שונים שונים אבל דומים – מי אמר שנשים מנגה וגברים ממאדים?

22805-Blog-Photo-NEW_Sex-(19500)3

מה ההבדל בין זכר לנקבה? אם ניכנס לשאלה הזו, סביר שלא נצא ממנה גם בעוד שָנים. ספרים נכתבו על זה (המפורסם שבהם הוא "גברים ממאדים נשים מנגה" של ג'ון גריי) סרטים זוכי פרסים צולמו על זה ומיליון סיפורי אהבה סופרו על זה. רובם, אגב, פסקו שכנראה אנחנו מאד שונים אחד מהשנייה. אבל מחקר חדש מציב סימן שאלה גדול על מסקנה זו. האם ייתכן שאנחנו לא שונים כל כך?

ובכן, אם שואלים את הארי רייס, פרופסור לפסיכולוגיה מאוניברסיטת  רוצ'סטר בניו יורק, שהעמיד בדיוק את השאלה הזו במרכז המחקר שלו, התשובה היא שגברים ונשים דומים יותר משנדמה לנו.

יחד עם שותפו למחקר ניתח פרופ' רייס 122 מאפיינים פיזיים ואישיותיים של למעלה מ-13,000 בני אדם. המאפיינים הפיזיים כללו גובה, משקל, רוחב כתפיים היקף זרועות ויחס בין מותניים לירכיים. המאפיינים האישיותיים כללו תכונות כמו אמפתיה, פחד מהצלחה, אינטימיות, בחירת בן/בת זוג ועמדות והתנהגויות מיניות.

ומה התוצאות הראו? בתחום הפיזי כמובן שנמצא הבדל גדול בין נשים וגברים. לא רק מבחינת איברי המין ותפקודם אלא גם בנתונים כמו גובה, משקל  וכושר גופני.
וכן, גם כמה סטריאוטיפים מוּכרים הוּכחוּ כנכונים בתחומי התחביבים והפעילויות. למשל, נשים נטוּ להתעניין יותר בפֶּדיקוּר ובתוכניות אירוח בטלוויזיה בעוד גברים העדיפו להעביר את זמנם בצפייה בקרבות אגרוף, משחקי וידאו וצפייה בפורנוגרפיה. אבל כאן מסתיים השוֹני.

מין האדם (או "איזה איבר מחובר לו שם למטה") לא קובע את אופיו. ובעניין הזה אפשר להגיד שנשים וגברים שניהם מכדור הארץ והם חופפים באופיים. ישנם גברים שמאופיינים בתכונות אופי של חמלה ואמפתיה המסווגות אותם  כיותר "נשיים" מנשים מסוימות ולעומתם יש נשים שהן תוֹקפניות או ישירוֹת יותר מגברים.

אז למה אנחנו כל כך מתעקשים להפריד בין המינים? תשובת החוקרים הייתה פשוטה:
אנחנו פשוט לא יכולים בלי הדרמה הזאת שיוצרת מתח ועניין בחיינו. אבל לדבריהם, היא עלולה להיות מזיקה. התקבעות על מאפיינים מגדריים עלולה לגרום לכך שבני הזוג לא יראו נכונוּת לשנות את התנהגותם כי "ככה זה" או "זה מה שמתאים לי". חשוב שאנשים יראו אחד את השני כבני אדם ולא בתור תבניות שמחייבות אותם להתנהגות מסוימת.

 

http://www.webmd.com/sex-relationships/news/20130207/who-says-the-sexes-are-planets-apart