כבר לא ילדה: שינויים הורמונליים בגיל ההתבגרות

במהלך ההתבגרות מתרחשים שינויים גופניים אצל הנערות הצעירות. אז למה לצפות על מנת שתוכלו להקל עליהן? כנסו לקרוא

התבגרות שינויים הורמונליים מתבגרות נוער נערות ילדות גיל ההתבגרות

ההתבגרות מתחילה לעתים קרובות מוקדם יותר ממה שהורים חושבים – במיוחד אצל בנות. אבל הורים יכולים להקל על המתבגרות הצעירות בתקופה מלאה שינויים אם יכירו את השינויים הצפויים, ואם יצליחו ליזום שיחות עליהם מוקדם אפילו לפני שהם קורים.

להלן סקירה כללית של השינויים הגופניים העיקריים שבנות יכולות לצפות במהלך ההתבגרות:

התפתחות השד

בנות מתחילות בדרך כלל את ההתבגרות בגילאי 8 עד 13 שנים. הסימן המוקדם ביותר להתבגרות אצל רוב הבנות הוא התפתחות השד, בליטות קטנות  מתחת לפטמה. זה לא יוצא דופן שצמיחת השד מתחילה בצד אחד לפני השני. זה גם נפוץ שניצני השד רגישים או כואבים במקצת. גדילה לא אחידה של חזה וכאב הם נורמליים לחלוטין ובדרך כלל משתפרים עם הזמן. בסביבות גיל 14 הנפיחות בעטרה תיעלם, והשדיים יקבלו את צורתם הבוגרת.

שיער גוף

  • שיער גס יותר יתחיל לצמוח באזור איברי המין, מתחת לזרועות וברגליים. אצל חלק מהבנות (כ-15%), שיער הערווה עשוי להיות הסימן הראשון להתבגרות – להופיע לפני תחילת ניצוץ השד. בדרך כלל שיער הערווה מתחיל לצמוח באזור איבר המין בהתחלה (בסביבות גיל 11) בהמשך בסביבות גיל 12 שיער הערווה יעשה גס ומסולסל יותר ותחל צמיחת שיער בבית השחי בגיל 13הוא ידמה לזה של מבוגרים, אך לא יתפשט לחלק הפנימי שבין הירכיים זה יקרה רק בשלב האחרון אחרי גיל 14.

הערה קטנה על הסרת שיער

בערך בזמן שהן מגיעות לחטיבת הביניים, בנות רבות מתחילות לגלות עניין בהסרת שיער מהרגליים ובתי השחי שלהן. זוהי בחירה אישית; אין סיבה רפואית להסיר שיער בבית השחי או ברגליים. לפני שניתן להם סכין גילוח, הראו להם דרכים בטוחות ומפוקחות ואם  יבחרו בגילוח למדו אותם כיצד לעשות זאת נכון ולהימנע מגירוי בעור וחתכים שעלולים להזדהם.

הפרשות מהנרתיק

חלק מהבנות חוות כמות קטנה עד בינונית של הפרשות נרתיקיות שקופות או לבנות שמתחילות בערך 6-12 חודשים לפני המחזור הראשון שלהן. זוהי תגובה נורמלית לכמויות גדלות של הורמון האסטרוגן בגוף.

וסת

בעוד שצירי הזמן יכולים להשתנות, רוב הבנות מקבלות את הוסת הראשונה שלהן תוך 2-3 שנים לאחר התפתחות ניצני השד. הגיל הממוצע של בנות לקבל וסת ראשונה הוא סביב גיל 13. חשוב להדגיש שהיא הוא חלק נורמלי מההתבגרות. בנות צעירות צריכות לדעת שזה בסדר לדבר עליה ולשאול שאלות. לחלק מהבנות הצעירות עלולות להיות חרדה לגבי איך להתמודד  עם הוסת הראשונה  שלהן, בהתחשב בכך שזה יכול לקרות באופן בלתי צפוי. אספקת ציוד (רפידות, טמפונים ותחתונים) ללוקר או לתיק בית הספר של המתבגרת יכולים לעזור להקל על דאגה זו.

בעוד שלבנות מסוימות יהיה דם אדום בוהק עם המחזור הראשון שלהן, בנות אחרות עשויות לסבול רק מכתמים עם הפרשות אדומות-חומות – שתיהן נורמליות! בעוד שחלק מהבנות יקבל מחזור פעם בחודש, המחזור עשוי להיות לא סדיר בשנים הראשונות מכיוון שהגוף מסתגל לשינויים פיזיולוגיים מהירים. כמו כן, מחזורים רגילים של מחזור יכולים להיות קצרים עד 21 ימים או ארוכים עד 35… כך שאפילו מתבגרות עם מחזור סדיר לא יקבלו מחזור כל חודש!

התכווצויות בטן או כאבים עם מחזור הן גם נפוצות עבור רוב האנשים, שימוש לפי הצורך במשככי כאבים יכול לעזור עם כאבי מחזור. אם כאבי מחזור קשים או גורמים למתבגרת להיעדר מבית הספר, דברו עם רופא הילדים שלכם על אפשרויות אחרות. בכל מקרה כאבי מחזור בהחלט עלולים להוות מצב רפואי המצדיק היעדרות מבית ספר וביקור אצל רופא/ה.

גובה וקפיצת גדילה

לרוב הבנות יש קפיצת גדילה בגיל צעיר יותר מאשר בנים. הקצב המהיר ביותר של צמיחת גובה מתרחש בדרך כלל אצל בנות בין תחילת התפתחות ניצני השד לבין כ-6 חודשים לפני קבלת המחזור. ברגע שלילדה יש מחזור ראשון, הצמיחה שלה כבר התחילה להאט. רוב הבנות צומחות עוד 1-2 סנטימטרים לאחר קבלת המחזור, אך גובה מוגבר מעבר לכך פחות שכיח.

התרחבות ירכיים  

הירכיים בגיל זה יכולות להתרחב  והמותניים שלה עלולים להצטמצם.

שינויים נפוצים אחרים

צעירות רבות יפתחו אקנה במהלך ההתבגרות. זה יכול להיות קשור לשינויים ברמות ההורמונים במהלך תקופה זו. הזעה מתחת לבתי השחי וריח גוף מוגבר הם גם שינויים נורמליים – וזה הזמן בו הבנות מתחילות להשתמש בדיאודורנטים ו/או אנטי-פרספירנטים בתחילת ההתבגרות. עם יותר שמן וזיעה שנוצרים על ידי העור, בנות בגיל זה עשויות להתחיל להתקלח או לחפוף את השיער בתדירות גבוהה יותר.

מתי לפנות לרופא/ה

לפעמים, בנות מתחילות את ההתבגרות מוקדם מאוד או מאוחר מאוד. פנו לרופא/ת הילדים שלכם אם אתם מתחילים לראות שינויים בגיל ההתבגרות לפני גיל  8. כמו כן, פנו לרופא/ת הילדים שלכם אם יש עיכוב משמעותי בהופעת סימני גיל ההתבגרות.

כמובן בכל מקרה של כאבים או תופעות מדאיגות פנו לרופא/ה על מנת לוודא שהכול תקין