הרעלת אלכוהול בקרב בני נוער – מתי זה מסוכן ואיך לדבר איתם על זה?

נתחיל מהסוף: בני נוער שותים אלכוהול. השאלה היא איך הם עושים את זה ומה תפקידנו כהורים כדי לצמצם סיכונים ולשמור על בריאותם ובטיחותם? כתבת חובה להורים למתבגרים

שתיית אלכוהול בגיל ההתבגרות

בספרים ובסרטים גיל ההתבגרות מואר באור מאוד רומנטי וורוד, אבל במציאות הדברים יכולים לקבל ביטוי קיצוני יותר. תקופת הנעורים מתאפיינת בהתנסויות שונות, במתיחת גבולות וגם בהתנהגות סיכונית שחשוב להיות מודעים אליה ולדעת איך להתמודד איתה.

למה זה קורה?

מבחינה התפתחותית בני הנוער כבר נראים כמו מבוגרים, ונהנים מיותר עצמאות שמאפשרת להם להתנסות בעולמם של המבוגרים. להבדיל ממבוגרים שיודעים לווסת עצמם, אצל המתבגרים הגבולות פרוצים ולחברת השווים בני גילם יש השפעה קריטית על ההתנהגות שלהם. לחץ חברתי הוא גורם מכריע לא פעם בהתנהגויות סיכוניות אצל מתבגרים.

מבחינה פיזיולוגית, גיל ההתבגרות מאופיין בפעילות יתר באזורים הלימביים של המוח, אשר מגדילה את הצורך בריגושים, בעוד שהחלק במוח האחראי על ויסות של דחפים ומצבים רגשיים, מתפתח מאוחר יותר. הדבר בא לידי ביטוי ברמה נמוכה של שליטה עצמית, רמות גבוהות של צורך בתגמול וחיפוש אחר ריגושים, לצד רמות נמוכות של מודעות לסכנה וביטחון מופרז ביכולתם לשלוט במצב.

כל אלו מגדילים את הסיכון להתנהגות סיכונית אצל בני נוער שאחד שהביטויים שלה הוא שתיית אלכוהול בצורה לא מבוקרת.

איך משפיעה צריכת אלכוהול על מתבגרים?

האלכוהול משפיע על מתבגרים אחרת מאשר על מבוגרים. מצד אחד הם פחות חשים את ההשפעות לטווח קצר ולכן נוטים לשתות כמות גדולה יותר. מה שמגביר את הנטייה הזאת הוא הלחץ החברתי לשתות עוד ועוד, וכבר בשלב שלפני היציאה לבילוי הם “מתדלקים” בשתייה. כתוצאה מכך הם מגיעים מהר מאוד לרמות גבוהות של אלכוהול.

מהצד השני, מחקרים הראו שאלכוהול פוגע ברמה קשה יותר במתבגרים. כלומר, אין להם סימנים מוקדמים כמו למבוגרים שמסייעים להחליט מתי לעצור, ולכן כאשר הם כבר חשים את ההשפעה היא קשה מאוד. השפעת אלכוהול את המתבגרים יכולה להתבטא במגוון תסמינים החל בבחילות והקאות ועד אובדן הכרה שעלול להתמשך. במקרים קיצוניים הרעלת אלכוהול חמורה עלולה להסתיים גם במוות.
מלבד הסכנה להרעלת אלכוהול, האלכוהול משפיע על שיקול הדעת ומאט את התגובה במצבי חירום ולחץ. לכן שתייה מרובה טומנת בחובה גם סיכון נוסף לתאונות עקב נהיגה או רכיבה באופניים/קורקינט תחת השפעת אלכוהול, וסיכון לטביעה בכניסה למים (ים או בריכה).

איך תתמודדו איתם? הורות זהירה

הבשורה הטובה היא שלמרות ההשפעה של הלחץ החברתי, גם למשפחה ולהורים יש מקום רב בהשפעה על התנהגות המתבגרים.
להבדיל מהנטייה הראשונית לאסור על המתבגרים לשתות, להגביל אותם או להטיל עליהם עונשים – המחקרים מראים שדווקא התנהלות מכבדת בגובה העיניים יכולה לעשות את השינוי.

המטרה היא לתת למתבגרים את הכלים לבחור בעצמם להתמודד עם הסיטואציה מתוך אחריות אישית. כדי לטפח במתבגרים תחושת אחריות פנימית, חשוב לתת הסבר הגיוני למגבלות ואיסורים. המודל המתאים הוא של “הורות זהירה”, כלומר להיות מעורבים ואכפתיים, אך לא מגוננים מדי או שתלטניים.

ועוד כלים שיעזרו לכם לדבר איתם על זה

1. שיחה בגובה העיניים – נסו ליצור עם בני הנוער מערכת יחסים המאפשרת שיחה פתוחה גם על נושאים שנויים במחלוקת. הזכירו להם שיש להם סביבה תומכת ומבוגרים שניתן להתייעץ איתם.

2. בלי שיפוטיות – גם כאשר המתבגרים מספרים לכם דברים שלא נעים לשמוע, הימנעו משיפוטיות והקשיבו להם באמפטיה. למשל: “אנחנו מבינים את הקושי..".

3. מינון – למדו אותם איך לעשות את זה בצורה מבוקרת וחכמה: לא שותים על בטן ריקה, לא מערבבים משקאות, שותים רק משקאות שנרכשו במקום אמין, נמנעים ממשחקי שתייה שעלולים להתדרדר במהירות וכו'’.

4. קביעת גבולות וחוקים מוסכמים – קבעו איתם יחד גבולות וחוקים מוסכמים שיהיו מקובלים עליכם ועליהם על מנת לצמצם משמעותית סיכונים. למשל: אם שותים לא נוהגים (קובעים נהג תורן, משתמשים בתחבורה ציבורית או מבקשים מההורים הסעה), לא נכנסים לים/בריכה אחרי שתיית אלכוהול, קובעים מראש את כמות האלכוהול המותרת בערב, מה עושים במקרה של הקאות וכו’.
ומילה לסיום: פשוט תהיו שם בשבילם – הבהירו למתבגרים שלכם שאתם שם בשבילם, אם הם או החברים שלהם בכל זאת שתו יותר מדי, ועודדו אותם להתקשר אליכם כשצריך.

הכתבה בשיתוף ארגון בטרם. למידע נוסף בנושא בטיחות >>