כל הסיבות להמנע מאלכוהול במהלך היריון

מהרגע שנשים מגלות שהן בהיריון הן למעשה אימהות. הן אחראיות לבריאות העובר שהן נושאות ואז, לכולם יש מה להגיד ולכולם יש דעה בנושא והרבה אינפורמציה מסתובבת לה שם ברשת – לרגל יום המודעות לתסמונת האלכוהול העוברית, ריכזנו עבורכן את כל מה שצריך לדעת בנושא שתיית אלכוהול במהלך ההיריון – כדי שלפחות בנושא החשוב הזה יהיו לכן את כל העובדות הנכונות

אם את בהיריון או מתכננת להיכנס להיריון, את וודאי יודעת שאלכוהול אינו מומלץ. נשים רבות מניחות ששתיית כוס אחת, או לגימה קטנה לא יזיקו, אך למעשה לא ידוע על כמות בטוחה של שימוש באלכוהול במהלך הריון או בזמן ניסיון להיכנס להריון – לכן מומלץ להימנע ממנו לחלוטין כבר משלב תכנון ההיריון כדי למנוע סיכונים לעובר.

מהם הנזקים שיכולים להיגרם לעובר?

שתיית אלכוהול במהלך ההיריון מגבירה את הסיכון להפלה, ללידה מוקדמת וללידת תינוק במשקל נמוך. ההשפעות יכולות להימשך גם לאחר הלידה ובמהלך החיים.

במקרים חמורים, שתיית אלכוהול במהלך ההיריון עלולה לגרום לפגיעות קשות בעובר הידועות כ"הפרעות קשת האלכוהול בעובר" (FASD – Fetal alcohol spectrum disorder).

קשת נזקי האלכוהול של העובר (FASD) כוללת מגוון של מוגבלויות פיזיות, נפשיות והתנהגותיות בדרגות חומרה שונות. הן נגרמות עקב שימוש של האם באלכוהול במהלך ההיריון. האלכוהול עובר דרך השיליה ועלול לגרום למגוון רחב של נזקים בלתי הפיכים לעובר, כולל פגיעות במוח, בלב, בגפיים, בעיניים, באוזניים ובאברי המין. בנוסף עלולות להתפתח אצל הילד בעיות גדילה, התפתחות, למידה והתנהגות.

האם הכוונה רק להימנעות משתיית משקאות אלכוהוליים?  

יש להימנע מכל סוגי האלכוהול: משקאות כגון יין, בירה ומשקאות חריפים אחרים, מזונות המכילים אלכוהול, וגם תופתעו לדעת יש להימנע גם מאלכוהול שעבר בישול או אפייה, היינו, מתכונים שמכילים יין או אלכוהול אחר.

האם יש שלב של ההיריון שבו מסוכן יותר לשתות?

זו שאלה חשובה. הרבה נשים טועות לחשוב שבשלב כל שהוא זה פחות משמעותי עד בכלל לא, אך זאת טעות !

בכל שלב במהלך ההיריון שתיית אלכוהול מגדילה את הסיכון לנזק לעובר. אלכוהול מתפרק בגופנו בעיקר על ידי הכבד, אך אצל העובר, זהו אחד האיברים האחרונים להתפתח והוא אינו מבשיל עד לשלבים המאוחרים של ההיריון. מסיבה זו עוברים לא מסוגלים לפרק אלכוהול כמו מבוגרים ואפילו כמות קטנה יכולה להזיק להם.

חשיפת העובר לאלכוהול בשליש הראשון יכולה לגרום לשינויים מבניים כגון עיוותים בפנים, אך הנזקים למערכת העצבים עלולים להיווצר עקב חשיפה במהלך כל תקופת ההיריון.

לא ידעתי שאני בהיריון ושתיתי אלכוהול

אף פעם לא מאוחר מדי להפסיק להשתמש באלכוהול במהלך ההיריון – ככל שהחשיפה לאלכוהול ממושכת יותר, הסיכון לגרימת נזקים לעובר עולה. במקרה שלא מדובר בשתייה מופרזת, אין צורך לדאוג שלא לצורך, שכן הסיכונים לכך שהתינוק ייפגע צפויים להיות נמוכים. בכל מקרה, חשוב להקפיד ולבצע מעקב הריון מסודר ובדיקות רפואיות באופן שגרתי. בכל שאלה ניתן להתייעץ עם הרופא המטפל.

מה ההמלצה לנשים בשלב תכנון הריון?

נשים רבות לא יודעות שהן בהריון לפני שבוע 4-6 ולכן הן עלולות לחשוף את העובר לאלכוהול ללא ידיעתן. בתקופה בה נשים מתכננות הריון, משרד הבריאות ממליץ להימנע משתיית אלכוהול אפילו שלושה חודשים קודם לכן, וכמובן להמשיך להקפיד על כך במהלך כל ההיריון.

אז מה אפשר לשתות במקום?

קיימת חשיבות רבה להקפיד על תזונה בריאה במהלך ההיריון ולכן מומלץ להימנע משתיית משקאות עתירים בסוכר. ניתן להכין משקאות טעימים ובריאים המבוססים על מים, בשילוב עשבי תיבול ופירות וטריים. בקידוש ניתן לשתות מעט מיץ ענבים נטול אלכוהול.

ולגבי צ'ייסר? אנחנו מרימים איתכן אחד, של מים! להריון קל ובריא. לחיים!

למידע ויעוץ

למידע נוסף בנושא  ניתן לפנות למרכז הארצי לייעוץ טרטולוגי,  של משרד הבריאות, בטלפון: 02-5082825 ולמחלקה לטיפול בהתמכרויות, משרד הבריאות: drugsinfo@MOH.GOV.IL

תודה לאירית מנטש אחות ומקדמת בריאות, מערך הסיעוד ומקצועות הבריאות