לא רק אצל גברים: מחלות לב בקרב נשים

כאבים בחזה או ביד שמאל? זיעה קרה וקוצר נשימה? אולי תופתעי לדעת, אבל התסמינים, דרכי הטיפול והתרופות המוכרים בעת ולאחר אירוע לבבי, אינם בהכרח תקפים לגבייך. שיחה מלב אל לב עם ד"ר ליאור ברוך וד"ר אביטל פורטר, על ההבדלים במחלות לב וכלי דם בקרב נשים, על החשיבות להגברת המודעות, ועל דרכי המניעה, ההתמודדות והטיפול. גזרי ושמרי

אישה לב מחלות לב התקף

המודעות לנושא מחלות לב בקרב נשים היא לא גבוהה. איך נשים יכולות לדעת אם הן באמת חוות אירוע לב?

"יש מה לשפר בנושא המודעות",  אומרת ד"ר ליאור ברוך, רופאת משפחה במכבי, "אבל אני רוצה לחזור אחורה, כי ישנה חשיבות רבה לאבחון וגילוי מוקדם, עוד לפני שחולות בפועל. ישנם הרבה גורמי סיכון ייחודיים לנשים שלא מוכרים לנשים ולקהילה הרפואית, וחשוב לדבר עליהם. למשל, סוכרת ורעלת היריון. רוב ההריונות יתקיימו בשנות ה-20 וה-30 לחיינו, מה שרובנו לא יודעות הוא שהשנים האלה הן חלון לבריאות הלב בעשורים הבאים. נשים עלולות להיכנס לקבוצת הסיכון כבר בשנות ה-20 וה-30 שלהן, אבל הן פשוט לא יודעות את זה ולא יודעות שמקרים כמו סוכרת/רעלת היריון הם רלוונטיים.
אני רוצה לציין גורמים נוספים לסיכון, שהם אולי מעורפלים יותר, אבל הם ייחודיים לנשים.
נשים, מגיל צעיר מאוד, חשופות למתחים שגברים אינם או פחות חשופים אליהם. אני מדברת על אלימות מגדרית ופגיעות מיניות מסוגים שונים. הגורמים האלה הוכחו כמייצרי נזקים ביולוגיים, ישנם מחקרים שמראים כיצד פגיעה מינית בעבר עלולה לגרום לאי ספיקה של כלי הדם בלב, מה שלמעשה מייצר מחלת לב."

לפני כמעט עשור, ייסדה ד"ר ליאור ברוך, רופאת משפחה במכבי, את לבריאותה – רפואה פמיניסטית. "אנחנו ארגון הכולל 9 נשות צוות, שעוסקות בכל מה שבין רפואה לפמיניזם. אנחנו עושות את זה באמצעות העלאת מודעות, חינוך רפואי, ייעוץ וקידום מדיניות בריאות ומחקר אקדמי."

בואי נדבר על התסמינים לאירוע לבבי אצל נשים.

"התסמינים אצל נשים ואצל גברים שונים, אירועי לב אצל נשים, בלא מעט מקרים, הם מעורפלים, בגלל שהפגיעה אינה מתרחשת בכלי דם גדול, אלא בכלי דם קטנטנים, מה שנקרא אי ספיקה אנדותליאלית.
זה לא 1 או 0, מדובר בספקטרום רחב, סטטיסטית הפגיעה אצל נשים נעשית לעתים קרובות יותר בכלי הדם הקטנים ולכן התסמינים מעורפלים יותר. הם יכולים להתבטא באי נוחות, בחילות או הקאה שיכולות להתפרש על פני אירוע שאורך מספר שעות ואפילו מספר ימים.
גם בזמן הצנתור יכול להתעורר קושי שייחודי לאירוע לב בנשים: הניסיון לפתוח את כלי הדם הסתום קשה יותר, לא תמיד מוצאים אחד ולא תמיד הוא בכלל קיים."

חידשת לי, ואני בטוחה שגם ללא מעט נשים שיקראו את הכתבה הזו. האם את רואה התקדמות בנושא המודעות למחלות לב אצל נשים?

"המצב ב-20 השנה האחרונות מאוד השתפר כי המודעות מאוד עלתה. הנושא נכנס לתוכניות לימוד ולהכשרות, הרופאים מודעים יותר וגם הנשים עצמן. עדיין המחקרים מראים שהזמן עד לאבחנה הוא ארוך יותר במקרים של אירועי לב בקרב נשים, עדיין יש פער."

ד"ר אביטל פורטר, היא קרדיולוגית במכבי ומנהלת האשפוז הקרדיולוגי ומרפאת לב האישה בבית החולים בילינסון.
"נשים מתות ממחלות לב וכלי דם יותר מגברים," היא פותחת באמירה נוקבת. "המודעות אמנם משתפרת, אבל היא לא מספיק טובה ונשים רבות לא מכירות כלל את התסמינים הייחודים לבעיות לבביות בקרב נשים."

כיצד נשים יכולות למנוע מחלות לב וכלי דם?

"חשוב לדעת שניתן למנוע את המחלות האלה, לכן צריך להיות מודעים בראש ובראשונה לגורמיםולאחר מכן גם לתסמינים. כיוון שמדובר במחלה הכי שכיחה בעולם המערבי, כדאי להבין את מקור התחלואה. למשל, לא הרבה יודעות שנשים מתות יותר ממחלות לב מאשר מסרטן שד."

מהם גורמי הסיכון?

"רובם ידועים: סוכרת, יתר לחץ דם, השמנה, עישון, אורח חיים ישבני, גנטיקה וכולסטרול גבוה. מה שפחות ידוע למשל, הוא שנזקי העישון, במיוחד אצל נשים צעירות, הוא הרבה יותר משמעותי – בייחוד אם הן נוטלות גלולות למניעת היריון. גם סוכרת היא מחלה יותר קשה בקרב נשים, וגורמת להן לחלות במחלות לב וכלי דם באופן משמעותי יותר מגברים.
מעבר לגורמים המסורתיים האלה, ישנם גורמי סיכון ייחודיים לנשים: מרגע שאישה מקבלת ווסת ועד לרגע שהוא מפסיק, כל מה שקורה בתקופה זו רלוונטי לבריאות הלב שלה: הריונות, שחלות פוליציסטיות, נטילת גלולות למניעת הריון, הפלות – כל הדברים הללו מתכתבים עם שיעורים גבוהים של סוכרת ויתר לחץ עתידיים, שעלולים להוביל גם למחלת לב ולשבץ מוחי.
גם להיבטים נפשיים כמו סטרס ודיכאון שנפוצים יותר בקרב נשים, יש השפעה גדולה מאוד על בריאות הלב וכלי הדם."

מה בעצם אתם עושים במרפאת לב האישה?

"אנחנו עובדים במקביל ובשיתוף עם המון מחלקות וממשקים: גניקולוגיה, אונקולוגיה, פסיכולוגיה – כל זה על מנת להקיף את הנושא מכל ההיבטים האפשריים, וכמובן ללמוד מה חדש."

מגיעות אליכם גם נשים צעירות?

"חשוב לציין שגם נשים מקבוצות גילאים צעירות יותר (50-55), מתות מהתקפי לב.
נשים צעירות מטבען, פחות נוטות לחפש בעיות בריאותיות אם הן מחשיבות את עצמן לבריאות. אחת ההזדמנויות לבחון אותן, היא בזמן ההיריון, לכן אנו עובדים במקביל גם עם גניקולוגים. פתאום בהריון מתגלה סוכרת או יתר לחץ דם, ואז למעשה הן מגיעות למרפאת לב האישה."

בואי נדבר על היום שאחרי – דרכי הטיפול והחזרה לשגרה אצל נשים שעברו אירוע לב.

אם עברת אירוע לב או כלי דם חשוב מאוד שתשוחחי עם הרופא/ה, לקבלת מידע והנחיות על מניעת אירועי לב חוזרים ושיקום. יש דרכים יעילות להפחית ולמנוע הישנות של מקרים נוספים, ולשם כך יש לפעול לפי הנחיות רפואיות. אין ספק שלעומת העבר נעשתה דרך משמעותית בעניין הטיפול והמודעות אבל עוד דרך ארוכה לפנינו.