן מפחית את הסיכוי להרות כתוצאה מטיפולי הפריה ב-2.4% מדי שנה.

ועכשיו, לחדשות הטובות גמילה מעישון תמחק בהדרגה את נזקי הסיגריות על הפריון
מול כל הנתונים והסטטיסטיקות המטרידות, יש גם מסר אופטימי לסיום: נייר העמדה של החברה האמריקאית לרפואת פריון (ASRM) קובע כי גמילה מעישון יכולה לשפר את יכולת הפריון, למרות שהביציות שכבר נפגעו ואינן שמישות לפריון לא יוכלו לעבור שיקום מחדש. אותו נייר עמדה קבע גם ששיעור הסיבוכים בהיריון יורד בהתמדה ככל שהגמילה מעישון החלה מוקדם יותר.

נייר עמדה זה נוסח על בסיס מספר מחקרים שבוצעו בנושא בעולם. בדנמרק, לדוגמה, נמצא כי למעשנים לשעבר אשר עישנו פעם פחות מ-20 סיגריות ביום למשך 10 שנים ונגמלו, היו בעלי סיכויים להרות הדומים לאלו של האוכלוסיה הכללית.

ראיות תומכות נוספות הגיעו ממחקר בריטי שבחן את השפעת הפסקת עישון הקנאביס על פוריות הגבר. באותו מחקר נמצא כי איכות הזרע משתפרת תוך 3 חודשים מרגע הפסקת העישון, כאשר שיפור ראשוני מורגש כבר כעבור 6 ימים.

  • רוצים להפסיק לעשן?  הצטרפו לתוכנית גמילה במכבי – אצל הרופא המטפל, במוקד הטלפוני שלנו או בסדנה קבוצתית פרונטלית או בזום.
    לפרטים >