מתבגרים בחופש: מקפידים על תזונה

מתבגרים חופש גדול תזונה נערה אוכלת תפוציפס

בתקופת גיל ההתבגרות חלים שינויים רבים בגופם ובנפשם של המתבגרים. השינויים באים לידי ביטוי גם בהרגלי האכילה שלהם. בחופש הגדול הם יוצאים מהשגרה אך הצרכים התזונתיים שלהם אינם משתנים בגלל שהקיץ הגיע –  חשוב לשמר את הסדר והאיזון בארוחות להקפיד על אכילה בריאה ומסודרת ככל שמתאפשר. קבלו טיפים מעולים איך לעשות את זה נכון

בתקופת גיל ההתבגרות חלים שינויים רבים בגופם ובנפשם גופם של הנערים והנערות. שינויים אלו אינם פוסחים גם על האופן בו מתנהלת התזונה שלהם. הרגלי אכילה שמשתנים, תיאבון חסר גבולות והנטייה "לגור במקרר" הם רק חלק מהם – בחופש הגדול המתבגרים מבלים בחוץ, נוטים להשאר ערים עד מאוחר ולקום משינה רק בשעות הצהריים, ובכלל, לצאת משגרה. הצרכים התזונתיים שלהם אינם משתנים בגלל שהקיץ הגיע, ולכן חשוב לשמר את הסדר והאיזון בארוחות להקפיד על אכילה בריאה ומסודרת ככל שמתאפשר

גיל ההתבגרות מתאפיין בקצב גדילה מהיר ושינויים גופניים משמעותיים לצד התעסקות רבה יותר בחשיבותו של המראה החיצוני, דימוי גוף כאשר סוכני השינוי המשמעותיים נודדים לחברים ולרשתות החברתיות.

תקופת ההתבגרות בנערות מתחילה בין גיל 8 ל- 13 שנים, ובנערים בין גיל 9 ל- 14 שנים. בתקופה זו מתקיימת האצה בקצב הגדילה ולכן גם ישנה עלייה במשקל הגוף. בתקופה זו, כאשר "ההורמונים משתוללים", מתקיימת אכילה מוגברת. לשם תמיכה בגדילה המואצת, צרכיו התזונתיים של המתבגר עולים, דבר המתבטא לרב בהגברת התיאבון.

למעשה גופם של המתבגרים עובר בתוך תקופה קצרה שינוי משמעותי. השינויים הרבים המתחוללים בגופם ובנפשם  אינם פוסחים גם על האופן בו מתנהלת התזונה שלהם. הרגלי אכילה שמשתנים, חיבה או סלידה ממאכלים או מרקמים, תיאבון שלעיתים נראה חסר גבולות והנטייה ללכת למטבח לעיתים תכופות.

החופש הגדול והיציאה משגרה עלול להוות מוקד להתנגשות בין הורים לילידם סביב האכילה. מאחר וההורים בעבודה והמתבגרים לבד בבית עלולה להיות תחושה של אבדן שליטה.

מריבות סביב זמני מסך: בטלויזיה, מחשב, טלפון ועוד. אכילה בשעות לא שגרתיות ומאכלים "מוזרים" ועוד סיבות לצאת לחופשה בראש לא שקט.

על מנת לא להיכנס למאבקים מיותרים מראש מומלץ, ביחד כמשפחה, לקבל החלטות משותפות איך ניתן לשמור על מספר הרגלי אכילה בתוך בלאגן החופש הגדול. ריכזנו לכם 10 טיפים חשובים:

  1. ישנם ילדים שגם בזמן חופשה שומרים על שיגרת שעות שינה ואכילה בדומה לימי הלימודים, יש להמשיך ולעודד אותם.
  2. גם אם מתעוררים מאוחר, חשוב לפתוח את היום בארוחת בוקר, כשעה מההתעוררות. המטרה לשמור על סדר הארוחות ולא להוסיף אכילה בשעות הלילה המאוחרות. לדוגמא כריך (עדיף מלחם חיטה מלאה) עם ממרחים שונים (טחינה/ גבינות/ חומוס ועוד), ירקות בצד.
  3. כ -3 שעות לאחר "ארוחת הבוקר" לאכול ארוחה עיקרית הכוללת מנת חלבון (עוף/בשר/דג/קטניות), דגנים שונים (אורז/בורגול/פסטה) וירקות מגוונים (טריים או מבושלים). אפשר לנצל את הזמן הפנוי בהתנסות במאכלים מגוונים כדוגמת: קינואה/ פשטידות וכדומה.
  4. חשוב לקיים לפחות ארוחה משפחתית אחת ביום. בשעה בה בני הבית נמצאים יחד, לפחות אחד מההורים. מומלץ לנצל זמן זה כשעת איכות משפחתית ולשתף את הילדים בהכנה והגשת המזון. זה הזמן לתרגל את המתבגרים בבישול ומיומנויות הכנת האוכל.
  5. להנגיש פירות וירקות. חשוב שהפירות והירקות יהיו שטופים ומוכנים לאכילה  במקום הנראה לעין.  הזמינות תוביל  להעדפתם  על פני אכילת חטיפים- מתוקים או מלוחים.
  6. שתיית מים מרובה. מומלץ להמנע מקניית שתייה מתוקה הביתה. בדרך כלל אם יש אז שותים.
  7. חשוב לקיים מידי שבוע תיאום ציפיות לגבי תדירות האכילה בחוץ או הזמנת אוכל הביתה. יש להעדיף תמיד אכילה עם המשפחה או חברים ומומלץ לא יותר מפעמיים בשבוע.
  8. חשוב להקפיד על לפחות 3 שעות פעילות גופנית בשבוע- שחייה/ אופניים/ משחקי כדור, כל פעילות שילדכם אוהב עודדו אותו לעשות זאת.
  9. אכילה לילית – זו לרוב הופכת להיות חלק משגרת החופש, בעיקר אם הולכים לישון לפנות בוקר. במידה ונרדמים מאוחר, מומלץ להשאיר שאריות מהסלט /ירקות חתוכים שלא נאכלו בארוחת הערב לצד כריך/טוטס ביתי על פני חטיפים ומאפים שילדים מתפתים עקב זמינותם או הרצון לשמור על השקט "לא להפריע למי שישן".
  10. חשוב להזכיר לילדים שאחריות ההורים לדאוג אילו מזונות נכנסים הביתה ובהתאם לכך יבוצעו הקניות.  אפשר  להציע לילידם לבחור מתוך מגוון המזונות שנבחרו על ידיכם . נסו לקיים שיח משותף על רשימת הקניות לקיץ.
  • הכתבה נכתבה בסיוע מיכל סוקמן, דיאטנית וראש תחום תזונה במכבי