שימו לב – ויטמינים לא יצילו את הלב שלכם

 

 

22805-Blog-Photo-NEW_lev-(20316)4

 

 

 

 

 

 

בשנים האחרונות מקבלים תוספי התזונה חשיפה גדולה מאד ואנשים רבים מאד, גם כאלה בעלי בריאות תקינה, עושים בהם שימוש על בסיס יומי.

 

אין ספק שהם תורמים ומשלימים עבורנו את הערכים התזונתיים שהולכים לאיבוד בתהליך עיבוד המזון והפיכתו לעמיד יותר על המדף. גם אורח החיים המערבי, המציע "מזון מהיר" ולא תמיד מאפשר לשמור על שגרת ארוחות סדירה, פוגע בתזונה כך שאין ספק שתוספי התזונה מסייעים בהשלמת החסרים.
למרבה הצער, מחקר חדש מצא כי אין להם השפעה על מניעת מחלות מסוימות הקשורות ללב. מחקרים נוספים שנערכו בנושא מצאו כי לתוסף האומגה 3 המצוי בשמן דגים, אין השפעה על פרפור עליות, אף על פי שיש לו תרומה לאנשים עם מחלות לב.

אנשים רבים לוקחים תוספי מזון באמונה שזה מה שישמור עליהם, אך האמת היא שהתוספים אינם מהווים תחליף לתזונה בריאה, פעילות גופנית, הימנעות מעישון ושמירה על המשקל – במיוחד כשמדובר בהפחתת הסיכונים ללב.

בארה"ב, ויטמינים הם תוסף המזון האהוב ביותר – כשליש מהאוכלוסייה לוקחים אותם, אך אין שום גורם מוסמך הממליץ על השימוש בהם למניעת מחלות כרוניות. למעשה, מספר צוותי בדיקה שהוקמו טענו כי השימוש בבֶּטא-קָרוֹטֶן, עם או בלי תוספים אחרים, למניעת סרטן או מחלות לב, עלול אפילו להזיק. עוד נמצא כי השימוש בויטמין K עלול לגרום לדימום ולהפרעה בפעולת תרופות לב מסוימות.

במחקר, אשר ארך כ-11 שנים, השתתפו 15,000 גברים בריאים. חלקם קיבלו ויטמינים אמיתיים וחלקם מזויפים. לאחר 11 שנים לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות בהופעת תופעות כמו התקפי הלב, שבץ, כאב בחזה, כשל לבבי ומוות כתוצאה ממחלות לב. גם תופעות הלוואי היו דומות, למעט נטייה לפריחה בעור בקרב נוטלֵי הויטמינים. גם שמן הדגים עמד למבחן ההשפעה על פרפור עליות ב-2 ניסויים שונים ונמצא לא יעיל מספיק במניעת התופעה.

השורה התחתונה: תוספי המזון יכולים לסייע במצבים שונים ויש להם השפעה שונה ומגוונת אך היא תלויה הרבה בפרופיל הבריאות האישי, התזונה ואורח החיים של האדם וכאמור, הם אינם תחליף לאמצעים האחרים של שמירה על הבריאות השוטפת.

http://www.salon.com/2012/11/05/study_vitamins_dont_lower_heart_risks_in_men/