חדש במכבי – 'כפתור הפרפר' לדיווח דיסקרטי על אלימות במשפחה

בשנים האחרונות אנו עדים לעליה משמעותית באלימות כלפי נשים ע"י בן משפחה קרוב, תופעה שחייבים למגר.
מתחילת שנת 2023 נרצחו 6 נשים בידי בני משפחה וקרובים.

על פי הערכות יותר מ-200,000 נשים בישראל נפגעות מאלימות מדי שנה, ורק רבע מהן מדווחות לרשויות. אלימות כלפי נשים היא בעיה חברתית נפוצה החוצה מעמדות, מגזרים ומצב סוציואקונומי. לפי דו"ח התצפית הישראלית על רצח נשים, ב־2022 נרצחו 24 נשים, עלייה של 50% בהשוואה לתקופה מקבילה ב־2021. כאן המקום להדגיש: אלימות אינה פיזית בלבד. נשים אין-ספור, שמספרן אינו ידוע, סובלות מאלימות מילולית, כלכלית, רגשית. רובן שומרות את האלימות כלפיהן בסוד. לפי רשימה שהמשטרה ומשרד הרווחה מרכזים, במסגרת נוהל משותף שמנסה לעקוב אחר נשים מאוימות בסיכון גבוה, עולה, כי כ־1,000 נשים נמצאות בסיכון בכל רגע נתון.


בימים אלו הוטמע באתר מכבי 'כפתור הפרפר'. מטרת הכפתור היא לעודד נפגעי ונפגעות אלימות במשפחה לפנות ולקבל סיוע.

הכפתור מאפשר אנונימיות ושמירה על סודיות ומספק מידע וסיוע בנוגע לאלימות במשפחה מבלי להותיר עקבות במחשב ובהיסטוריית הגלישה.
בכפתור ניתן מענה לנפגעים ובנוסף מעודד גם את מי שרואה את עצמו כצד האלים לפנות ולקבל ייעוץ דיסקרטי, ללא האשמה או שיפוטיות.


סוגי האלימות

כאשר מדברים על אלימות במשפחה, המחשבה הראשונית שעולה היא כי מדובר באלימות פיזית. למרבה הצער ישנם סוגים רבים של אלימות שאינה מתבטאת במכות. חשוב שתכירו את סוגי האלימות השונים ותדעו כי כל אלימות היא אסורה ואם היא קיימת בבית, מדובר באלימות במשפחה ויש לטפל בה.

אלימות פיזית: כל פגיעה פיזית בגופה של האישה ע"י מכות כסטירות, דחיפות, בעיטות ואגרופים או מכות באמצעות חפצים, כולל נשק. הפגיעות גורמות לנזקים מידיים ומתמשכים, לנכות ואף למוות.

אלימות מינית: התייחסות לאישה כאל אובייקט מיני, ביצוע מעשים מגונים, קיום יחסי מין באיום, סחיטה, כפיה ואלימות, בניגוד לרצונה של האישה ובזמנים ובמצבים המסכנים את בריאותה.

אלימות נפשית: מאופיינת באלימות מילולית, השפלה, שימוש בהפחדה ובאיומים, גינוי וביקורת לגבי התנהגות האישה, יכולותיה, תפקודה כאם ובריאותה הנפשית.

בידוד חברתי: מניעה של קשרים חברתיים ומשפחתיים, יציאה לעבודה ו/או ללימודים. הגבלה של יציאה מהבית, ליווי האישה לכל מקום וניהול השיחות במקומה.

אלימות כלכלית: מצב שבו בן הזוג שולט על כל המקורות הכספיים המשותפים ואף של האישה, כגון משכורתה. מונע יציאת האישה לעבודה או מונע צרכים בסיסיים, בן-הזוג מקציב לה סכום על פי ראות עיניו וכך יוצר תלות מוחלטת שלה בו. לעיתים הדבר נכון גם לגבי צרכי הבית או הילדים המשותפים.

אלימות רוחנית: נפוצה בקרב נשים שומרות מסורת. אלימות זו באה לידי ביטוי באיסור של בן הזוג על האישה להתפלל, איסור על ביצוע פעילויות הקשורות בטקסי הדת כגון הדלקת נרות.


אפשר גם אחרת – פנייה ובקשת עזרה

אם יש חשש לאלימות, חשוב לפנות לטיפול ולבקש עזרה בכל מצב, ובעיקר כדי למנוע הסלמה. לנשים הנפגעות אין תמיד את הידע והכלים המקצועיים ולכן הן לא תמיד מזהות שמערכת היחסים היא אלימה. בדרך כלל האלימות מתחילה מאירוע שולי שבהדרגה הולך ומקצין והופך לדפוס קבוע. הטיפול מספק אפשרות לזהות, להכיר באלימות ולבחון את דרכי הסיוע על מנת למנוע ולהתמודד איתה וכן לנקוט בכל אמצעי ההגנה הנדרשים.

בטיפול, הגורם המקצועי מציב מראה מול המטופל או המטופלת ומצביע על כך שמשהו לא בסדר, שקיימת מעגליות בהתנהגות אלימה ושלא מדובר באירועים בודדים. לעיתים גם הפוגע לא מצליח לראות את הנפגע, ולכן הטיפול יאפשר לו לראות את הסבל שהוא גורם לאחר, ושני בני הזוג יוכלו לראות אחד את השני. בנוסף, לפעמים הפוגעים הם אנשים שבאו מבית אלים ואלה הדפוסים שהם למדו ולכן בטיפול יאפשרו להם ללמוד שאפשר גם אחרת.


למי פונים בשעת מצוקה?

  • ניתן לפנות לצוות הרפואי של מכבי שירותי בריאות במרכזים הרפואיים ולתאם תור לעובדת הסוציאלית באמצעות מוקד מכבי ללא הפסקה 3555* ולקבל ייעוץ ותמיכה, תוך שמירה על פרטיות וסודיות.
  • לשימושך האישי – שאלון בדיקה עצמית אנונימית להערכת סיכון במצבים של אלימות זוגית. המערכת משקללת את תשובותייך, ובהתאם לממצאים, אם יתברר שאת חווה אלימות במשפחה יוצגו לך באופן אוטומטי האפשרויות לסיוע ולטיפול, מותאמות למצבך האישי כפי שהשתקף בשאלון. השאלון פותח במשרד העבודה והרווחה, הוא מאובטח ללא יכולת לזיהוי פרטייך. למילוי השאלון >
  • ועכשיו גם באמצעות 'כפתור הפרפר'.
    את הכפתור תוכלו למצוא בעמוד הבית של אתר מכבי בחלקו התחתון:

הכפתור פותח ע"י חברת סטארט אפ חברתי בשם "קאבו – מתחברים לעולם בטוח" אשר זכה בהאקתון, שעורך מדי שנה פורום מיכל סלה ז"ל.
הפניות דרך הכפתור מגיעות לעמותת "ל.א. לאלימות" הפועלת בתחום מעל 40 שנה ונציגיה זמינים למענה 24/7.
הנגשת הכפתור מצטרפת לשורה ארוכה של פעולות הננקטות במכבי ומיועדות לסייע לנפגעי אלימות במשפחה, פעולות עליהם תוכלו ללמוד באתר מכבי.

חזרה לשגרה בצל טראומה

כמו בכל טראומה, כל אישה מתמודדת באופן אחר ויהיו נשים שיזדקקו לליווי לאורך זמן. החזרה לתפקוד מגיעה באמצעות מעגלי ליווי ותמיכה, בין אם זה חברים, עבודה, משפחה וכמובן פנייה לטיפול מקצועי.