תה פלאים

22805-Blog-Photo-NEW_Woman-(22562)2

התגלה יתרון חדש לתה ירוק – הוא מפחית את הסיכון ללקות בסרטן השחלות. אז למה כדאי לשתות דווקא תה ירוק ולא תה שחור או חליטות צמחים? שלי משל עונה

כבר נכתב רבות על תכונותיו המופלאות של התה הירוק, אך הפעם אנו רוצים לדבר על יתרונותיו של המשקה בסיוע בהפחתת הסיכון למחלה קשה נוספת – סרטן השחלות. ממחקר שנערך במרכז לחקר הסרטן על שם פרד הצ'ינסון בסיאטל עולה כי נשים ששתו יותר מכוס אחת של תה ירוק מדי יום ביומו הפחיתו ב-54% את הסיכון לחלות בסרטן השחלות. תה שחור, לעומת זאת, לא נמצא כבעל השפעה על הסיכוי ללקות במחלה.

סרטן השחלות נחשב קטלני יחסית, בעיקר בשל אחוזי הגילוי המוקדם הנמוכים שלו, שיכול להעלות מאוד את סיכויי ההחלמה. "ההבדלים בין תה ירוק ותה שחור נובעים מאופן ההכנה של עלי צמח הקמיליה, הרי הוא צמח התה", מסבירה שלי משל, דיאטנית קלינית M.Sc במכבי שירותי בריאות. "עלי התה עשירים בוויטמינים ובנוגדי חמצון, המגנים עלינו מפני תהליכי חמצון הרסניים המתרחשים כחלק מתהליך הפקת האנרגיה של גופנו. בתהליך הפקת התה השחור מתסיסים את עלי הקמיליה ומייבשים אותם, וכך מתקבל תה בעל טעם דומיננטי מאוד וצבע חזק. בגלל אופיו של התהליך הוויטמינים ונוגדי החמצון בעלים נהרסים, ואנו נותרים עם התאין, שהוא חומר הדומה לקפאין.
"תה ירוק, לעומת זאת, נוצר מייבוש עלי צמח הקמיליה, אך ללא התססתם, ולכן העלים שומרים על הצבע המקורי שלהם. כשמוסיפים לו מים צבעו נהיה זהוב וטעמו עדין. בגלל השוני בתהליך ההכנה איכות הוויטמינים שלו גבוהה בהרבה מזו של תה שחור".

אז כדאי להתחיל לצרוך תה ירוק בקביעות?
"חשוב לשים לב שאין מדובר בהנחיה רשמית, כי אם במחקרים ספציפיים. נוסף על כך, יש להביא בחשבון שהתאין המצוי בתה (בתה שחור יש פי חמישה קפאין מבתה ירוק) הוא חומר משתן המגרה את מערכת העצבים המרכזית. מעבר לכך – התאין עלול להתנגש עם פעולת תרופות מסוימות ואף להרע את מצב המטופל. לכן אם אתם נוטלים תרופה – בדקו תמיד את ההתוויות לשימוש ואם מצוין כי יש להימנע משתיית תה או משקאות אחרים עם התרופה".

ומה לגבי חליטות צמחים?
"במקרה של חליטת צמחים משרים צמחים מסוימים במים חמים, ועקב כך חלק מהחומרים הנמצאים בצמחים עוברים למים. ההשפעה תלויה בחליטה ובצמחים שמשתמשים בהם. גם כאן, כמו במקרה של התאין, יש לעתים חומרים שעשויים לפגוע בפעילות של תרופות מסוימות. יתר על כן, יש חליטות שהוסיפו להן גם פירות, ובמקרה זה הסוכר בפירות עובר למים. לכן, למשל, סוכרתיים צריכים להביא בחשבון את הערך הגליקמי של חליטה מסוג זה".