אתם לפני ניתוח? תפסיקו לעשן

אפילו אם תפסיקו לעשן יום לפני הניתוח, תגדילו את הסיכוי להצלחתו (אבל רצוי הרבה קודם)

לא משנה איזה ניתוח אתם עומדים לעבור, יש לפחות דבר אחד שאתם יכולים לעשות כדי להגדיל את הסיכוי שהוא יצליח ושתתאוששו מהר. פשוט תפסיקו לעשן.

נכון, את העובדה שהעישון מזיק לבריאות אתם יודעים היטב וזה לא מנע מכם לעשן עד עכשיו. אבל אפילו אם לא תעשנו יום אחד לפני הניתוח – תפחיתו את הסיכון לסיבוכים. עם זאת, במידה שמדובר בניתוח צפוי ומתוכנן, עדיף שתפסיקו לעשן הרבה קודם – אפילו חודש.

הסיבה היא שהלב והריאות מתחילים לעבוד טוב יותר ברגע שמפסיקים לעשן והגוף מתחיל בתהליך ההחלמה. רמות הניקוטין והפחמן החד-חמצני שבעשן הסיגריות – מתחילות לרדת מיד, משפרות את זרימת הדם ומפחיתות את הסיכונים. ככל שתתנו לגוף זמן רב יותר להתנקות, כך הוא יהיה במצב טוב יותר לקראת הניתוח.

כך מעלות הסיגריות את הסיכוי לסיבוכים לאחר ניתוח
אז נכון, ניתוח זה לא כיף, אבל כדאי לראות בו גם הזדמנות… הזדמנות להפסיק. אם אתם לא בטוחים שיש קשר בין סיכויי ההצלחה של הניתוח לסיגריה שמתחשק לכם להכניס לפה עכשיו, אולי ההסבר הזה ישכנע אתכם.

ניתוח והרדמה גורמים לסטרס גופני. לאחר הניתוח, הגוף מגיב בתגובה דלקתית למניעת זיהום ומפעיל מנגנונים לריפוי פצעים ולהחלמת הרקמות. תהליך ההחלמה מגביר את הצורך של הגוף בחמצן ובחומרים מזינים נוספים. עישון עלול להפריע לתהליך הזה (וגם צריכת אלכוהול מופרזת ו-BMI גבוה).

כיצד עישון משפיע על תוצאות לאחר ניתוח
למעשה, גם אם לא יהיו סיבוכים של ממש אחרי הניתוח, כדאי לקחת בחשבון שהעישון עלול  לעכב את ההתאוששות או להשפיע על איברים שלכאורה אינם קשורים ישירות לאזור המנותח.

  • השפעה על הלב וכלי הדם:
    מצד אחד, עישון מגביר את הצורך של הגוף בחמצן, ומצד שני, העישון מפחית את היכולת של הגוף להשתמש בו. התוצאה היא מחסור בחמצן בתאי הגוף (היפוקסיה), צמיגיות דם והגברת סיכון למחלות לב וכלי דם.
  • פגיעה ברקמת הריאה ובחילוף הגזים:
    העישון גורם להפרעה בזרימת כמות מתאימה של אוויר בריאות ועקב כך עולה הסיכון לסיבוכי ריאה לאחר ניתוח. העישון גורם להפרשת ריר מוגברת, מה שעלול לגרום לחסימה של הסמפונות, לזיהומים ולדלקת ריאות.
  • פגיעה ביכולת ריפוי פצעים:
    עישון פוגע ביכולת הריפוי של פצעי ניתוח ויכול לגרום לפתיחתם סביב תפרים, עקב מחסור בחמצן ברקמות היקפיות עד כדי נמק, ירידה בתגובה הדלקתית, עיכוב שגשוג של תאים חדשים במהלך הריפוי ופגיעה בסינתזת הקולגן.
  • פגיעה בתהליך הריפוי והאיחוי של עצמות (ניתוחים אורתופדיים):
    חוסר איחוי של עצמות הוא אחד הסיבוכים הקשים לאחר קיבוע שברים. הוכח כי עישון מעכב את האיחוי וכך פוגע בריפוי העצמות. הפגיעה בתהליך הריפוי והאיחוי נגרמת כתוצאה ממחסור בחמצן, מהיצרות כלי דם, מפגיעה ישירה בתאים בוני עצם ובסינתזת הקולגן. העישון לכשעצמו מהווה גורם סיכון לשברים ולירידה בצפיפות העצם.

כמה זמן לפני הניתוח מומלץ להפסיק לעשן?
אמנם, כל הפסקת עישון יכולה להועיל, אך כאמור, לא כדאי לחכות לרגע האחרון. ככל שתפסיקו לעשן מוקדם יותר כך טוב יותר – רצוי שבוע או יותר לפני הניתוח.

על פי מחקרים, מעשנים שהפסיקו לעשן לפחות חודש לפני הניתוח, חוו פחות סיבוכים. כל שבוע נוסף של הפסקה מעבר לחודש ימים, הביא לשיפור של 19% בהפחתת התחלואה לאחר ניתוח.

מאחר שהפסקת עישון היא תהליך שיכול לקחת זמן, כדאי להתחיל בהכנות מוקדם ככל הניתן כדי להיות נקיים מעישון לפחות 4 שבעות לפני מועד הניתוח.

כיצד ניתן לקבל סיוע בתהליך הגמילה?
ניתוח זה זמן טוב להפסיק לעשן ולא לחזור למנהג הזה. יש לכם תמריץ בריאותי, ובכל מקרה בבית החולים אסור לעשן. תהיו רחוקים מהסביבה שבה אתם רגילים לעשן ואפילו למשל כמה ימים, אורח החיים שלכם ישתנה.

אז אם אתם מפסיקים לעשן לפני הניתוח, אולי פשוט תפסיקו לתמיד? יש לכם הזדמנות לפתוח דף חדש ונקי, נצלו אותו.

נכון, זה לא קל… אולי כבר ניסיתם להפסיק לעשן כמה פעמים ולא הצלחתם, ואולי זו הפעם הראשונה – בכל מקרה מדובר בגמילה, וגמילה דורשת הרבה כוח רצון, ולפעמים גם עזרה. מחקרים הוכיחו שהדרך היעילה ביותר להפסיק לעשן היא באמצעות שילוב של טיפול התנהגותי ותרופתי.

מכבי מציעה מגוון מסלולים לגמילה מעישון בליווי אנשי מקצוע. השירות ללא תשלום.

המידע באדיבות: אירית מנטש, אחות ומקדמת בריאות, מערך הסיעוד ומקצועות הבריאות.