סיגריות אלקטרוניות: כל מה שחשוב לדעת

הן משווקות כחלופה "בטוחה" ו"בריאה" יותר לעומת הסיגריות המסורתיות, אך ככל שחולף הזמן מתבררים הנזקים לטווח הקצר והארוך שנגרמים מהשימוש בהן. ריכזנו לכם את כל המידע החשוב על הסיגריות האלקטרוניות

עישון סיגריות אלקטרוניות גמילה אחות

אם חשבתם שהסיגריות האלקטרוניות הן דבר חדש כדאי שתדעו שהסיגריה האלקטרונית הופיעה לראשונה בעולם כבר לפני כ-20 שנה כחלופה לסיגריות רגילות. לישראל היא הגיעה לפני כעשור ובשנים האחרונות הפכה למגיפה, בעיקר בקרב בני נוער וצעירים.

מהן סיגריות אלקטרוניות?

סיגריות אלקטרוניות הן מכשירי אידוי המופעלים על ידי סוללה. בניגוד לסיגריות רגילות שבהן המשתמש שואף את העשן הנוצר בתהליך בעירה של עלי טבק, סיגריות אלקטרוניות מבוססות על אידוי נוזל, המדמה עשן אשר נשאף לריאותיו של המשתמש.

הן מגיעות בצורות שונות, חלקן דומות לסיגריות רגילות וחלקן למוצרים אחרים כמו עטים, מקטרות ועוד. חלק מהסיגריות האלקטרוניות הן חד פעמיות וחלקן ניתנות למילוי חוזר.

 העשן המדומה שנוצר בתהליך האידוי מורכב בעיקר מפרופילן גליקול (PG) וגליצרול (Gly). מלבד ניקוטין, החומר הממכר שבסיגריה, סיגריות אלקטרוניות יכולות להכיל חומרים מזיקים נוספים כגון תרכובות אורגניות נדיפות, מתכות כבדות, חומרי טעם וריח וכימיקלים העלולים לגרום למחלות חמורות.

סיגריות אלקטרוניות הן מוצר צריכה שאין עליו פיקוח. קיימים אינספור סוגים, מרביתם מיוצרים בסין ומיובאים לישראל ללא כל מגבלות. היצרנים לא מחוייבים לבצע בדיקות בטיחות או לפרסם מידע מידע על תכולתן.

מה ידוע כיום על הסכנות שבעישון סיגריות אלקטרוניות

הסיגריה האלקטרונית כנראה פחות מזיקה מהסיגריה הרגילה והאדים שלה בדרך כלל מכילים פחות כימיקליים רעילים בהשוואה לעשן הסיגריות. עם זאת, הסיגריה האלקטרונית אינה חלופה בטוחה אף יכולה לסכן חיים.

מאחר שמדובר במוצר חדש יחסית, ההשפעה הבריאותית לטווח הארוך של שימוש בסיגריות אלקטרוניות  אינה ידועה מספיק אבל יש מספר דברים שאנחנו כן יודעים:

פגיעה בהתפתחות המוחית

נתחיל בניקוטין, שלרוב מצוי בסיגריות אלקטרוניות, שהוא החומר הממכר היוצר תחושת הנאה, כמו בסיגריות רגילות. ניקוטין נפוץ מאוד בסיגריות אלקטרוניות, וייתכן שסיגריות אלקטרוניות לא יסומנו כמכילות ניקוטין למרות שיש בהן ניקוטין.

הניקוטין שמקורו בעלי צמח הטבק, הוא חומר מסוכן, רעיל וממכר. הניקוטין יכול לגרום לעלייה בלחץ הדם, בקצב הלב, ולפגיעה בכלי דם. ניקוטין מעלה את הסיכון ללקות בהתקף לב ובשבץ מוחי.

חשיפה לניקוטין עלולה לפגוע בהתפתחות המוחית של צעירים, אשר נמשכת עד אמצע שנות ה-20 לחיים. אנשים צעירים רגישים יותר לניקוטין ומתמכרים בקלות רבה. שימוש בניקוטין בתקופה קריטית זו יכול להעלות את הסיכון להתפתחות הפרעות קשב, בעיות למידה וזיכרון.

מחסניות הנוזל של סיגריות אלקטרוניות לרוב מכילות ריכוזים גבוהים מאוד של ניקוטין. בנוסף, בליעה או ספיגה של הנוזל דרך העור יכולה לגרום להרעלת ניקוטין. הדבר מסוכן במיוחד לילדים צעירים, שחשיפה לנוזל המכיל ניקוטין יכולה לסכן את חייהם.

"מחלת המאיידים"  

"מחלת המאיידים", היא מחלת ריאות שעלולה להתפתח עד לכדי אי ספיקה נשימתית עקב אידוי סיגריה אלקטרונית. "מחלת המאיידים" הוכרה לראשונה בשנת 2019 לאחר שדווחו למרכז האמריקני לבקרת מחלות קרוב ל-3,000 מקרי פגיעה ריאתית חמורה עקב עישון סיגריות אלקטרוניות, מתוכם כ-70 מקרים שהסתיימו במוות. מרבית החולים היו צעירים מתחת לגיל 35. גורם הסיכון העיקרי שנמצא קשור למקרים הוא עישון סיגריות אלקטרוניות. בין החומרים החשודים נמצא כי מרבית החולים צרכו THC (מרכיב של צמח הקנביס), ויטמין E אצטט, ניקוטין וחומרים נוספים כגון CBD ושמנים על בסיס צמחי.

"אפקט השער"

לסיגריות אלקטרוניות יש "אפקט שער" בקרב בני נוער כלומר הן פותחות פתח לשימוש בחומרים ממכרים ומסוכנים אחרים. מחקרים מראים ששימוש בסיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער, נמצא קשור לעישון טבק וחומרים אחרים כגון קנאביס בהמשך.

 זהירות – כוויות

סיגריות אלקטרוניות פועלות על סוללה חשמלית, אשר עלולה להתחמם ואף להתפוצץ, וכך לגרום לכוויות ולפציעות חמורות. גם גוף החימום המשמש ליצירת האדים עלול להתחמם יתר על המידה ולגרום לכוויות.

"ריאות פופקורן"

סיגריה אלקטרונית עלולה לגרום לברונכיוליטיס אובליטרנס – מחלת ריאות כרונית נדירה שמחמירה עם הזמן. מחלה זו התגלתה לראשונה אצל עובדים במפעל פופקורן למיקרוגל ששאפו את חומר הטעם הכימי דיאצטיל. כך נודעה הברונכיוליטיס אובליטרנס בשם העממי "ריאות פופקורן".

מה ניתן לעשות כדי למנוע התחלת עישון בקרב ילדים ובני נוער?

חשוב להתחיל לשוחח עם ילדים על סכנות העישון והחשיפה לעישון כפוי בשלב מוקדם ולהסביר להם מדוע סיגריות אלקטרוניות מזיקות ומסוכנות להם.

רצוי להתחיל כבר בגיל 6 ולהמשיך בשיחות גם בגיל ההתבגרות.

מומלץ ליצור שיח דו-כיווני ולאפשר לילדיכם להביע את דעתם בפתיחות. הזכירו להם להתרחק מכל מוצרי העישון, כולל סיגריות אלקטרוניות. תנו דוגמה אישית והימנעו מעישון בעצמכם.

כיצד ניתן להיגמל מעישון סיגריות אלקטרוניות?

לא משנה מה אתם מעשנים, סיגריות רגילות, אלקטרוניות, נרגילה או סיגרים, אתם מוזמנים להפסיק לעשן בליווי המומחים של מכבי.

חברי מכבי מעל גיל 18 יכולים לבחור בין 3 מסלולי גמילה:

  1. סדנה קבוצתית פנים אל פנים או בזום – להרשמה
  2. מוקד טלפוני לגמילה מעישון (בהפניית רופא)
  3. גמילה מעישון במרפאת רופא המשפחה.

בני נוער מגיל 16 מוזמנים לקבל תמיכה מקצועית במוקד הטלפוני לגמילה מעישון (בהפניית רופא מטפל ובאישור הורים).

 

  • המידע באדיבות: אירית מנטש, רכזת תחום גמילה מעישון במכבי.