תאומים ושלישיות – הסיפור האמיתי

לאורך הדורות נושא לידת תאומים מרתק רבים. האם באמת יש ביניהם קשר מסתורי ומיוחד, מה ההבדל בין תאומים זהים לתאומים לא זהים, ומה הסיכוי ללדת תאומים? יצאנו לבדוק את העובדות ובדרך גם להפריח כמה מיתוסים

תאומים תינוקות

אם נתרגם אחוזים למספרים, כשני מיליון זוגות תאומים נולדים מדי שנה ברחבי העולם. בישראל אחוז לידות התאומים והשלישיות הוא מהגבוהים בעולם עקב שכיחותם הגבוהה של טיפולי הפוריות

מבחינים בין שני סוגי תאומים זהים ולא זהים:  ביצית מופרית אחת שהתחלקה לשניים לאחר ההפריה תביא להריון של תאומים זהים. שני העוברים שנוצרו זהים לחלוטין ‏מבחינה גנטית. כשליש מהתאומים הם תאומים זהים.

התופעה של יצירת תאומים זהים היא מקרית. שכיחותה זהה ברחבי העולם ועומדת על כ- 1 מתוך 250 הריונות. כיוון שתאומים זהים הם בעלי מבנה גנטי זהה הם יהיו בני אותו מין..

שתי ביציות, שכול אחת מהן הופרתה על ידי תא זרע שונה, יתפתחו לכדי הריון של תאומים לא זהים. כשני שליש מכלל התאומים הם תאומים לא זהים. תאומים לא זהים יכולים להיות מאותו המין או ממינים שונים. הם יכולים להיות דומים זה לזה או שונים.

חלוקה שתתרחש לאחר היום ה- 13 תגרום להיווצרות 'תאומים סיאמים . עוברים אלו חולקים אברי גוף משותפים. כיום ניתן לזהות 'תאומים סיאמים' באמצעות אולטרה סאונד עוד במהלך ההריון. במידה שלכל אחד מהתאומים יש את אברי הגוף החיוניים ניתן ליילדם בניתוח קיסרי ולהפרידם לאחר הלידה זה מזה, באמצעות שיטות כירורגיות.

מיתוסים שכיחים על תאומים ושלישיות

  1. הנטייה לתאומים היא משפחתית

אין כל עדות מדעית לכך שהנטייה לתאומים זהים היא משפחתית אולם קיימת נטייה משפחתית לתאומים שאינם זהים.

אך קיימים גורמים אחרים שאינם גנטיים שמעלים את ההסתברות ללידת תאומים שאינם זהים:

מוצא האם. השכיחות ‏הגבוהה ביותר של לידת תאומים היא בקרב נשים ממוצא אפריקאי ונמוכה ביותר בקרב נשים ממוצא אסיאתי.

גיל האם -השכיחות להריון של תאומים עולה בקרב נשים לאחר גיל 35.

משקל האם -נשים בעלות משקל עודף הן בעלות סיכוי גבוה יותר להריון של תאומים בהשוואה לנשים רזות.

טיפולי פריון- תרופות להשראת ביוץ מגבירות את הסיכוי להרות תאומים עד כדי 10-30%, בהתאמה. בשנים האחרונות, עם העלייה בשכיחות טיפולי הפריון, חלה עליה מתמדת בשכיחות ההריונות מרובי העוברים.

השכיחות של הריונות ספונטניים (לא באמצעות הפריה חוץ גופית) בני שלושה עוברים היא כ- 1 מכל עשרת אלפים הריונות.

  1. תאומים 'מדלגים' דור

דעה רווחת גורסת כי תאומים 'מדלגים' דור במשפחות, ולכן אם אביכם תאום ואילו אתם אינכם, סיכוייכם ללידת תאומים גבוהים במיוחד. נכון להיום אין כל עדות מדעית שתומכת בדעה זו.

יחד עם זאת לחלק מהנשים נטייה גנטית לביוץ יתר. משמעות הדבר כי בכל מחזור חודשי יותר מביצית אחת עשויה להשתחרר מהשחלה ולכן הסיכוי להריון מרובה עוברים גדל. במקרה זה הסיכוי המוגבר ללידת תאומים או שלישיה קיים בכל דור במשפחה ואינו מדלג.

  1. אם את סובלת מבחילות חמורות הרי שאת הרה עם תאומים או עם שלישיה.

לא בהכרח. אף שחלק מהנשים ההרות עם תאומים או שלישיה אכן מתלוננות על בחילות חמורות אחרות אינן סובלות כלל מהבעיה.

  1. תאומים מדברים בשפה סודית משלהם.

תאומים אכן חולקים הבנה מולדת אחד של השני ולכן נדמה כי הם מדברים בשפה משלהם, בעיקר בגילאים רכים.

  1. כל ההריונות מתחילים כהריונות של תאומים.

אין זה נכון שכל ההריונות מתחילים כהריונות של תאומים. יחד עם זאת סריקות אולטרה סאונד בשלבים מוקדמים של ההיריון מעלות כי מספר רב יותר של הריונות משנהוג לחשוב אכן מתחילים בעקבות הפריה של שתי ביציות.

סריקת אולטרה סאונד בשבוע השביעי או השמיני להריון בהחלט יכולה להצביע על הריון תאומים בעוד שבסריקה מאוחרת יותר, בשבוע ה- 12, יוותר אך ורק שק הריון אחד. הדבר נגרם עקב הפסקת ההיפתחות של אחד העוברים, ככל הנראה עקב בעיה כרומוזומלית, וספיגתו לדופן הרחם. תופעה זו מכונה 'תופעת התאום הנעלם' והיא חסרת משמעות לגבי העובר שנותר.