עיניים פקוחות לרווחה

28367 Blog_photo_INSIDE_v24

אנו רואים דרכן את העולם, הן מכוונות אותנו, הן מזהירות אותנו מפני סכנות ומושכות אותנו לכיוונים אליהם אנו רוצים ללכת. לא בכדי התפתח הביטוי "עיניים שלי" והפך לכה פופולארי בתיאורם של היקרים לנו ביותר- העיניים הן ללא ספק אחד האיברים החשובים ביותר בגופנו. מהי הדרך הטובה ביותר לשמור עליהן? פרופ' חני ורבין, מנהלת תחום רפואת עיניים במכבי שירותי בריאות, פוקחת את עינינו ומשתפת אותנו בכמה תובנות חשובות במיוחד בנושא עיניים וראייה.

נזק בלתי הפיך
"כשלא עושים בדיקת ראייה בזמן, זה יכול לגרום לנזק בלתי הפיך עד אובדן ראייה", אומרת פרופ' ורבין. מגיל שנה, מומלץ לכל ילד לבצע בדיקת ראייה פעם בשנתיים- שלוש, אלא אם כן ממצאי הבדיקה מחייבים בדיקות לעיתים תכופות יותר. מגיל 40, מומלץ גם למבוגרים להקפיד על בדיקות עיניים כל שנתיים – שלוש, על מנת לגלות תחילתן של בעיות הניתנות למניעה בעזרת טיפול מתאים.

כשמגיעים לבצע בדיקות ראייה לילדים מומלץ להסביר לילד בצורה חיובית שהבדיקה חשובה ולספר לו מה בדיוק הולך לקרות בבדיקה: "מומלץ קודם כל לא להגיד את המשפט: זה לא כואב. ברגע שאומרים זאת, ילדים מיד מתחילים לפחד, ואז ומאוד קשה לבצע את הבדיקה. בנוסף, כדאי לספר לילד שיראו לו ציורים יפים, שיסתכלו על עיניו היפות וכדומה".

נערה במשקפיים או בעדשות?
כשיש צורך בעזרים לתיקון הראייה, קיימת לרוב התלבטות בין משקפיים לעדשות. לפי פרופ' ורבין, לשניהם יש יתרונות וחסרונות ברורים: "משקפיים אומנם מתקנים מצוין את הראייה, אך במספרים גבוהים הם מגבילים את שדה הראייה. במשקפיים גם קיימת תלות שאיננה קיימת בעדשות – ברגע שמורידים אותם, לא רואים". מצד שני, אין שום תופעות לוואי בהרכבת משקפי ראייה.

עדשות מגע, לעומת זאת, מתקנות את הראייה ללא הפרעה לשדה הראייה אך ייתכן קושי בהכנסתן אל תוך העין. בנוסף, "צריך לטפל בעדשות מגע. אסור לישון איתן וצריך להקפיד על החלפתן כל יום, או על ניקיונן אם מדובר בעדשות דו שבועיות או חודשיות. כשלא מטפלים בהן כמו שצריך עלולים להיווצר דלקות עיניים וזיהומים".

אמא, אבא, אני לא רוצה משקפיים!
עברתם עם ילדיכם בדיקת עיניים וגיליתם שהם זקוקים למשקפיים. הגעתם אל החנות על מנת לבחור עדשות ומסגרת, אך מאז המשקפיים נמצאים בתוך הנרתיק, וילדכם מסרב להרכיב אותם. מה עושים?

"רצוי לספק לילד מודל לחיקוי, שאיתו הוא מזדהה. זה יכול להיות בן משפחה, חבר או אפילו דמות מסדרת טלוויזיה, או אישיות מפורסמת בעולם הילדים אותה הילד אוהב. כמובן שכדאי גם לדבר אל ההיגיון של הילד, ולהסביר לו שעם המשקפיים הוא יכול לראות את העולם טוב יותר"

עיניים על המסך
למרות התפיסה המקובלת, עבודה מול מחשב איננה פוגעת בראייה. אומנם, חשוב להתאים משקפיים אל עבודה מול מחשב. "זהו מרחק שמחייב התאמה מיוחדת, בעיקר בגיל מבוגר יותר", לפי פרופ' ורבין.
הראייה אומנם לא נפגעת, אך כשנמצאים זמן רב מול המסך זה עלול להוביל ליובש בעיניים ולכן חשוב למצמץ הרבה. כשהיובש הופך למטרד, או לאלו הסובלים מרגישות בעיניים, מומלץ להשתמש בתחליפי דמעות ללא חומרים משמרים.