כשהאהבה מתחילה לחנוק – האם אני במערכת יחסים מנצלת?

22805-Blog-Photo-NEW_Sex-(21637)-1

האדם הוא יצור זוגי, אין בזה ספק. כל חיינו כאנושות מושתתים על יצירת תקשורת הדדית וקבלת חום ואכפתיות מהסובבים אותנו. מה אנחנו בסך הכל צריכים בחיים? אהבה.

אבל מה קורה כשהרצון שלנו לאהבה נענה בשתלטנות או אלימות של הצד השני? איך אפשר בכלל לזהות את זה מעבר למסך ההתאהבות המשכר שלפעמים מעוור את עינינו?
אלימות במערכת יחסים זוגית לא חייבת להיות פיזית, לפעמים הניצול הנפשי עוצמתי וכואב יותר מכל מכה או סטירה והפחד של בן או בת הזוג לאבד את אהבתו של הפרטנר האלים מקשה עליהם לטפל במצב.

איך אפשר לזהות מערכת יחסים מנצלת?

ישנן התנהגויות שצריכות להדליק נורה אדומה בהתנהלות של הקשר. זה יכול להתבטא בהתנהגות שתלטנית, בה אחד הצדדים לא נותן לאחר להסתובב עם אנשים מסוימים, קובע מה ללבוש, דורש להיות ביחד כל הזמן, או קורא הודעות SMS כדי "לבדוק" את הצד השני. התעללות מילולית ורגשית המתבטאת בכינויים ושמות, סצנות קנאה וסחטנות רגשית וזה יכול אפילו להגיע עד כדי התעללות מינית הכוללת נגיעה לא רצויה או נשיקה, יחסי מין בכפיה וכו'.

מה אפשר לעשות במצב כזה?

דבר ראשון גשו לקבלת עזרה. מצבים כאלה מחייבים טיפול מיידי אחרת האדם האלים לא רק ממשיך בדרכו, אלא אף מקבל אישור בשתיקה להחמיר את האלימות. ניתן ורצוי לפנות לאנשי מקצוע, עורכי דין, יועצים, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים ואפילו אנשי חוק. יש אנשי מקצוע שזו חובתם לדווח על מקרי אלימות, לכן אם ברצונכם שהשיחה תישאר אנונימית ישנם מרכזי תמיכה טלפוניים אליהם ניתן להתקשר בעילום שם ולקבל כלים להתמודד עם המצב.

איך אפשר להתגונן מפני מערכות יחסים מנצלות?

הקפידו לבנות לעצמכם דימוי עצמי גבוה, אדם בעל מחשבות חיוביות לגבי עצמו לא יסכים להיכנס למערכת יחסים מנצלת ואם יקלע למערכת זוגיות כזאת, יצא ממנה בהקדם. אל תאפשרו למערכת היחסים להפוך לנטל, אם אתם מרגישים שמפעילים עליכם כח, לא קשובים לבקשותיכם או רומסים את רצונותיכם, הרפו מהקשר. הקשיבו לעצות הקרובים אליכם, משפחה וחברים יכולים להיות אינדיקטור יעיל במקרים כאלה, כיוון שהם מכירים אתכם ולעיתים ביכולתם לראות מהצד דברים שאתם לא רואים, או מתעלמים מקיומם.

מספרי טלפון לתמיכה:

 

מחוז 

שם העובדת הסוציאלית  

טלפון 

מחוז צפון  

עו"ס אולגה פרבר

054-5483888

מחוז שרון  

עו"ס ג'וליה גוזמן

054-4826104 

מחוז מרכז  

עו"ס אורלי פן

052-5013850

מחוז ירושלים והשפלה 

עו"ס שרית אלמליח

050-9474445

מחוז דרום  

עו"ס מיכל כהן-מלכה

054-2405698

 

כמו כן ניתן לפנות טלפונית לקווי החירום שמספרם מפורט להלן, ולמשטרת ישראל:

 

קו חירום ארצי בנושא אלימות במשפחה 1-800-22-00-00

קו חירום ארצי לנפגעות תקיפה מינית 1202

המחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית – באמצעות מוקד 106

מוקד מכבי ללא הפסקה 1-700-50-53-53 או 3555*

משטרה 100

 

לקריאה נוספת:

http://teens.webmd.com/unhealth-abusive-relationship