על קיץ ועל דלקות אוזניים

דלקות אוזניים

עונת הקיץ היא גם עונת דלקות האוזניים החיצוניות אצל ילדים ומבוגרים. איך זה קשור לזמן הבילוי בים ובבריכה?

דלקת האוזן החיצונית פוגעת ברבים בעונת הקיץ, להבדיל  מדלקת האוזן התיכונה שנפוצה יותר בחורף. דלקת האוזן החיצונית חמורה אף עלולה להביא לאשפוז לצורך טיפול. אז איך נזהרים מדלקת האוזן החיצונית ונמנעים מכאב לילד?

דוקטור אודי צינמון, רופא אף אוזן גרון, מסביר את הסיבות לשכיחותה דווקא בעונה זו: "דלקת אוזן חיצונית נגרמת בשל זיהום חידקי או פטריתי בתעלת האוזן החיצונית. הקיץ הלח והחם ממש מזמין התפתחות  זיהום שכזה ודווקא בתעלה הלא מאווררת הזו – אזור קינון אהוב מאוד על חיידקים ופטריות שגורמים לדלקת. החשיפה למקורות מים כמו בריכה או רחצה בים, מה שמביא להגברת הלחות או חשיפה מוגברת למקורות מים מזוהמים יגביר הסיכוי ללקות בזיהום."

ד"ר צינמון מונה 3 סיבות עיקריות להתפתחות של דלקת האוזן החיצונית:

1. יש אנשים שהינם יותר רגישים מאחרים והם צריכים להימנע מהרטבת האוזן בכלל. מי שנוטה לדלקות צריך להיות מודע לזה להיזהר בחשיפה לרטיבות.

2. חיטוט באוזניים – אנשים שמחטטים באוזניים עם מקלות עשויים לפצוע ולגרות את האוזן מה שמהווה פתח לדלקת.

3. יש אנשים נוספים בקבוצת סיכון, שהם אלו אנשים שנוטים לצבור שעווה באוזן ואצל אותם אנשים כדאי לעשות ניקוי אוזניים לפני הקיץ ("הכן אוזנך לקיץ"). לא לנסות לנקות האוזן לבד, בגלל מה שהוזכר בסעיף הקודם. פעולה כזאת עשויה לגרום יותר נזק מתועלת. חשוב לציין כי ניקוי אוזניים על ידי רופא זאת לא פעילות שגרתית לכל ילדים, אלא רק למי שנוטה לצבור שעווה.

קבוצת סיכון יחסי נוספת הם הלוקים בסוכרת.

כמו כן, ניתן למצוא בבתי המרקחת אטמי אוזניים מיוחדים, לשימוש לפני הכניסה לים או לבריכה, שימנעו ולו במעט כניסה של מים מזוהמים לאוזן (שכן, גם בריכות שמשתמשים בהן בכלור ונגזרותיו, עדיין לא  נותנות ערובה למים נקיים לחלוטין) ויפחיתו את הלחות ואת הפוטנציאל לזיהומים.

במקרה שהילד כן מגלה סימנים של דלקת, שלרוב יתחילו בכאב חד באוזן ואף עשויים להקרין לצוואר או ללסתות, מאוד לא מומלץ לנסות לנקות את האוזן לבד, אלא כדאי מאוד להגיע לרופא כבר בשלבים הראשונים. לעיתים קרובות הטיפול הנדרש הוא ניקוי האוזן וטיפות אנטיביוטיות בלבד וככל שנקדים לתת את הטיפול, כך נפחית את הסיכוי שהילד יאלץ להגיע למיון על מנת לקבל טיפול בסיבוכים.