מה קורה לגוף שלכם ברגע שאתם מפסיקים לעשן

הפסקתם לעשן? מברוק! עשיתם את הצעד הראשון בדרך לחיים בריאים יותר.

אבל מה קורה לגוף שלכם ברגע שהפסקתם לעשן? מה צפוי לכם במהלך השבועות הראשונים בלי הסיגריות, מתי יחלפו קוצר הנשימה והשיעול, כמה זמן לוקח לעור הפנים להשתקם ובאיזה שלב יורד משמעותית הסיכון למחלות לב או סרטן? אנחנו כאן עם לוח הזמנים.

עד שייצא עשן לבן: הגמילה מניקוטין
ההתמכרות לניקוטין נחשבת לאחת ההתמכרויות הקשות ביותר ויש אפילו שמשווים אותה להתמכרות לסמים קשים, כמו הירואין. כשמפסיקים לעשן, הגוף עובר תהליך גמילה פיסי ונפשי, הכולל לא רק גמילה מניקוטין, אלא גם מכל ההרגלים שקשורים בעישון הסיגריה הראשונה עם הקפה של הבוקר, הפסקת סיגריה באמצע יום עבודה, סיגריה אחרי ארוחת הצהריים ועוד. כל אותם הרגלי עישון הופכים לחלק בלתי נפרד מחייו של המעשן וההתנתקות מהם אינה קלה, בעיקר במהלך השבועות הראשונים שנחשבים לתקופת הגמילה הראשונית. הבשורות הטובות הן שמיד לאחר מכן,  מגיעים כל הדברים הטובים שיגרמו לכם לשכוח את הקושי של השבועות הראשונים.

20 דקות אחרי הסיגריה האחרונה כבר תרגישו בהבדל: שלב הגמילה הראשוני
אז עשיתם את הצעד הראשון ועישנתם את הסיגריה האחרונה. קשה אולי להאמין, אבל כבר 20 דקות לאחר מכן, לחץ הדם והדופק שלכם יתחילו לחזור לערכים תקינים יותר. כעבור 24 שעות הגוף שלכם כבר יתנקה מחד – תחמוצת הפחמן ורמת החמצן תחזור לרמתה התקינה. עד 72 שעות מהסיגריה האחרונה, גם הניקוטין ייעלם לגמרי מהגוף ויחול שיפור בחוש הטעם והריח.

במקביל, בשלב זה יתחילו התופעות הפחות נעימות בעקבות תהליך הגמילה מניקוטין. כולן, אגב, זמניות ויחלפו תוך מספר שבועות.

שינויים במצב הרוח – הניקוטין משפיע גם על הפרשת הדופמין במוח, מוליך עצבי שיוצר תחושת ההנאה. כאשר רמת הדופמין יורדת עקב הירידה ברמת הניקוטין בגוף, עלולות להתעורר תחושות של דכדוך, עצבנות, חוסר סבלנות או אי שקט.

הפרעות שינה – השינוי ברמת הניקוטין, כמו גם מצב הרוח הירוד שעלול לאפיין את שלב הגמילה הראשוני, עשויים להביא לנדודי שינה, קושי להירדם ועייפות מתמשכת. גם במקרה זה, הגוף לומד להסתגל למצב החדש מהר מאוד.

תחושת רעב מוגבר ועליה קלה במשקל – הניקוטין  מדכא תיאבון ומגביר את חילוף החומרים, ומשמש גם כחלופה התנהגותית לאכילה או הסחת דעת במצבי רעב או חשק לאכול. החדשות הטובות הן שבטווח הארוך, משקל הגוף הממוצע של אנשים שהפסיקו לעשן דומה לזה של אנשים שמעולם לא עישנו. תוך מספר שבועות הגוף מסתגל לתפקד ללא ניקוטין והרעב חולף. מומלץ לבצע פעילות גופנית לשיפור חילוף  החומרים ולהתייעץ עם תזונאית.

שיעול וליחה – לאחר הפסקת העישון, הריאות מתחילות להתנקות, רקמת הסיליה מתחדשת ומסייעת בהוצאת ליחה. בשלב זה אתם עלולים להשתעל, לעתים אף יותר מהרגיל. השיעול הוא המנגנון שמאפשר לריאה להתנקות והוא לרוב חולף מעצמו לאחר מספר שבועות.

ונעבור לחדשות הטובות יותר: הגוף שלכם משתקם. ומהר.
לאחר 3 שבועות, התהליך הגופני של הגמילה מגיע לסיומו והגוף שלכם יתחיל להתאושש מנזקי העישון בקצב מהיר במיוחד:

כעבור 2-12 שבועות – זרימת הדם בגוף תשתפר והסיכון שלכם להתקף לב יירד משמעותית. גם היכולת שלכם לבצע פעילות גופנית תעלה – תרגישו שהאוויר לא "נגמר" לכם מהר ואתם מסוגלים ללכת בקלות.

תוך 3-9 חודשים – תפקוד הריאות שלכם ישתפר  ואיתו יפחתו התסמינים שאיפיינו את תקופת העישון שלכם- שיעול, קוצר נשימה וגודש בסינוסים. במהלך תקופה זו, גם עור הפנים שלכם יתאושש פלאים – הוא יאבד מהאפרוריות שאיפיינה אותו בתקופת העישון וייעשה פחות מקומט, בעיקר באזור השפה העליונה ובאזור קמטי הלחיים שנמתחים מזווית העין לזווית הפה. מחקר בחן את השפעות הגמילה מעישון על עור הפנים של 67 נשים. אותם חוקרים בדקו את כמות הקמטים, שיעור הפיגמנטציה, רמת האלסטיות, המרקם ובהירות העור של הנשים וחיבו באמצעותם את הגיל הביולוגי של העור. אותו מחקר הסיק כי במהלך 9 חודשי המעקב לאחר הפסקת העישון, הפחיתה הגמילה מעישון את הגיל הביולוגי הממוצע של העור ב-13 שנים!

כעבור 9-10 חודשים – יהיה אפשר להבחין בשיפור משמעותי בזרימת הדם בגוף וביכולת החלמה טובה יותר של רקמות הגוף. מי שנדרש לעבור ניתוחים מסוג זה או אחר, יכול כבר להתכונן להליך הנחוץ שכן הפסקת העישון מאפשרת לגוף לשמור על רמת חמצן תקינה וכך לצמצם סיכון לקרישיות יתר ולהחלים במהירות גדולה יותר. בשלב זה, תרגישו רעננים ויהיו לכם פחות אפיזודות של עייפות לאורך היום.   הסיליה בריאות תצמח מחדש ותאפשר ניקוי של הריאות, כמו גם התמודדות יעילה יותר של הגוף עם שיעול, כיח וזיהומים שונים.

כעבור 12 חודשים – הסיכון שלכם למחלת לב כלילית, או במילים אחרות- התקף לב, פוחת בחצי לעומת זה של מעשן.

5 שנים לאחר שהפסקתם לעשן – הסיכון לאירוע מוחי/ שבץ כבר זהה לזה של אנשים שמעולם לא עישנו בעבר.

לאחר 10 שנים ללא סיגריות נתוני מחקרים מראים שלגברים שמעשנים יש סיכוי גבוה פי 23 לפתח סרטן ריאות. נשים נמצאות בסיכון גבוה פי 13, בהשוואה לנשים שלא עישנו מעולם., כאשר 90% ממקרי התחלואה בסרטן הריאות נמצאו קשורים בעישון.  10 שנים לאחר הסיגריה האחרונה שלכם,  הסיכון שלכם לחלות בסרטן הריאות, פוחת בחצי. גם הסיכון לסרטנים מסוג אחר, כמו סרטן הפה, שלפוחית השתן, הכליות, הוושט והלבלב, פוחת משמעותית.

כעבור 15 שנים – הסיכון שלכם לחטוף התקף לב כבר זהה לזה של אנשים שלא עישנו מעולם.

שיקום הגוף לאחר הפסקת עישון: המשתנים שיקבעו כמה זמן זה יקח
חשוב לזכור שתהליך שיקום הגוף לאחר הסיגריה האחרונה יהיה תלוי, במידה רבה, במשתנים הבאים:

  • הגיל בו הפסקתם לעשן
  • משך הזמן שעישנתם
  • הגיל והמין שלכם
  • מספר הסיגריות שעישנתם ביום
  • מצבכם הבריאותי
  • היקף הנזק שנגרם לאיברים פנימיים, כולל אלה שאינם קשורים בעישון
  • מחלות כרוניות קיימות
  • שימוש באלכוהול, סמים או נטילת תרופות מסוימות.
  • חשוב לקחת בחשבון גורמים סביבתיים כמו אורח חיים, תנאי עבודה, מעגל חברתי ותמיכה משפחתית.

אז נכון, להפסיק לעשן זה אתגר לא קל בכלל. מעשנים רבים המעוניינים להפסיק לעשן חוששים מתופעות הלוואי הצפויות. אבל כשרואים את היכולת המופלאה של הגוף להשתקם במהירות רבה כל כך, אין ספק שזה שווה את זה.