שוב פעם לחם עם שוקולד?!

לחם ודבש

ארוחת העשר היא ארוחה חשובה במיוחד לאור ההשפעה הגדולה שיש לה על יכולות הלמידה והריכוז של ילדנו בהמשך היום. לימור טל-פוני, מנהלת תחום תזונה, מחוז השרון,  ומיכל סוקמן, דיאטנית מכון הסוכרת, מסבירות כיצד מרכיבים לילד ארוחת עשר שתהיה גם מזינה ובו בזמן גם מהנה עבור ילדנו.

כיצד נרכיב לילד ארוחת עשר בריאה לבית הספר או לגן?
אם היינו רוצים לתאר את הארוחה הטובה ביותר תזונתית עבור ילדנו (וגם עבורנו) היא תהיה מורכבת מדגנים, עדיף דגנים מלאים, חלבונים, מעט שומנים, פירות וירקות.

הנה כמה רעיונות לארוחת עשר מזינה לילדים:

  • כריך מלחם מלא עם גבינה וזיתים. רצוי מאוד לשלב ירק.
  • חצי פיתה מחיטה מלאה עם קטשופ וזיתים. אפשר לעשות מזה גם טוסט ולארוז בנייר כסף, כדי לשמור על החום.
  • לחמנייה מחיטה מלאה עם טונה ופלפל.
  • כריך מלחם מלא עם גבינה צהובה ומלפפון.
  • כריך "משולשים", עם סלט ביצים או חביתה  ועגבניות שרי בקופסה נפרדת.

פעמים רבות במהלך השנה נמאס לילד מהכריך ואז אפשר להציע אפשרויות נוספות. לדוגמה:

  • פנקייק מקמח חיטה מלאה עם פרי וירק.
  • קרקרים מחיטה מלאה, עם גביע של גבינה קטן וקופסה סגורה עם ירקות חתוכים.
  • קלח תירס עם ירקות ופרי.
  • סלט ירקות עם פסטה מחיטה מלאה וגבינה צפתית / בולגרית 5% שומן.

צורת ההגשה:

אחד הדברים המשפיעים ביותר בעידוד לאכילה בריאה הוא אופן האריזה וההגשה. נסו למצוא קופסא נוחה לילד שתאפשר למזון להגיע שלם ויבש לארוחת העשר. רצוי למצוא דרך להפריד בין הכריך לפרי ולירק. את הכריכים מומלץ לחתוך לחצי, כך קל יותר לילד לאחוז בו. ילדים שלהם נפלו שיניים מתקשים לעיתים לאכול פירות שלמים ולכן רצוי לחתוך אותם עבורם.

איך נרגיל את הילדים לאכול את לחם מלא?

לחם מלא הוא ענין של הרגל. במקרים רבים  הילדים מתרגלים לאכול לחם לבן ולכן חשוב לחשוף אותם ולהרגיל אותם גם ללחם המלא. אפשר לעשות את השינוי בהדרגה ולעבור מלחם לבן לאחיד ורק אז לעשות את המעבר לחיטה מלאה.

בכל מקרה, אם רוצים לעשות שינוי כלשהו בכריכים, או להגדיל את מגוון המזונות שהילד אוכל, כדאי לשוחח עליו ולהתנסות בו בבית. לא מומלץ ליצור מצב שבו הילד פותח את התיק ומוצא "הפתעה" בלתי רצויה לארוחת העשר.

מה עושים כשהילד מתעקש על הסנדויץ' עם שוקולד?

שיתוף הילד בבחירת המזון, עוזר פעמים רבות להיענות ולהתקבלות גבוהה יותר של המזון.
כדאי לבנות ביחד תפריט שבועי לארוחת עשר, ולהחליט על תדירות נמוכה בה יקבל הילד כריך עם שוקולד או ממרח מתוק אחר. רצוי עד פעם בשבוע.
אם הילד לא אוהב לגוון את מזונו והוא מבקש לאכול משהו מאוד קבוע  או מסרב לאכול כל דבר אחר פרט למזון מתוק, מומלץ לעבור תהליך של שינוי עם הילד. כהורים, תפקידנו לקבוע מה הילד יאכל בבית הספר ובבית. תזונה נכונה היא חלק מהחינוך המוטל עלינו. תהליך של שינוי חשוב שיתחיל כבר בבית. ניתן לקבל סיוע מדיאטניות קליניות המומחיות בעבודה עם ילדים.

**
מכבי מציעה סדנה רב מערכתית לטיפול בילדים עם עודף משקל.
הסדנה מיועדת להורים ולילדים והיא כוללת אבחון ומעקב רפואי, ייעוץ תזונתי אישי, הדרכה להורים ולילדים, התאמת פעילות גופנית אישית ופעילות גופנית קבוצתית ועוד.
לפרטים ולהרשמה לסדנאות היכנסו לאתר מכבי או פנו אלינו בעמוד מכבי תזונה בפייסבוק.