איך להתכונן להיריון?

תכנון היריון

רגע לפני שאתם מתחילים לעבוד על הבייבי, ריכזנו עבורך כמה טיפים שיעזרו לך להכין את הגוף והנפש להיריון שבדרך

התחלת לחשוב על היריון? בשעה טובה! את עומדת בפני אחת התקופות המרגשות בחייך מצד אחד, ומצד שני – תקופה המלווה בלא מעט שאלות וחששות טבעיים לחלוטין. בדיוק בגלל זה ובמידה וההיריון מתוכנן, כדאי שתתכונני אליו ברמה הגופנית והרפואית, כמו גם ברמה הנפשית והרגשית יחד עם בן או בת הזוג.

כדי שתיהני מההיריון, ג'ני אגסי, הממונה על תחום בריאות האישה במכבי שירותי בריאות, ריכזה עבורך מספר טיפים חשובים לשלב התכנון ולקראת הכניסה להיריון:

הכיני גופך, או במילים אחרות שמרי על  אורך חיים בריא באופן כללי, כדאי להגיע להריון בבריאות טובה. כלומר, בשגרה של פעילות גופנית, הפקדה על תזונה בריאה, הימנעות מעישון ומצריכת אלכוהול.

פגישה עם רופא נשים רוב הנשים מגיעות לרופא הנשים רק לאחר הכניסה להריון אך כדאי וחשוב להגיע לרופא הנשים עוד בשלב תכנון ההריון.

מטרת הפגישה הראשונית עם רופא הנשים, עוד לפני הכניסה להריון, היא לעבור על ההיסטוריה הרפואית שלכן ולאתר מצבים שכדאי לבדוק ולטפל בהם, כדי להגיע להריון בבריאות הטובה ביותר האפשרית עבורכן.

בדרך כלל הרופא יפנה אתכן לבדיקות דם ולקבלת חיסונים בהתאם לצורך.

פגישה עם רופא הנשים חיונית בעיקר אם אתן סובלות ממחלות שונות שעלולות להשפיע על מהלך ההריון, כמו סוכרת למשל, וגם אם היה לכן הריון בעייתי בעבר או אם אתן מקבלות טיפול תרופתי קבוע.

במקרה של לקיחת תרופות באופן קבוע, עליכן לבדוק האם תוכלו להמשיך ליטול תרופות אלה בזמן ההריון או שיש צורך לרשום תרופות חלופיות.

שמרי על איזון במידה ואת סובלת ממחלות רקע, כגון סכרת, יתר לחץ דם, קרישיות יתר, תת פעילות בלוטת התריס ועוד, מומלץ שתגיעי לאיזון מקסימלי לקראת הריון. לעתים, יש צורך להתאים טיפול תרופתי לקראת היריון ולכן מוטב שתקבעי פגישה עם רופא/ת המשפחה/ נשים.

תיעזרי בתוספי מזון:

תוסף חומצה פולית  – הוא ויטמין מקבוצת ויטמיני B, החשוב לכל אישה בגיל הפוריות. החומצה הפולית חיונית לבניית ה-DNA, שנמצא בכל תא בגוף האדם ומפחיתה באופן משמעותי את הסיכון למומים בתעלה העצבית.

ניתן לצרוך את החומצה הפולית דרך ירקות עליים ירוקים כמו חסה, כרוב, תרד, וברוקולי; קטניות ודגנים מלאים; פירות הדר ומזונות מועשרים, אבל רק באמצעות טבליות החומצה הפולית נספגת במלואה. לכן, מומלץ ליטול חומצה פולית מדי יום, עוד לפני הכניסה להיריון (לאור העובדה שבמקרים רבים הוא אינו מתוכנן) ובשלושת החודשים הראשונים להיריון.

תוסף יוד  הוא חומר מזין, החיוני לתפקוד תקין של בלוטת התריס ולהתפתחות תקינה של מוח העובר והיילוד. משרד הבריאות ממליץ להתחיל לצרוך יוד לפחות חודש לפני הריון מתוכנן.

ויטמין D ויטמין D מיוצר בגופנו בעת חשיפה לשמש והוא נחוץ לגדילת עצמות תקינה. מומלץ לקחת ויטמין D במשך כל תקופת ההריון וההנקה.

עשי בירור – בדיקות גנטיות לפני תחילת ההיריון מומלץ לערוך בירור גנטי ובדיקות תורשתיות, שמטרתן לנסות ולגלות האם כזוג אתם נמצאים בסיכון יתר, ובמידה וכן – לתת ייעוץ גנטי מתאים. יש בדיקות גנטיות המומלצות למרבית האוכלוסייה ובדיקות התלויות במוצא ההורים.

תתחסני  לפני הכניסה להיריון, כדאי שתוודאי שאת מחוסנת כנגד המחלות חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות רוח. חיסונים נגד מחלות אלו הם חיסונים חיים-מוחלשים, העלולים לסכן את העובר ולכן, גם במידה ואת לא מחוסנת, הם אינם ניתנים במהלך ההיריון.

על מנת להיות מחוסנת, נדרשות שתי מנות חיסון ברווחי זמן של חודש לפחות, או תיעוד על הדבקה במחלה (באמצעות בדיקות דם).

פגישה עם רופא שיניים רופא שיניים לא נשמע כמו אחד הרופאים שתחשבו לגשת אליהם בהקשר של הריון דווקא, אך מסתבר שבמהלך ההריון, החניכיים נהיים רגישים יותר ועלולות להתפתח דלקות לעיתים קרובות יותר. בנוסף, ישנם טיפולי שיניים שמומלץ לא לבצע בתקופת ההריון.

מסיבות אלה, מומלץ לבצע בדיקת שיניים יזומה אצל רופא שיניים עוד בשלב תכנון ההריון, לוודא שבריאות הפה במיטבה או לטפל במה שמצריך טיפול, על מנת שלא יהפוך לטיפול חירום בזמן ההריון.

תתכונני רגשית  תכנון ההיריון יאפשר לך להיערך לשלב החדש מבחינת מחשבות, רגשות, ציפיות והתנהגות. נושא זה חשוב במיוחד אם את חשה חרדה לגבי ההיריון העתידי.

כדי להתחיל את ההיריון ב"ראש שקט", מומלץ לפנות למרפאות טרום היריון במכבי שירותי בריאות.

כל הזכויות בנושא היריון ולידה – תמצאו כאן

מאחלים לך היריון קל ובטוח!