שמים סוף לבריחה

עצירות

זה לא נעים, לא נוח, גורם למבוכה רבה והרבה נשים סובלות מזה, אך נשים מעטות באמת ניגשות לטפל בתופעה. דליפת שתן היא לא גזרה משמיים וניתן לטפל בה. פנינו ליערה שדור, פיזיותרפיסטית של רצפת האגן במכבי שירותי בריאות, שתסביר לנו על התופעה.

דליפת שתן מתרחשת מסיבות שונות ומגוונות. הסיבה השכיחה ביותר היא בשל מאמץ הגורם ללחץ תוך בטני. הדליפה יכולה להתרחש בשל עיטוש, צחוק, שיעול וכו'. במקרים כאלה גם אם נרוקן את השלפוחית לעיתים קרובות עדיין עלולה להתרחש דליפה, תלוי בעוצמת המאמץ.

הסוג השני נוגע לדליפות מתוך דחיפות, עם או בלי תכיפות, ושאינן קשורות למאמץ. דליפות אלה יכולות להיות פתאומיות או כתגובה לגירוי חיצוני כמו – קור, מים זורמים, הוצאת מפתח מהתיק לפני כניסה הביתה ועוד.

ישנם מספר גורמי סיכון שיכולים לגרום לתופעה, ביניהם, גיל, לידות מרובות, עבודה מאומצת ועודף משקל. חשוב לציין כי הגורמים האלה מעלים את הסיכון להופעת התופעה, אך לא מנבאים אותה.

בחורה שניגשת לטיפול, עוברת ראשית ראיון עם המטפלת שלאחריו מתבצעת בדיקה גופנית – הסתכלות, בדיקת שרירים סביב האגן ובדיקה פנימית להערכת שרירי רצפת האגן. נבדקים נושאים כמו יכולות כיווץ, צלקות, הידבקויות וגורמים נוספים העלולים להפריע לתפקוד התקין.

טיפול נחלק להדרכה התנהגותית, הכוללת בין היתר שבירת מיתוסים כמו למשל "זה לא בריא להתאפק" ולימוד אסטרטגיות להתאפקות יעילה יותר. בנוסף נטפל באמצעות בדיקת מאזן הנוזלים (יומן שתייה), הדרכה המתייחסת להתמודדות עם הבעיה בחיי היום-יום ותרגול השרירים המעורבים בתהליך.

נשים רבות נבוכות מהתופעה ולכן לא ניגשות לקבלת טיפול, אך חשוב לזכור כי הצוות הרפואי מכיר את התופעה ואין סיבה לבושה. בארצות מסוימות לאחר הלידה עוברת האישה בדיקת פיזיותרפיסט בנושא. אין שום מגבלת גיל על הטיפול ונשים בכל גיל יכולות להיעזר בסיוע הרפואי.