מי מכיר אותך יותר ממני?

22805-Blog_photo_NEW_rosh-hashana_v7

כאשר גופנו מאותת לנו כי משהו אינו תקין בבריאותנו, לרוב אנחנו נקבע תור לרופא המשפחה. אך מיהו אותו רופא משפחה ולמה הוא חשוב לנו? ד"ר מיכאל ויינפאס, רופא מומחה לרפואת משפחה במכבי שירותי בריאות מסביר.
 

 
מהי התמחות ברפואת משפחה? האם היא שונה משאר ההתמחויות?
 
רפואת משפחה הינה אחת מההתמחויות ברפואה. מסלול לימודי הרפואה כולל כשש שנות לימוד אקדמאיות וסטאז' הנמשך כשנה. לאחר סיום הסטאז' בוחר הסטודנט התמחות מבין שלל ההתמחויות הקיימות ברפואה, כגון רפואת ילדים, פנימית, עור ומין, קרדיולוגיה, נוירולוגיה, ועוד.
 
אחת ההתמחויות היא ברפואת משפחה. ההתמחות הנמשכת כארבע שנים, בדומה להתמחויות הלא כירורגיות. בתקופה ההתמחות הרופא עובד בבתי החולים כמתמחה, מבצע תורנויות ונבחן ב-2 בחינות גדולות.
 
התמחות ברפואת משפחה שונה משאר ההתמחויות בכך שתקופת ההתמחות מתחלקת ליותר תחומים ומחלקות כדי ליצור ידע רחב ומגוון, בהם המתמחה ברפואת משפחה עובד במחלקה פנימית, בחדר מיון, במחלקת ילדים, במרפאות הקופה, במחלקות פסיכיאטריה, אורטופדיה, עור, אאג, ועוד.
 
האם כל רופא משפחה עבר התמחות ברפואת משפחה?
 
לפני קיום מסלול התמחות זאת, היו מתפקדים על תקן רופאי משפחה רופאים כלליים. רופאים כלליים הם רופאים אשר סיימו את תוכנית הסטאז ולא עברו התמחות. אך כיום, כל רופא משפחה מתבקש להיות רופא מומחה שסיים את כל שנות הלימודים ותקופת ההתמחות בהצלחה.
כיום כ-50% מרופאים המשפחה הינם רופאים מומחים, ו כ-50% הינם רופאים כללים, שנכנסו לעבודה בתחום לפני קיום ההתמחות.
בקופ"ח מכבי מתקבל לעבודה כרופא משפחה רק רופא מומחה שסיים התמחות או ברפואת משפחה או ברפואה פנימית (מסלול בו כל ארבע שנות ההתמחות מבוצעות במחלקה הפנימית).
 
לשם מה נוצרה התמחות ברפואת משפחה?
 
מבנה הרפואה השתנה בשנים האחרונות, במיוחד מטרות האשפוז. היום האשפוזים קצרים, נועדו במיוחד לכבות את השריפה, והבירור העיקרי מתבצע בקהילה. פעם אשפוז היה יותר ממושך וכלל בירור מעמיק יותר, זה הטה את המשקל לכך שחשוב שרופאי הקהילה יהיו מקצועיים וטובים.
 
תפקיד רופא המשפחה המומחה הוא לתת מענה הוליסטי לפציינט שלו, להשתמש בידע ובכישורים ההוליסטיים והמדעיים שרכש בתחום הפסיכולוגיה, רפואה פנימית ועוד, ולהיות ה-"Case Manager" של החולה.
 
לרופא משפחה מומחה יש ידע מספיק רחב לדעת לפתור שלל בעיות אורטופדיות, עוריות, נוורוזות ועוד. הידע האינטגרטיבי של רופא המשפחה הכוללת אינטראקציה ותופעות לוואי בין/של של תרופות מאפשר לו לעשות אינטגרציה בין טיפולים שונים שקיבל החולה משלל רופאים מקצועיים, אשר לעיתים מתנגשים אחד בשני ופוגעים בבריאותו.
 
לרופא המשפחה גם תפקיד תמיכתי בליווי החולה לאורך שנותיו במעגל החיים, תפקידו הוא להכירו כאדם מעבר לצרכיו הרפואיים המיידיים.
 
לרופא המשפחה תפקיד מכריע באבחון, שכן הוא הראשון שנתקל בחולה עם תסמינים שונים ועליו להבין האם מדובר במקרה חירום, בדגל אדום או באבחנה אחרת ולעשות בירור מדוייק שיקרב את החולה לאבחנה הנכונה. לאחר מכן תפקידו בהתאמת טיפול, מעקב ותמיכה.
 
המתח הרב בחיינו מחייב את רופא המשפחה להבין ביחסי גוף ונפש ולזהות תסמינים גופניים שהינם תוצאה של מתח.
אחד התחומים שמתמחה בהם רופא המשפחה המומחה הוא פסיכיאטריה, רלוונטיות התחום בעבודה היומיומית היא מכרעת, שכן ריבוי המקרים של דיכאון, חרדה, סומטיזציה ועוד ביום-יום הוא רב.
 
לרופא משפחה מיומנות לאבחון ואף לטיפול תרופתי באבחנות פסיכיאטריות כגון דיכאון וחרדה.
 
למה חשוב שיהיה לכל אחד רופא משפחה שמלווה אותו ומטפל בו?
 
ישנם פציינטים שאופי השימוש שלהם בצרכי הרפואה דומה לקניות במכולת, בכל פעם הם מגיעים לרופא אחר עם רשימת בדיקות ותרופות שברצונם לקבל. בסופו של דבר גישתם פוגעת בטיפול בהם.
 
ההמלצה היא לדבוק ברופא משפחה אחד, שמכיר אותך ועוקב אחריך, ולתת לו להדריך אותך בעולם הרפואי. הפציינטים שלא נוהגים כך נוטים ליפול בין הכיסאות ולא פעם אבחנתם מפוספסת והם אינם מאוזנים רפואית. ודאי שאם אין כימיה עם הרופא, רצוי לעבור לרופא אחר, דבר שמכבי מאפשרת בכל רבעון מחדש, ללא שום פרוצדורה בירוקרטית.
 
שיקולי בחירת רופא המשפחה כוללים נוחות, זמינות, מקצועיות, אדיבות, כימיה אישית, בימינו אנו ניתן לברר פרטים על הרופא גם ברשת.