מעלה מעלה מעלה – כל מה שרציתם לדעת על אשך טמיר

22805-Blog-Photo-NEW_Dor-3-(21220)4

אשך טמיר הוא אשך נסתר, נעלם. בעוד שרוב התינוקות נולדים עם שני אשכים בשק האשכים, יש תינוקות, אשר כבר לאחר לידתם, בבדיקה ראשונית ע"י רופא הילדים במחלקת תינוקות, הרופא לא מצליח למשש בשק האשכים אחד או שני אשכים. פנינו לד"ר אבישי קרן, מומחה ברפואת ילדים במכבי שיסביר לנו קצת יותר על התופעה.

מה גורם לתופעה?

תהליך התפתחות האשכים עובר כמה שלבים, הכוללים את התפתחות הגונדות (המבנה העוברי הראשוני של האשכים ושל השחלות) הן מבחינת בשלות והן מבחינת נדידתם למקומם הסופי עם הלידה. האשכים מתחילים את דרכם בבטן המרכזית, בסמוך לכליות, ואט אט במהלך ההיריון, האשכים נודדים כלפי מטה, עוברים בתעלות המיועדות להן, באזור המפשעות, עד לשק האשכים. תהליך זה נמשך עד זמן הלידה. בשל כך, אין זה מפתיע ששכיחות אשך טמיר גבוהה דווקא בתינוקות אשר נולדו טרם זמנם (פגים).

האם יש סיכון לפגיעה בפוריות בעתיד?

אשך טמיר מהווה גורם סיכון למספר תופעות בעיתיות. הראשית שביניהם היא שכיחות מוגברת לסרטן/ממאירות באשכים. השכיחות לממאירות באשכים מגיעה ל 1:1000 מקרים, בעוד שבאוכלוסיה הכללית היא הרבה יותר נדירה. גם פגיעה בפוריות, אירועים של בקע מפשעתי ותסביב אשך נפוצים יותר בילדים הסובלים מאשך טמיר.

בשל כך חשוב מאד לזהות בזמן את היעדרו של האשך משק האשכים, בכדי לטפל כמה שיותר מהר, בכדי למנוע או לנסות למזער נזקים. אם הטיפול מבוצע בזמן ומוקדם – ניתן לשמור על פוריות תקינה.

האם יש מקרים בהם התופעה מסתדרת מאליה?

מקובל להמתין עד הגיע התינוק לגיל 3 חודשים ולבדוק האם האשכים הגיעו אל שק האשכים. בחלק נכבד מהמקרים, הנדידה של האשכים אל השק ממשיכה לאחר הלידה. ברם, אם חלפו 3 חודשים ועדיין לא אין שינוי, יש צורך לשקול טיפול ניתוחי, אשר בד"כ מבוצע סביב גיל שנה.

הטיפול המוקבל הוא ניתוחי, ניתן לבצעו בניתוח פתוח או בלפרוסקופיה (ניתוח זעיר פולשני),
תלוי במיקום האשכים ובמרחק בינם לבין שק האשכים.

במהלך הטיפול מקבעים את האשך הנעלם, לאחר שמוצאים אותו, כמובן, אל שק האשכים.

מהם הסיכונים?

הסיכונים באשך טמיר כוללים בעיה בפוריות, בקע מפשעתי בשכיחות גבוהה יותר.
מצב חירום הנקרא "תסביב אשך", בו האשך מסתובב סביב עצמו וחוסם את זרימת הדם אליו, מצב מסוכן הדורש טיפול מהיר. שכיחות של ממאירות באשכים גבוהה יותר, כפי שצוין קודם, אך נראה שאין ירידה בשכיחות אירועי ממאירות באשך לאחר הניתוח ועם זאת חשוב מאוד לבצע ניתוח זה, כי קל יותר לזהות שינויים ממאירים באשך כאשר הוא נמצא בשק האשכים, מאשר במצב בו הוא חבוי ונסתר.

האם התופעה יכולה לקרות בגיל מבוגר?

לא. תופעה זו קיימת ומזוהה  מייד לאחר הלידה. כאמור, משום שהסיבה להיווצרותה נובעת מנדידה לקויה של האשכים עוד בזמן העוברות.