פלסטיקה אינטימית – על ניתוחים פלסטיים בנרתיק

22805-Blog-Photo-NEW_Woman-(22282)3

ניתוחים פלסטיים בכלל וכירורגיה קוסמטית לנשים בפרט, תופסים תאוצה רבה בשנים האחרונות.
אם בעבר הצערת הנרתיק (vaginal rejuvenation) הייתה נחלתן של נשים מבוגרות בעיקר, היום גם נשים צעירות מבקשות לעצמן מראה צעיר וחטוב, גם באיברים המוצנעים. ד"ר קובי כהן, מומחה ברפואת נשים וכירורגיה גינקולוגית במכבי ומנהל את "איה מדיקל", מרכז לבריאות האישה בבית חולים אסותא, מסביר.
 

"ראשית חשוב להדגיש שתחום זה שונה מהותית מכירורגיה גינקולוגית, המתעסקת באספקט התפקודי ולא מתייחסת למראה או העיצוב. אומר ד"ר כהן.
את השיטה ייסד פרופ' דייויד מטלוק, שפתח בלוס אנג'לס את המרכז המתמחה בנושא הצערת הנרתיק, אצלו עברתי בעצמי את ההכשרה וההתמחות בתחום יחד עם שותפי למרכז.
יש מגוון סיבות שמצריכות ניתוח שכזה. ישנם מומים מוּלדים, כגון "חוסר נרתיק", נרתיק קצר או ללא מוצא, מחיצה בנרתיק, או שפתיים לא שוות, היוצרות קשיים בזמן קיום יחסים. יש גם עיוותים כתוצאה מלידת תינוק או ניתוחים קודמים: קרע רקמות, חתך במהלך הלידה, צלקות נוקשות ועוד. נשים אלה עלולות לסבול מקשיים תפקודיים בשלפוחית השתן, פי הטבעת ולסבול אף מאובדן הנאה ממין".

"בטרם הניתוח נערכת שיחת תיאום ציפיות עם המטופלת ובן זוגה על השלכות הניתוח והשפעותיו הפסיכולוגיות. הניתוח הוא קצר ונערך בהרדמה מלאה או אזורית. לאחריו נשארת המנותחת לאשפוז של מספר שעות. זמן ההחלמה מהניתוח קצר, תוך שלושה ימים עד שבוע ניתן לחזור לעבודה. החזרה ליחסי מין מלאים לעומת זאת, היא רק לאחר שישה עד שמונה שבועות".

הניתוח מטפל במספר כשלים:
לָבּיוֹ-פלסטיקה: עיצוב מחדש של שפתי הפות בעזרת כירורגיה מדויקת. הניתוח נדרש במקרים שבהם שפתי הפות לא סימטריות או גדולות מידי ('כנפי עטלף'), דבר הגורם לכאב בזמן קיום יחסים. הוא נעשה בהרדמה אזורית ושואף להשיג שיפור הן ברמה האסטטית והן ברמה התפקודית.
וָגינוֹ-פלסטיקה: ניתוח לתיקון פתח נרתיק רחב, רפה או צר ושינוי מפתח או קוטר. תוצאה של לידות (בעיקר של תינוקות גדולים) אך יכול להופיע עם הגיל. הרפיון פוגע בהנאה ממין הן של האישה והן של הגבר התוצאה מאובדן חיכוך.
מילת דגדגן: הסרת קפל עור (מולד או נרכש כתוצאה מטראומה) המכסה את הדגדגן, מונע גירוי ופוגע בסיפוק המיני.
שחזור קרום בתולים: איחוי או הסרה של הקרום. קורה בעיקר מסיבות דתיות/עדתיות. ההסרה מיועדת במקרה של הפרעה מולדת של קרום עבה מדָי, החוסם את הנרתיק.
קוֹלפּוֹרָפיה: הרמת שלפוחית השתן או השקעת הרקטום המתבלטים לנרתיק, עלולים להפריע למנגנון ההשתנה ותפקוד מתן הצואה  ופוגעים בסיפוק המיני.
תיקון צניחת נרתיק: קורה בעיקר במקרים בהם היתה כריתת רחם בעבר. בניתוח מתבצעת תליה של הנרתיק אל האגן, ללא צורך בפתיחת הבטן.
הרמת צוואר שלפוחית: יצירת הצרוּת בצוואר השלפוחית במקרים של בריחת שתן, חוסר יכולת להתאפק וכו'.
וֶסטיבּוּלֶקטוֹמיה: הסרת מבוא הנרתיק שהופך רגיש מסיבות שונות ולא מאפשר שימוש בטמפון, או קיום יחסים. ישנם מגוון טיפולים שמרניים לתופעה והניתוח הוא רק כמוצא אחרון אם שאר הטיפולים כשלו. מצב זה  נקרא וסטיבוליטיס .חשוב  לציין שניתוחים קוסמטיים אלו קשורים לא רק למראה  אברי המין, אלא גם לתפקודם ולכן חשובה מאד בחירה נכונה של צוות המנתחים ולברר את הסיבוכים האפשריים.