גשר גשר בוא! כשהשיניים צריכות יישור

22805-Blog_photo_NEW_rosh-hashana_v6

בניית ביטחונו העצמי של הילד בשנים הראשונות לחייו וגם בשלב המבוגר יותר, תלויה בתחושת השלמות שלו עם גופו ומראהו. חיוך בריא יכול לסייע לו להשתלב במסגרות חברתיות ולהרגיש בנוח עם הסביבה. 

במקרים רבים, לשיניים עקומות יש השלכות חברתיות ובריאותיות, אך היום פשוט מתמיד לטפל בכך, כמו שמסביר ד"ר ירון ברנשטיין, סמנכ"ל רפואה במכבידנט.

איך נדע שהילד זקוק ליישור שיניים?

בעיות אורתודונטיות מסוימות ובעיית סֶגֶר (מִנשָך) ניתן למנוע באמצעות שמירה על שיני חלב בריאות. לדוגמה: עקירת שיניי חלב עקב עששת זמן רב לפני החלפתן הטבעית עלולה לגרום לבעיות אורתודונטיות בשלב מאוחר יותר. דוגמה נוספת: הרגל של מציצת אצבע בילדות עלול לגרום להפרעת מנשך חמורה אם אינו מטופל בשלב מוקדם. הבעיות הללו ניתנות לטיפול ומניעה מוקדמים על ידי רופא השיניים לילדים. לפיכך מומלצת בדיקה שיגרתית אצל רופא שיניים לילדים כבר בגיל שנה – שנה וחצי. לאחר מכן יש להקפיד על ביקורות תקופתיות באופן סדיר.

גם כאשר הילד נמצא במעקב וביקורת רציפים על ידי רופא שיניים לילדים מומלץ לקחת אותו לבדיקה שגרתית אצל אורתודנט בגיל תשע. כאמור, יש בעיות אורתודונטיות התפתחותיות שמומלץ לטפל בהן בגיל יותר מוקדם, כגון אלה הנובעות מגדילה חריגה של הלסתות אך אלה יאותרו על ידי רופא השיניים לילדים והוא יפנה לאורתודנט לפני גיל 9, אם יהיה צורך בכך.

אילו שיטות טיפול אורתודונטיות קיימות?

השיטה השכיחה לטיפול ביישור שיניים היא באמצעות "סמכים" – קוביות קטנות שמודבקות על השיניים ונקראות בלשון העם "גשר". הסמכים, עשויים לרוב ממתכת אך לצרכים אסתטיים ולצורך טיפול במבוגרים יש סמכים העשויים מחומר "לבן" כגון  חרסינה. ה"סמכים" מודבקים על השיניים ומחוברים בחוט המפעיל כוח על השיניים ומביא ליישורן.

שיטה שנייה היא "אורתודונטיה לינגוּאלית" ("לינגוּאה" היא לשון בלָטינית) – שימוש באותם סמכים, אך הפעם בחלקה הפנימי של השן. שיטה זו מורכבת יותר, דורשת מיומנות גבוהה יותר מהאורתודנט וקשה יותר ליישום – היא איננה מתאימה בכל המקרים.

שיטה שלישית עושה שימוש בסדרת פלטות אורתודונטיות שקופות, המיוצרות בצורה ממוחשבת ונראות כמו סדים קטנים שנמצאים על השיניים. הסדים משמשים לתזוזות השיניים באופן סדרתי והמטופל מחליף בניהם לפי הוראות האורתודנט.

ישנם מקרים שבהם נעשה שימוש גם בפלטות נשלפות, אותן המטופל יכול להוציא. הפלטות הנשלפות מפעילות כוחות על השיניים באמצעות קפיצים, וחוטים.

כמה זמן לוקח לשיניים להתיישר?

משך הזמן תלוי במצב הקיים ובתוצאה הרצויה. התהליך יכול להמשך ממספר חודשים ועד שנתיים- שלוש, תלוי במורכבות המקרה.

האם יש גיל שבו כבר מאוחר מדי ליישור שיניים?

יש בעיות אורתודונטיות הקשורות למבנה עצם הלסת שלא ניתן לפתור בגיל מבוגר כיוון שהגדילה הסתיימה. כפי שהוזכר לעיל, זיהוי הבעיה בגיל צעיר מאפשר להתערב ולתקן את המצב. לדוגמא  לסת תחתונה בולטת מעבר ללסת העליונה – באם מצב זה מאובחן בגיל צעיר ניתן להתערב בתהליך הגדילה ולהגיע למנשך תקין. תופעה זו בגיל מבוגר ניתנת לפתרון רק באמצעות ניתוח שנקרא ניתוח אורתוגנטי. בגיל מבוגר ניתן לבצע לרוב טיפולים אורתודונטים  שלא קשורים לגדילה אלא לצורה ולמבנה של השיניים עצמן בלסת. חשוב לציין שאצל המבוגרים הטיפול הוא איטי יותר, בגלל שהעצם נעשית קשה.