מתבגרים ואלכוהול סביב למדורה

מדורות ל"ג בעומר הן הזדמנות עבור הצעירים להשתחרר, לבלות עד אור הבוקר וגם לפרוק עול. האווירה המשוחררת מעודדת אותם לא פעם גם לצרוך אלכוהול והרבה…רעות גולדשמיט, דיאטנית מחוז צפון במכבי, מסבירה מה הם הסיכונים הקשורים באלכוהול סביב המדורות (ובכלל) וכיצד להתמודד עמם

גיל ההתבגרות הינו תקופה המתאפיינת בפיתוח עצמאות וזהות לצד בדיקת גבולות, התנסויות חדשות והתנהגויות מסכנות כדוגמת שתיית אלכוהול.

צריכה של משקאות חריפים נתפסת בעיניי בני הנוער כחוויה חברתית מגבשת, קבוצתית, ובעיקר מרגשת.

ריגוש זמני זה עלול להוביל לשינויים קיצוניים במצב הרוח וההתנהגות של בני הנוער: אובדן שליטה ושיקול דעת, אלימות, דיכאון ואובדנות, והתנהגות מינית מופקרת, כמו גם לשינויים פיזיולוגיים המסוכנים לבריאות הכוללים הקאות, בחילות, כאבי ראש ואובדן הכרה. מאחר ושתיית האלכוהול בגיל ההתבגרות היא התנסות ראשונית, בני הנוער אינם יודעים להעריך את הכמויות הנצרכות ונחשפים לשילובי אלכוהול שונים, כך שההשפעה בפועל על ההתנהגות היא גדולה.
רבים המקרים בהם נאמרים או נעשים דברים תחת השפעת אלכוהול, עליהם מתחרטים הנערים והנערות כשמתפכחים.

חמש נקודות חשובות להורים:

1. עודדו פתיחות וספקו עובדות וידע – שיחה על צריכת אלכוהול והשלכותיו, עשויה למנוע התנסויות מיותרות בשלב מוקדם מידי של החיים. מומלץ ליזום שיחה על נושא זה ולחשוף לכתבות\אירועים\סרטונים מהחיים.

2. הראו מעורבות – על אף הצורך בעצמאות בגיל זה, מעורבות ברשימת הקניות ובמהלך הקניות עצמן עשוי לעורר חשד לרכישה מופרזת של אלכוהול.

3. ספקו תחושת בטחון – בני הנוער לרב אינם מעוניינים בנוכחות של ההורים במדורות ל"ג בעומר. עם זאת, הם זקוקים לתחושת הביטחון גם אם אינם מודים בכך ואף מורדים. הורים יכולים להקים מדורה או אוהל במרחק מה מילדיהם, ולפקח מרחוק על המתרחש.

4. ערנות ושמירה על קשר – בקשו מילדיכם לקחת אחריות ולסמס אחת למספר שעות. יצירת הקשר תסייע באיתור מוקדם של צריכת אלכוהול, במידה ונצרך.

5. השילוב בין משקאות אנרגיה או משקאות עתירי סוכר לאלכוהול עשוי להוביל להתנהגות מסוכנת, שכן השילוב בין חומרים ממריצים (משקאות אנרגיה) וחומרים מדכאים (אלכוהול) הינו מסוכן.

זכרו! התנסויות הן שלב תקין ובריא בהתפתחות של בני הנוער, עזרו להם לעשות זאת בצורה בטוחה.