שגרה או שגרע?

ילדה וקופסה

סוף החופש הגדול ותחילת שנה חדשה מכתיבים הסתגלות מחודשת למסגרת, לעיתים אף מסגרת חדשה לחלוטין. איך עושים את זה וכיצד נוכל לעזור לילדים שלנו לעבור את התקופה בקלות?

החופש הגדול מסתיים. לצד ההתרגשות מעצם הכניסה המחודשת לבית הספר, ישנם גם קשיים הנובעים לעיתים משינוי מסגרת, כמו מעבר מגן לבית ספר, מעבר מיסודי לתיכון ועוד. ישנם משפחות שאף בוחרת בתקופת הקיץ לצורך מעברי דירה. איך עוברים את השינוי ויוצאים ממנו מועצמים?

  • היכרות מקדימה עם המסגרת – חשוב לבקר עם הילד במסגרת החדשה טרם סיום החופש ואם ניתן, אף להיפגש עם דמויות מפתח כמו מחנך/ת או מנהל/ת. היכרות פיזית של המקום כגון – היכן נמצאת הכיתה, היכן מבלים בהפסקה ואפילו איפה נמצאים השירותים, יתנו לילד תחושת שליטה וביטחון וימנעו ממנו בלבול ואיחורים.
  • הכנה נפשית – כבר החל מגילאי הגן ילדים מודעים מאוד לסביבתם, הדבר חשוב במיוחד כאשר עוברים דירה והילד נאלץ להתנתק מהסביבה המוכרת לו. עודדו את הילד לדבר על רגשותיו ועל פחדיו ואל תבטלו את החששות. מודעות שלכם, כהורים, לחששותיו של הילד תאפשר לכם התייחסות לנושא באופן פרטני. למשל, אם הילד חושש שלא ימצא חברים חדשים- תוכלו מבעוד מועד ליצור קשר עם משפחות שגרות סמוך למקום המגורים החדש ולהפגיש את הילדים, כך שלא תעברו מתוך תחושת זרות.
  • תקשורת – משפחות רבות מציידות את הילד בטלפון סלולארי. אם זה המצב אצלכם, קבעו עם הילד שעה מסוימת (למשל, בזמן ההפסקה הגדולה) בה תוכלו לשוחח בנוחות ולשמוע מהילד מה עובר עליו במהלך היום. קביעת זמן לשיחה ימנע את הניסיון של הילד להתקשר אליכם במהלך היום או השיעורים- מה שעלול לצור קונפליקט עם המורים ולהביא ל"התחלה ברגל ימין" וייתן לילד ביטחון שאתם שם עבורו בזמן נתון.
  • חפצים מקני בטחון – שיטה שיכולה לעבוד היטב בקרב ילדים צעירים. כמו למשל: עיפרון מיוחד שתתנו לו במתנה לפני היום הראשון בבית הספר, ממתק אהוב במיוחד השמור לחגיגות, לקנות לילד בגד כלשהוא בו הוא חושק מזה זמן על מנת לציין את המאורע והמעבר ועוד. דברים אילו יתנו לשינוי ולמעבר תחושת חגיגה ויפיגו במעט את הלחץ והפחדים.
  • הקרינו רוגע, אבל אל תפחדו לשתף גם בחששות שלכם – כאשר תשתפו את הילד בכך שגם לכם לא קל עם מעברים, בדרכים כגון סיפורים על היום הראשון בכיתה א שלכם או על אתגר עימו התמודדתם בעבר בהצלחה. כך תשדרו לילד כי מותר לפחד, אומנם, אבל פחד לא חייב להפוך ללחץ והימנעות. אלא להפך – תנו דגש למונח "אתגר" ולתחושת הסיפוק כאשר צולחים אותו.

****

תכניות השב"ן של מכבי מציעות לכם מגוון רחב של זכויות וזכאויות בתחום התפתחות הילד והצרכים הרפואיים שלהם בהתאם לשלבי התפתחותם: הדרכת הורים, התפתחות הילד, מרכזים לטיפול בעודף משקל, חיסונים ועוד.
לפרטים מלאים על זכויות המבוטחים היכנסו לשירותים למבוטחים באתר מכבי או שאלו אותנו בעמוד מכבי ילדים בפייסבוק