יש טיפול לטפיל! – כל מה שרציתם לדעת על הטריכומוניאזיס

22805-Blog-Photo-NEW_Sukeret-(21637)-1

גופנו מהווה בית גידול עבור חיידקים ואורגניזמים שונים המנצלים את הלחות הנוחה, הטמפרטורה החמימה וקבלת הפנים הידידותית. עבור הפתוגניים שבהם (אלה מהם שמחוללים מחלות), קבלת הפנים נעימה פחות וכוללת את מיטב הלוחמים של מערכת החיסון שלנו.

טריכומוניאזיס היא מחלה הנגרמת ע"י טפיל ומועברת בדרכי המין ועל כך מסביר  ד"ר אכי פרידמן, רופא עור ומין במכבי שירותי בריאות.

"הגורם למחלה הוא טפיל בשם טְריכוֹמוֹנָס (Trichomonas), המועבר בזמן מגע מיני. גברים ונשים יכולים להיות נשָׂאים שקטים שלו ולא לדעת שהם נדבקו, אך נשים סובלות בשכיחות גבוהה יותר מגברים מהתסמינים של התופעה.
הפלוֹרה (צמחיית היצוּרים החיים) של הנרתיק עשירה באורגניזמים שונים, חלקם חיים בסימביוזה עם הגוף, בדומה לחיידקים המצויים במעיים ומסייעים בתהליך העיכול. במקרים מסוימים בהם מופר האיזון בין אוכלוסיות האורגניזמים (לדוגמא, נטילת אנטיביוטיקה, הפוגעת באוכלוסיית החיידקים ה"טובים"), עלול להופיע שגשוג של הטפיל וכתוצאה מכך ישנה עלייה ברמת ה-pH בנרתיק ומורגש גרד, צריבה, ריח רע ואף הפרשה רירית".

זיהוי ההדבקה נעשה ע"י בדיקת משטח או הפרשה מהנרתיק או מצינורית השתן לזיהוי הטפיל. "כאמור, נוכחות הטפיל עשויה להיות ללא תסמינים והנשאית אינה מודעת להימצאותו בנרתיק, אך בדיקה שגרתית יכולה לזהות נוכחות שלו", אומר ד"ר פרידמן. "במקרה כזה, ההמלצה היא שגם הגבר ייגש להיבדק, כיוון שייתכן מאד שגם הגבר נושא את הטפיל והוא ימשיך להדביק את בת הזוג אם הוא לא יטופל במקביל אליה. הטיפול בטריכמוניאזיס נעשה ע"י נטילת תרופה הקוטלת את הטפיל. חשוב להתחיל טיפול מוקדם ככל האפשר ולהימנע מקיום יחסי מין עד לסיום הטיפול של כל השותפים המיניים, כדי למנוע הדבקה חוזרת".

"יש מספר דרכים למניעת ההדבקה ובהן שמירה על היגיינת הנרתיק וכן שימוש בקונדום, בתנאי שהשימוש מתבצע בצורה נכונה ולאורך כל האקט ולא רק ברגע האחרון. מניעת ריבוי פרטנרים והקפדה על פרטנר קבוע ומוכר מפחיתים אף הם את הסיכון להדבקה"

"כאמור, זיהוי מוקדם של ההדבקה הוא חשוב ולכן חשוב להעלות את המוּדעוּת לתופעה והרגישות לסימפטומים שלה.  אם למשל, בן הזוג מזהה ריח חריג או לא נעים מהנרתיק של בת זוגו, כדאי שיציע לה ללכת להיבדק".