מדריך הכנה להנקה

הנקה - אם ותינוק

הנקה, משפחה, חזרה לשגרה ומה שביניהם: איך מכינים סביבת הנקה נכונה ביחד ובשלום?

חשוב לעצור רגע ולשים את עצמך במרכז. אחד הנושאים הרגישים ביום שאחרי הלידה הוא שאלת ההנקה. כל אמא באשר היא והרגשתה, מקבלת את ההחלטה אם היא רוצה להניק. אם את מתלבטת עדיין או שהחלטת שהנקה זה בשבילך ואת מוכנה, הכנו את הכתבה הזו בשבילך.

רחל פיש, מנהלת מחלקת בריאות הציבור באגף הסיעוד והמוקדים הרפואיים במכבי שירותי בריאות, ורחלי חביב, יועצת הנקה, אחות מייעצת, מנהלת טיפת חלב שוהם, עושות לנו סדר

לפני הלידה, מפגשי הסבר: הצד שלך, הצד שלו

מה קורה כשההנקה לא הולכת כמצופה, איך נותנים תמיכה ועזרה ושומרים על קור רוח. המטרה היא לייצר תיאום ציפיות בין בני הזוג עוד בתקופת ההיריון.

במרפאות ההנקה של מכבי מתקיימים מפגשי הסברה לפני הלידה, שבמהלכם מסבירים לבני הזוג במה זה כרוך, מה זה דורש ועוד. בנוסף,  יועצת הנקה של מכבי מדריכה גם בטרום הלידה. היועצת מסתכלת על מבנה השד, נותנת טיפים ראשונים, מסבירה על הקשיים שבתחילת ההנקה ועל חשיבות ההכנה הנפשית שתמנע תסכול עתידי.

.

אחרי הלידה: משימה לכל המשפחה

משימת ההנקה היא לא רק נחלתה של האישה. כל המשפחה  צריכה להתגייס לנושא. צריך לפנות עבורך את הזמן להנקה, לשחרר אותך ממטלות הבית. ההבנה הזאת מהווה את השלב הראשון בתמיכה. בנוסף כדאי שגם בן זוגך יקרא את הכתבה הזו, כי הוא צריך לדאוג לך שתאכלי טוב, תשתי, תישני, תנוחי ותצאי להתאוורר.

.

בזמן ההנקה: איך אפשר לתמוך

תינוק שנולד דורש כ-8-12 הנקות ביום, כשכל הנקה יכולה להימשך גם שעה שלמה. לשבת במשך 12 שעות ביום זה לא קל, ולכן חשוב לדאוג שאת יושבת ונשענת על כרית נוחה ויציבה כשאת מניקה. אחת ליום לא יזיק עיסוי של בן זוגך.

 

גם לבני הזוג מגיע

כשהוא חוזר הביתה מהעבודה הוא מת לרוץ לשירותים, להחליף בגדים ולשתות משהו רגע ולנשום. מומלץ לחכות 2 דקות ולא לזרוק עליו ישר את התינוק. נכון, את זקוקה למעט אוויר אבל חשוב לדבר על זה, להבין שלכל אחד יש הצרכים והעומס האישי שלו ולהגיע לפתרון מוסכם. (אם אתה קורא את זה – אנחנו לא רוצים לסכסך בניכם, אבל אם היא רואה בלעדייך את הסדרה שלכם בנטפליקס אתה יכול להבין.)

איך מתמודדים עם ילד נוסף במשפחה

כאשר יש ילד נוסף במשפחה, חשוב מאוד לעשות איתו מראש עבודת הכנה ולהסביר לו שילד חדש מצטרף למשפחה ויזדקק לתשומת הלב שלך. בזמן שאת מניקה, חשוב גם שסבא/סבתא יעסיקו את הילד השני כדי לתת לך פנאי להניק.

יש אימהות שנותנות לילד השני לשבת להן על הברכיים וללטף את התינוק כשהוא יונק וזו גם דרך. אפשר לחלופין להקריא סיפור בזמן ההנקה. לפעמים זה בסדר לשאוב ולתת בקבוק כדי להפנות את תשומת הלב לילד הגדול יותר.

האם למזון שאת אוכלת יש השפעה על מה שהתינוק מרגיש?

אין מחקר שמוכיח את הקשר בין כאבי בטן אצל התינוק למזון שאת צורכת. באופן כללי אמא לא צריכה להימנע ממזון בזמן ההנקה, כי אין העברה של סיבים. חלב אם הוא דם נטול כדוריות דם אדומות, הסיבים לא עוברים מהמעי לדם ולכן אין סיבה שיעברו לתינוק. לעומת זאת, יש קשר בהרכב החלב. אם את אוכלת למשל הרבה שומן רווי, אז בחלב אם יהיה יותר שומן רווי. כמו כן, אם הילד רגיש למשהו ספציפי כמו למשל חלבון חלב, ההנקה עשויה לגרום לדימום בצואה. במידה ויש חשש לרגישות כזו או אחרת, חשוב מאוד להתייעץ עם יועצת הנקה ורופא.

כמה פעמים ביום התינוק יונק ולמשך כמה זמן?

כאמור, תינוק שנולד יונק בין 8-12 פעמים ביום, כאשר כל הנקה לוקחת בממוצע שעה. יש ילדים שעם הזמן ירדו ל-6 הנקות ביום ויש שיישארו ב-12 הנקות. בד"כ בגיל חודש רוב האימהות מזהות את הדפוס של ההנקה, יודעות מתי הילד אוכל ומתי הוא לוקח מרווחים. לרוב ייווצר לפחות רווח אחד ביום של 3-4 שעות. במידה שזה לא קורה, נבדוק אם ההנקה תקינה. כדאי לשים לב אם ההנקה נמשכת יותר משעה. זה עשוי להעיד על כך שאין מספיק חלב או שהילד יונק בצורה לא יעילה. גם משך ההנקה ישתנה עם הזמן. מרבית הילדים בגיל חודשיים מתחילים לקצר את משך ההנקה לבין חמש דקות לבין 50 דקות הנקה.

האם יש דבר כזה "הנקת יתר"?

באופן עקרוני לא, אבל אם ילד בוגר מעל גיל 9 חודשים עד שנה יונק בכל ארוחה זו עשויה להיות הנקת יתר, כיון שהיא באה על חשבון אוכל מוצק ומזין. חשוב לציין כי פעולת האכילה תורמת גם להתפתחות החברתית של הילד וגם להתפתחות השפתית ולכן היא חשובה מאוד בשלב זה.

עד מתי כדאי להניק?

לפי המלצות משרד הבריאות, מומלץ להניק הנקה מלאה עד גיל חצי שנה ומגיל חצי שנה לשלב הנקה עם מזון מוצק. מתי כדאי להפסיק? ההמלצה היא עד גיל השנתיים ויותר אבל כמובן שזה משתנה מבית לבית ותלוי בהחלטה שלך בעיקר.

איך מפסיקים?

ההנקה היא תגמול של חום, אהבה, חיבוק ומציצה, הצרכים הראשוניים של הילד. פעולת הגמילה מאתגרת מאוד כי צריך לגרום לילד לקבל תגמול חלופי. בנוסף, רוב הנשים ממשיכות להניק כי זו הדרך הקלה להרגיע בלילה. הניתוק בין אהבה לציצי הוא קשה כי הוא דורש החלטה מאוד ברורה שמחר אין יותר ציצי. הילד לא יודע להגיד מתי מותר ומתי אסור ולכן ההחלטה צריכה להיות של שלך.

אז מה ניתן לעשות?

להתחיל להוריד מינונים. למשל את יכולה להחליט שאת מניקה רק בבוקר לפני המעון וכשהילד חוזר, או לחלופין לבחור לגמול גם בבוקר וגם בלילה ולהניק בשעות אחה"צ ובערב. אם התינוק יונק בלילה ואת מעוניינת להפסיק, צריך להתנות את ההנקה באירועים או מועדים קבועים שהילד יכול להבין, בעזרת משפטים כמו: "השד הולך לישון בלילה ורק כשהשמש מתעוררת אנחנו יכולים לינוק" או "אנחנו יונקים רק כשהירח מתעורר".

אם הצורך של התינוק בהנקה מתעורר בשעות היום, עדיף לנסות להסיח את דעתו. למשל, להזדרז עם ההגעה לגן ולהשתהות פחות בזמן ההתארגנות בבוקר, ללבוש חולצה סגורה כדי לצמצם את הפיתוי, לתת מוצץ או "שמיכי", לספר עוד סיפור וכו'.

אנחנו כאן בשבילך

מכבי מציעה מגוון שירותים תומכים להנקה. ניתן להתייעץ עם אחיות טיפת חלב, ניתן לקבוע תור במרפאות ההנקה, להזמין יועצת הנקה הביתה בעלות מסובסדת וכן להתקשר לקבלת תמיכה טלפונית ממוקד ההנקה של מכבי, שם זמינות אחיות מוסמכות ומקצועיות שישמחו לענות על כל שאלה.