לא מפסיק לקנא לך? כשהקנאה הופכת לאובססיבית

 

 

 

 

 

מפריע לךָ שהיא לא שואלת אותך עם מי אתה מבלה? את מדברת עם זרים בטלפון לידו והוא כלל אינו מגיב? אתם חושבים שבן הזוג שלכם לא מתייחס כשאתם חוזרים מאוחר בלילה?

 

הפסיכולוגית מתת לשם סוברת, כי יש משמעות חיובית לקנאה בין בני הזוג. אחרת, לדבריה, זה גובל בחוסר אכפתיות. יחד עם זאת, קנאה מוגזמת שאינה מידתית עלולה בהחלט לגרום לנזק.

"אני חושבת ששאלות של קנאה ואמון מתערבבות אחת בשנייה" אומרת לשם "הקנאה הופכת לא בריאה ברגע שהיא פוגעת בתפקוד של שני בני הזוג ובזוגיות". הסימנים לדבריה הם כאשר הקנאה מגבילה את הצעדים, כך שאי אפשר לעשות יותר דברים בנפרד, או כאשר כל דבר מעורר ריב או חוסר אמון. "השאלה היא האם זה בעייתי בגלל משהו שאתם עושים, או שזה משהו פנימי באחד מבני הזוג: באופי, בתפיסה, בחוסר הביטחון. התשובה אינדיבידואלית. יכולים להיות בני זוג מאוד תלותיים, שאוהבים להיות יחד וצריכים אחד את השני רוב הזמן. במקרה כזה המקום שבו הקנאה פוגעת יגיע בשלב מאוחר יותר".

מתת לשם מבקשת לפתח רגישות לסימנים מקדימים לקנאה המזיקה, על אף שלעיתים קשה מאוד להבחין בהם:"צריך להיות רגיש לכך שבהתחלה זה יכול להחמיא שבן הזוג רוצה לדעת כל הזמן מה השני עושה. זה אומנם מרגש, אבל צריך לשים לב שלא מוותרים יותר מדי, שאין משהו שמעורר מתח, ולנסות לשים לב שבתוך ההתלהבות אתם לא בוחרים להתעלם מאיזה מקום בלב שאומר שזה קצת יותר מידי".

מתת לשם אומרת שהקנאה יכולה לנבוע מבעיית אמון, קושי מסוים באופי של אחד מבני הזוג, או חוסר בביטחון עצמי וצורך לדעת מה השני עושה כל הזמן. "מצב שבו כמעט שום דבר לא יעזור, זה אם הקנאה יוצאת משליטה. אם היא טבועה באופי והאדם מרשה לעצמו לקנא ומרגיש שזה לגיטימי, אז מאוד קשה לשלוט בזה" היא מזהירה "שם גם עלולים להיכנס יחסים כוחניים".

לכוחניות, מציינת לשם,כמה צורות. "היא יכולה להתבטא בהגבלת צעדי בן הזוג השני – 'אני לא מרשה', או דרך יחסים תלותיים – 'אני חייב אותך', 'אני לא יכול לבד', 'זה מלחיץ אותי'". אך בצד זה, אם נקלעתם למערכת יחסים כזו יש פיתרונות. "אפשר לדוגמא לדבר ולומר 'היום אני נפגש עם חברים, אבל מחר ומחרתיים נהיה ביחד' ולדבר על זה", היא אומרת, "וכמובן גם טיפול פסיכולוגי עוזר במקרים כאלה".

מתת לשם מציינת, שאם הבעיה היא אצל האדם המקנא אז הוא זה שצריך לעבור את התהליך ולעשות את השינוי. עוד היא אומרת שמי שחי עם בן זוג קנאי כדאי שיאבחן זאת בשלב מוקדם במיוחד אם מדובר בקנאה אובססיבית ואם בן הזוג אימפולסיבי ותוקפני."כשמזהים רק אחרי תקופה את הקנאה מרגישים אשמה 'איך לא ראיתי', או 'עדיף היה לי לא לראות'. אז כן חשוב לזהות את הקושי, לדבר על זה ולעזור לשני להפסיק עם הקנאה שפוגעת בקשר".

אם בני הזוג לא מטפלים בבעיית הקנאה בזמן, הבעיה עלולה להחמיר ולהרוס את מערכת היחסים "כי בסוף בן הזוג שהוא פחות תלותי וצריך מרחב יפתח תסכול, כעס ומירמור בתוך הקשר"אומרת מתת לשם.