מזונות בריאים משקרים?

 

נראה שאוכל בריא הוא כבר מזמן לא רק טרנד. בתי עסק, מסעדות, מרכולים ודיאטנים מעודדים אותנו להפחית באכילת מזון מעובד ולמצוא תחליפים במזונות מלאים. למרות זאת, לא כל "מזון בריא" ניתן לאכול ללא הגבלה. מאירה אסייג, דיאטנית קלינית במכבי, מסבירה.
 

מאירה, לפני הכל, מהו מזון בריא?
בדרך כלל כאשר אומרים "מזון בריא" מתכוונים למזון שאינו מעובד, ללא חומרים משמרים, וצבעי מאכל ושיש לו רכיבי תזונה שנמצאו מיטיבים כמו סיבים תזונתיים, נוגדי חימצון, ויטמינים ומינרלים. לדוגמא מוצרים  מקמח או אורז מלא, דגנים, ירקות ועוד. יש כאלה שטועים לחשוב שכל מה שנמכר בחנויות טבע או כמוצר אורגני הוא בהכרח גם מזון בריא אך לא תמיד כך הדבר. כמו כן, חשוב לנפץ מיתוס רווח: גם אם המזון אותו אנו אוכלים הינו מזון בריא, אין זה אומר שהוא דיאטטי . 
 
מתי המזון הבריא אינו באמת כזה?
הכל תלוי בכמויות אותן אנו אוכלים ובמרכיבים המתלווים אליו. מזונות המכילים חיטה מלאה וסובין עדיפים כמובן על אלו מקמח לבן. לדוגמא קרקרים מקמח מלא או גרנולה.
למרות זאת, קרקרים מקמח מלא אמנם בריאים יותר מאלו מקמח לבן אך לפעמים אינם משביעים ולכן אוכלים יותר מהם. מכאן שצורכים גם יותר קלוריות. 2 קרקרים שווים בערכם הקלורי בממוצע לפרוסת לחם רגיל. 
גרנולה וחטיפי אנרגיה הינם תערובות דגנים, זרעים, אגוזים ופירות יבשים. לפעמים יש בהם גם תוספת סוכר חום, דבש או פתיתי שוקולד, המעלים את הערך הקלורי שלהם. הגרנולה היא אמנם מזון בריא אך יש לקרוא על גבי האריזה את הרכיבים ואת כמות השומן והסוכר. כף גרנולה מכילה בממוצע  כ-60 קלוריות, כמעט כמו פרוסת לחם רגיל. 
זיתים, אגוזים ושמן זית נחשבים אף הם בריאים. הם מכילים בעיקר שומן לא רוויי, בעל תכונות מיטיבות אך עתיר קלוריות, לכן יש לשים לב לכמויות.
פירות יבשים או מיצים  טבעיים מכילים ויטמינים ומינרלים אך גם כאן כדאי לשים לב לכמויות בגלל תכולת הסוכר הגבוהה שבהם. כ-3 פירות יבשים או חצי כוס מיץ נחשבים כמו מנת פרי – בממוצע כ- 60 קלוריות.  בתפריט ממוצע  לאדם בריא כדאי לכלול כ-3-4 מנות פרי ליום. חולי סוכרת ובעלי רמות טריגליצרידים גבוהים צריכים להתייעץ באשר למספר המנות המומלצות להם ליום.
סלטים הינם מזון בריא ושוב – חשוב ההרכב שלהם. תוספות עלולות להעלות את הערך הקלורי. לדוגמא: גרעיני חמניות, אגוזים, שומשום, גרגרי חמוציות מיובשות  וטחינה.  גם רטבים כדאי  לבדוק ממה עשויים, מיונז וכל סוגי השמן מעלים את אחוז השומן של הרוטב ולכן גם את ערכו הקלורי. כדאי למזוג את הרוטב לכף ולא ישר מהמיכל לסלט. כדאי  לשים בסלט גדול לא יותר מ- 1-2 כפות רוטב או טחינה.  
 
מהי למעשה "מנת מזון" מומלצת?
גודל המנה משתנה בהתאם לערך הקלורי ולתפריט. לדוגמא: בתפריט ממוצע של כ-1800 קלוריות כדאי לכלול עד 3-4 מנות שומן – 8 זיתים בינוניים, 2 יחידות אגוזי מלך, או כפית שמן זית. כל מנה שווה ל-45 קלוריות.