סימפוניה ברה מסוֹר – מה עושים כשהוא נוחר?

22805-Blog-Photo-NEW_Guf-Venefesh-(21426)-1

את אוהבת אותו, הוא כל מה שחיפשת בגבר, הוא הופך את יומך לגן עדן עלי אדמות אבל… את הלילות שלך הוא הופך גיהנום של ניסורים. בן הזוג שלך נוחר. ולא, הוא לא עושה את זה בכוונה.
אז נכון, אפשר להצטייד בזוג אטמי אוזניים צהליים, מה שטוב למטווחים טוב גם לנחירות, אבל אם את אוהבת אותו, כדאי שתמליצי לו לגשת לבדוק את זה, כי יכול להיות שהנחירות הן סימפטום של תסמונת דום נשימה חסימתי בשינה.

בזמן שהנחירה היא סתם מטרד, התסמונת היא כבר סכנה ממשית לבריאותו של האדם.
פנינו לד"ר אודי צינמון, רופא אף אוזן גרון שיסביר לנו קצת יותר על הנחירות.

התופעה מופיעה אמנם בשכיחות גבוהה יותר אצל גברים, אף קיימת גם בנשים.
התסמונת מביאה לשינה לא יעילה, דבר המוביל לתפקוד ירוד, הירדמות בעבודה, ירידה בליבידו ואף למחלות לב-ריאה. הנטייה להירדם על ההגה מעלה את הסיכון לתאונות קטלניות ( מעורבות פי 7 מאחרים בתאונות קטלניות), לפיכך משרד התחבורה מפעיל מבחני כשירות נהיגה מיוחדים ללוקים בדום נשימה בשל מסוכנותם.

חשוב לבדוק את ההיסטוריה הרפואית של הנחרן, לברר מה תדירות הנחירות, ממתי, מה עוצמתן, האם יש התעוררויות בלילה, תנועות רגליים לא רצוניות, האם יש רושם להפסקות נשימה או תחושת מחנק ליליות. לצורך כך עדותה של בת הזוג יכולה לסייע לרופא.

בדיקה גופנית יכולה לתת מידע נוסף לגבי הסיבות לנחירות: משקל יתר (BMI גבוה), שקדים מוגדלים, חיך רך צנוח ומוארך, ענבל בשרני וארוך, לשון גדולה, שקד לשוני גדול, סנטר כפול, לסת תחתונה נסוגה או צוואר קצר ועבה. לעיתים גם אף חסום. במקרים כאלה מעבר האוויר דרך נתיב מוצר ורפוי, גורם לתת לחץ (וואקום) ולתמט, קריסה ורטט של הרקמות האלו ולקבלת הנחרה ודום הנשימה.

בדיקה במעבדת שינה יכולה לסייע באבחנה והטיפול. במקרים מסוימים הטיפול פשוט מאד ומספיק לשנות את זווית השינה כדי למנוע צניחה של הלשון.

תוצאות הבדיקות יסייעו להתאים טיפול לאדם הנוחר. במידה והגורם לנחירות הוא עודף משקל, תותאם לו דיאטה והוא יידרש לשנות הרגלי חיים.

קיימים היום גם מגוון ניתוחים שניתן לבצע במכשור רגיל או בשימוש בטכנולוגיות מתקדמות כמו לייזר/גלי רדיו, שנועדו בעקרון לסייע בהקלה על חסימתו ורפיסותו של נתיב האוויר. אלו כוללים כריתת שקדים, כריתת חלק של החיך, ניתוח אף או ניתוח לסת תחתונה.