שומרים על היצירתיות

22805-Blog-Photo-NEW_nosafim-(19918)46

אחת המתנות הכי גדולות שמקבל אדם בעולם הזה היא מתנת היצירתיות. היא מאפשרת לנו ליצור, לחדש, ללמוד, לפתח, לגלות, ועוד ועוד. זו בעצם המתנה המשמעותית ביותר עבור אדם וככל שהסביבה שבה גדל הילד תאפשר לו לבטא את היצירתיות שלו בצורה מיטבית, כך יוכל לחיות חיים מלאים יותר ומאושרים. פנינו לדר' פינקי פיינשטיין, פסיכיאטר ומחבר הספר'איך לגדל ילדים יצירתיים ושמחים יותר' להבין יותר טוב כיצד ניתן לעודד את היצירתיות אצל הילד.

"כל הילדים אוהבים ליצור בדרכים שונות ולפתח את דמיונם, אך רק מעטים צומחים להיות מבוגרים יצירתיים בחיי היומיום. זה קורה כי לעיתים קרובות מופעלת על הילד ביקורת גדולה מדי בשלב מוקדם מדי והילד מפנים שלא להעריך את היכולות שלו" אומר ד"ר פיינשטיין.

יש דרך לשנות את המצב?

"הרבה תלוי במידת העידוד והתמיכה שמקבל האדם בילדותו וכאן יש להורים תפקיד חשוב. הם צריכים להפנים תפישה לפיה אנחנו לא זקוקים לילדים שהם 'מספר אחת' אלא לילדים מאושרים ושמחים. המטרה היא לתת לילד את הכלים, לבחור להמציא, לחדש, ולפתח דברים בדרכו. כשיחוש ביטחון בכוחו היצירתי  יידע כיצד לנווט את חייו ובחירותיו בדרך הטובה ביותר".

"דרך טובה אחת היא להחמיא לילדים. "עודף מחמאות" לא מזיק, להפך. פשוט התרגלו להחמיא לילד בכל פעם שהוא עשה דבר מה שאינו חורג מחוקי הבית, במיוחד בכל מעשה שיש בו יצירה או יוזמה. גם אם עבורך כהורה הציור הוא "סתם קשקוש". גם אז מתפקידך להחמיא לילד שלך, ורצוי שתעשה זאת מתוך התפעלות.

"דרך נוספת היא לעודד את הילדים ליצירה ואף ליצור איתם יחד כיוון שילדים זקוקים להכוונה ולמודל לחיקוי. חשוב לזכור שבגנים ובבתי הספר חסר מאוד טיפוח היצירתיות ותחת זאת יש הקפדה על כללים נושנים של 'לצייר בתוך הקווים'. כדאי לאפשר לילד בבית חופש יצירה ולהימנע מניסיון להבין או לשאול את הילד לגבי מה הוא עשה כיוון שפעולה זו מעודדת ביקורת וחשיבה הגיונית, המצמצמות את החופש היצירתי. ילד שירצה לספר, יעשה זאת מיוזמתו".

"והמלצה אחת אחרונה: הורה שאינו מטפח את עצמו שאינו אוהב את עצמו מספיק ושיאנו מעניק לעצמו את מתנת היצירתיות, לא יוכל להעניק זאת לילדיו".