מרגישים בטוח גם בבית

28367 Blog_photo_INSIDE

מדי שנה, לקראת חג הפסח, נרשמת עלייה במספר הילדים הנפגעים מחומרי ניקוי, כימיקלים, נפילות, כוויות וחנק . רוב הנפגעים הם ילדים עד גיל 6. איריס דגן, מנהלת תחום קידום הבריאות במכבי שירותי בריאות , מסבירה כיצד זיהוי ,הבנת הסיכונים ודרכים להתמודדות ומניעתם, ישמרו על הילדים בחג

"בימים שלפני החג, ההורים עסוקים בהכנות לחג- ניקיונות, קניות, בישולים. הילדים לעומת זאת, מבלים את החופשה בבית או בקרבת המשפחה. תאונות בבית עלולות לקרות כהרף עין, וההשלכות שלהן מבחינת הילד ומשפחתו עלולות להיות חמורות ובלתי הפיכות. זיהוי והבנת הסיכונים האפשריים לתאונות בבית במהלך החג ולפניו יאפשרו לכם לשמור על ילדיכם – ולספק לכם שלוות נפש".

כמה כללי זהירות לפסח בטוח:

  1. ניקיונות:
  • בהכנות לקראת פסח, הבית מתמלא בחומרי ניקיון רעילים, אנחנו מטפסים על סולמות וסוחבים חפצים כבדים. ילדים עלולים להסתקרן מחומר הניקוי הצבעוני ולשתות אותו. לכן, יש להקפיד על הרחקת החומרים מהישג ידם של תינוקות וילדים, ורצוי לשמור מוצרים כמו כימיקלים ותרופות בארון גבוה ונעול.
  • אל תאחסנו חומרי ניקוי בבקבוקי שתייה. ילדים קטנים אינם יודעים לקרוא ועלולים לטעות ולשתות את הנוזל. הדבר תקף כמובן גם למבוגרים.
  • כיום למרבית מוצרי האקונומיקה יש ריח נעים יחסית אך הנוזל עדיין מסוכן מאוד. בית סגור עם אדי כימיקלים רעילים הוא מלכודת לכאבי ראש ואף להתקפי אסטמה חריפים. במהלך הניקיון, ובעיקר אחריו, הקפידו לפתוח את החלונות ולאוורר את הבית.
  • דליי מים מהווים גם הם מקור לסכנה. תינוקות וילדים קטנים עלולים להכניס את ראשם לתוך הדלי ולשאוף מים אל ריאותיהם.
  • ילדים רואים דברים אחרת- תרופות ובעיקר כדורים וגלולות, נראים לילדים כמו סוכריות. הרחיקו את הילדים ונעלו היטב את ארון התרופות, גם בזמן הניקיון.
  • בזמן הניקיונות חשוב להקפיד לא לאפשר לילדים לשחק באזור בו יש ריכוז מים ושלוליות. הדבר עלול לגרום להחלקה ולפגיעה גופנית חמורה.
  1. נפילות:
  • חשוב להציב על כל פתחי הבית והחלונות סורגים ומעקה בגובה מתאים. רוב תאונות הילדים מתרחשות כאשר אין מבוגר בסביבה או כשהוא אינו משגיח על הילדים כהלכה. הן עלולות לקרות כהרף עין ויש סיכוי רב יותר שהן יתרחשו במצבי לחץ, כאשר המבוגר השומר על הילד ממהר או עסוק.
  • הקפידו להשתמש בסולמות בטיחותיים והימנעו מסולמות מאולתרים – הדבר יגן עליכם ועל הקטנטנים במידה שווה.
  1. צריבות וכוויות:
  • במהלך ההכנות לחג וגם במהלכו ילדים עלולים להיכוות מנוזלים חמים, מאש הבישולים או מתהליך ביעור חמץ. הקפידו להרחיק את הילדים ממקור האש והסבירו להם את הסכנות.
  • דאגו שלא ימצאו כלים עם נוזלים חמים על השולחן ללא השגחה. במהלך המשחק ילדים עלולים למשוך את המפה, ולשפוך את הנוזל הרותח.
  • השתדלו לבשל בחלק האחורי של הכיריים והטו את ידיות הסירים לכיוון הקיר. פעולות אלא יקשו על הילדים להגיע למקור הסכנה וישמרו על ביטחונם.
  1. חנק:
  • תינוקות עלולים להיחנק מדברי מזון כמו מצות, פיצוחים ועצמות דגים. מומלץ לרכך את המצות ולא להגיש אותן לילדים ללא השגחה. חרוסת שמכילה שברי אגוזים טחונים אסורה לילדים עד גיל 5, אלא אם כן המרקם שלה חלק לחלוטין. כך גם בנוגע לאגוזים בכלל ולעוגות שמכילות שברי אגוזים. בנוסף, אסור להגיש לילדים קטנים דגים, מחשש בליעת עצמות.

 

איסוף מידע בנושא תאונות ילדים בבית

מכבי שירותי בריאות מבצעת איסוף מידע אודות ילדים שנפגעו, על מנת לתת להם מענה טיפולי ומניעתי ולהדריכם למניעת התאונה הבאה. במסגרת זו, הילדים והוריהם מקבלים מידע וחומר נלווה בנושא, כמו חוברות ומשחקים להעלאת המודעות.

זכרו- 95% מהתאונות ניתנות למניעה על ידי הדרכה פשוטה