כל מה שרציתם לדעת על הידרוצל

22805-Blog-Photo-NEW_Sukeret-(21942)-1

הידרוצל הוא מצב הנגרם כתוצאה מהצטברות של נוזלים סביב האשך, הגורם לנפיחות האזור. מצב זה אינו מלווה בכאבים ואינו מסוכן, אך יוצר לעיתים תחושה של אי נוחות. הידרוצל מופיע בד"כ בקרב תינוקות צעירים, אך יכול להופיע גם אצל מבוגרים מסיבות שונות.

במרבית המקרים הסיבה להיווצרות הידרוצל אינה ברורה. הופעתו בקרב תינוקות יכולה להעיד על פתח בין חלל הבטן ושק האשכים. בגיל בוגר יותר הוא יכול להיגרם מסיבות שונות וביניהן – פגיעה/פציעה של שק האשכים כתוצאה ממכה או ניתוח, או שהוא יכול להיגרם על ידי דלקת או זיהום של האשך או יותרת האשך. במקרים נדירים, המצב עלול להתפתח כתוצאה מסרטן האשך או הכליה השמאלית. סוג זה של הידרוצל יכול להתרחש בכל גיל, אך שכיח ביותר בקרב גברים מעל גיל 40.

במקרים רבים להידרוצל לא יהיו תסמינים מיוחדים, למעט גדילת שק האשכים. במקרה ויתלוו לכך סימפטומים כלשהם, הם עלולים לכלול כאב, נפיחות, אדמומיות, או תחושה של לחץ בבסיס הפין.

הבדיקה לאבחון ההידרוצל מתבצעת בד"כ ע"י בחינה של שק האשכים. במסגרת הבדיקה הרופא יכול לעשות שימוש באמצעי תאורה שיצמיד לשק האשכים. הידרוצל מכיל נוזלים רבים לכן האור עובר דרכו בקלות וכך יכול הרופא לזהות גושים חשודים אשר עלולים להעיד על סיבות אחרות לנפיחות, כמו גידולים סרטניים באשך. ניתן לעשות שימוש באולטרסאונד , בדיקה פשוטה שאינה כרוכה בכאבים או בנזק קרינתי כלשהו,  כדי לאשר את אבחון ההידרוצל.

במרבית המקרים ההידרוצל אינו מסוכן והטיפול בו מתבצע לבקשת המטופל אם נגרם כאב, מבוכה או כאשר נפגעת זרימת הדם לפין. בחלק מהמקרים אצל גברים הצעירים מ-65 הגוף סופג את הנוזלים  ההידרוצל יכול לקטון ולכן אין צורך להתערב, אך בקרב גברים מבוגרים ההידרוצל לא נעלם בד"כ.

ניקוז הנוזלים יכול להתבצע ע"י שאיבתם באמצעות מחט, אך במרבית המקרים הצטברות הנוזלים חוזרת שוב בעתיד ואז יש צורך בניתוח. למעשה שאיבת הנוזלים בעזרת מחט עלולה לגרום לזיהומים באשכים ומומלצת רק למטופלים מבוגרים מעל גיל 60 לערך,  שמסיבות שונות לא יכולים לעבור את הניתוח.

                        

 

http://www.webmd.com/parenting/baby/tc/hydrocele-topic-overview