מהו קורס ההכנה ללידה והורות?

קורס ההכנה ללידה והורות מתייחס להיבטים פיזיולוגים לצד היבטים רגשיים של מהלך ההריון, הלידה וההורוּת. אורך הקורס הוא כשבעה מפגשים בני שעתיים כל אחד. את הקורס מלוות צוות מנחות רב-מקצועי ובו עובדת סוציאלית, דיאטנית, יועצת הנקה ופיזיותרפיסטית שהיא המנחה העיקרית.

 

"האם כל אישה חייבת לגשת לקורס לקראת הלידה? הרי בהיסטוריה נשים ילדו ללא קורס"."האם גם בן הזוג צריך לבוא"? "באיזה שלב בהריון כדאי ללכת"? ובכלל, "אם לוקחים דוּלָה, מה הטעם בקורס"? רונית קוה, רכזת תחום סדנאות הכנה ללידה במחוז ירושלים עונה על שאלות שמטרידות נשים רבות בהריון הראשון.

"לדעתי כל זוג יוכל להרוויח מהשתתפות בקורס" אומרת קוה."כמובן שאת המידע הניתן בקורס אפשר להשיג גם ממקורות אחרים, אך הערך המוסף הקבוצתי מאפשר דיון בנושאים השונים וחושף את הזוגות לאפשרויות פעולה שונות ובכך עוזר להם לגבש את ההחלטה על הדרך בה יבחרו".

האם שני בני הזוג צריכים להשתתף? אולי בכל פעם ילך מישהו אחר?

"תקופת ההריון מלווה בהתלבטויות רבות. כמבוא להורוּת, רצוי שהתקשורת בין בני הזוג תהיה פתוחה. לשם כך מומלץ לשני בני הזוג להיות נוכחים בקורס ולהיחשף לאותם התכנים. נוכחותשני בני הזוג לאורך תהליך ההריון והלידה יכולה לתרום רבות לביטחון היולדת במהלך הלידה עצמה ולהעצים את החוויה".

באיזה שלב בהריון כדאי לגשת לקורס?

"כדאי להתחיל את הקורס בטווח השבועות 20-25 להריון. לקורס מתקבלים זוגות עד השבוע ה-30. לאחר מכן הלידה עשויה להתרחש לפני סיום הקורס".

אלו כלים מקבלים במסגרת הקורס?

"הכלים בקורס מתחלקים לכלים להתמודדות פיזית עם תהליך ההריון, הלידה ולאחר הלידה, וכלים להתמודדות רגשית".

קוה מונה את הכלים הניתנים לזוגות המגיעים לקורס:

הכלים הפיזיים:

"טיפים של דיאטנית להקלה על התמודדות עם תופעות שונות במערכת העיכול במהלך ההריון, הדרכה לאכילה נכונה במהלך ההריון ולאחריו, תרגול להקלה ולמניעת כאבי גב בהריון, תרגול תנועתיות ותנוחות שונות לשלבי הלידה השונים, תרגול הרפיה, תרגול שרירי רצפת האגן כהכנה ללידה ובעיקר למניעת התפתחות בעיות לאחר הלידה, התמודדות עם כאב במהלך הלידה, כללים בסיסיים להנקה מוצלחת, ועוד".

הכלים הרגשיים:

"דימוי גוף במהלך ההריון ואחריו, חששות לקראת הלידה, תפקיד מלווה היולדת במהלך הלידה, התמודדות עם המשפחה המורחבת, התארגנות המשפחה בימים הראשונים, הורות ראשונית ועוד".

אם בני הזוג בחרו להשתמש בדוּלָה, יש עדיין טעם ללכת לקורס?

"מטרת הקורס היא להכין את הזוג לתהליך שבו הם נמצאים ולא רק ללידה עצמה. המעבר מזוג צעיר למשפחה טומן בחובו קשיים רבים והכנה מתאימה יכולה להקל רבות. זהו תהליך מתמשך ולכן דולה לא יכולה להחליפו.

תמיכה נוספת של דולה במהלך הלידה יכולה להיות מבורכת ועוזרת רבות אך אין ביכולתה להחליף את ההתמודדות האישית והזוגית, מה עוד, שרוב היולדות אינן משתמשות כיום בתמיכת דולה, מסיבות שונות".

האם מומלץ להשתתף בקורס פעם נוספת, לאחר ההריון הראשון?

"הקורס המוצע כאןמיועד לזוגות,שניהם או אחד מהם (כמו למשל בנישואים שניים של אחד מבני הזוג), הנמצאים בהריון ראשון או כאלו שלא השתתפו בקורס בהריון הקודם,".

היכן וכיצד מצטרפים לקורס במחוז ירושלים? 

סניף קדושי קהיר בת- ים 03-5004400

סניף ירשלים רוטר 02-6238230

סניף מודיעין 08-8618999

סניף לוד 08-9274111

סניף נס ציונה 08-9387100