ספוגית הפלא – הספוגית שיכולה למנוע הריון לא רצוי

22805-Blog-Photo-NEW_Woman-(20794)-1
בעולם בו נשים לוקחות יותר ויותר אחריות על חייהן ולא סומכות בלעדית על הגבר שאיתן, כל נושא יחסי המין מקבל משנה חשיבות.

 

מעבר לסכנה הרפואית במין לא מוגן, קיים תמיד החשש להריון לא מתוכנן. כיום, שוק אמצעי המניעה מציע מגוון גדול של מוצרים, חלקם ניטל ע"י גברים וחלקם ע"י נשים. אחד מאמצעי המניעה ששווה להכיר הוא הספוגית.

אז מה בעצם עושה הספוגית?

הספוגית הינה כלי חסימתי למניעת הריון. היא מוחדרת לנרתיק באמצעות היד ומכילה קוטל זרע (nonoxynol-9), שמשתחרר במהלך 24 השעות בה הספוגית מצויה בו. הספוגית חוסמת גם את צוואר הרחם, כך שזרע לא יכול להיכנס פנימה. ניתן להחדיר את הספוגית כ-24 שעות לפני קיום יחסים או מיד לפניהם ויש להשאירו במשך 6 שעות לאחר קיום היחסים.

מה היעילות של הספוגית במניעת הריון?

הספוגית יעילה פחות עבור נשים שילדו לידה טבעית (וגינלית). נמצא כי לנשים שילדו סיכון של 20%-32% להרות. נשים שלא ילדו (או שילדו בניתוח קיסרי ולא דרך הנרתיק) לעומתן נמצאות בסיכון של 9%-16% להרות. הסיבה להבדלים נעוצה כמובן בגמישות הנרתיק ושינויים אנטומיים במבנה צוואר הרחם לאחר לידה.

מה יעילותה במניעת מחלות?

למרבה הצער, הספוגית אינה מספקת הגנה מפני מחלות המועברות באמצעות יחסי מין, כולל מחלת האיידס. מחקרים מסוימים הצביעו על כך שהשימוש בספוגית מגרה את העור ומעלה את הסיכון להידבק באיידס (אם אחד הצדדים נשא של המחלה). גם קוטל הזרע בספוגית מגדיל את הסיכון לאיידס, כך שרצוי להשתמש בספוגית כאמצעי נוסף על קונדום ולא כתחליף, על מנת להקטין את הסיכונים למחלות.

בנוסף לזמינותה של הספוגית בכל בתי המרקחת ללא צורך במרשם רופא ולפשטות השימוש בה, יש לה מספר יתרונות נוספים. היא אינה פוגעת בפוריות האישה או הגבר לטווח הארוך, היא אינה פוגעת בהנקה ואפשר להשתמש בה באופן מזדמן, רק למהלך המגע המיני.

חלק מהזוגות מרגישים שלא בנוח להשתמש בשיטה זו בטענה שהיא מפריע במהלך האקט והמשחק המקדים – דבר שיש לקחת בחשבון, כי אם רוצים להפוך את הספוגית לאמצעי מניעה קבוע, יש להתרגל לנוכחותה.

 

http://www.webmd.com/sex/birth-control/tc/contraceptive-sponge-for-birth-control-topic-overview