חיסוני קורונה לילדים מגיל 5

ד"ר ארנון שחר משיב על כל השאלות החשובות בנושא חיסוני קורונה לילדים

חיסוני קורונה בילדים

למה מומלץ לחסן ילדים מגיל 5 נגד נגיף הקורונה?

מרגע אישור החיסון, הקורונה הפכה להיות מחלה ברת מניעה בילדים, כמו מחלות זיהומיות אחרות בילדים שכנגדן מחסנים, למרות שכעת רמות התחלואה מהן אינן גבוהות. לאור זאת, משרד הבריאות ואיגוד רופאי הילדים, ממליצים על חיסון הילדים בגילאי 5 עד 11 שנים.

רוב הילדים עוברים את מחלת הקורונה עם תסמינים קלים בלבד או ללא תסמינים. יחד עם זאת, אחוז ההדבקות בקרב ילדים הוא גבוה. ילדים שחלו בקורונה עלולים לסבול מתופעות של Long Covid הכוללות בעיות בריכוז, הפרעות שינה, קוצר נשימה, נשירת שיער ועוד, וכן מתסמונת PIMS ותחלואה לטווח ארוך שעדין אינה ידועה אך מוכרת מווירוסים נשימתיים אחרים.

סיבה נוספת היא משום שההתחסנות הילדים מעניקה לילדים הגנה מפני בידודים ועוזרת לשמור על שגרת החיים החינוכית והחברתית שלהם. בנוסף החיסון מאפשר הגנה על המשפחה והקרובים לנו: סבא וסבתא, נשים בהריון, אנשים עם דיכוי חיסוני ועוד.

מתי מומלץ לחסן את הילדים?

על מנת להגן על הילדים לפני הגל הבא, חשוב לחסן את הילדים בדיוק עכשיו משום שתהליך ההתחסנות לוקח כ-5-6 שבועות. למדנו מניסיון החיסון עם בני 12-15 שאין לחכות עד תחילת הגל, משום שלוקח זמן עד שהחיסוניות משיגה אפקטיביות מירבית.

האם החיסון בטוח לילדים מגיל 5?

הרשות הפדרלית האמריקאית לתרופות (FDA) אישרה את השימוש בחיסון של חברת פייזר (באישור חירום) נגד נגיף הקורונה החל מגיל 5. האישור מתבסס על תוצאות ניסוי קליני בתכשיר על ילדים מגיל 5 עד 11 שנים והראה נתוני יעילות ובטיחות של מעל 91%. בעקבות אישור זה, אושר החיסון גם בישראל.

האם החיסון פוגע בפוריות?

מנתוני בטיחות של החיסון שניתן בגילאים מבוגרים יותר, לא עולה שום עדות כי החיסון פוגע בפוריות האישה. שני מחקרים גדולים שהתפרסמו ב-NEJM הראו כי החיסון לא מעלה שכיחות של הפלות ספונטניות או לידה מוקדמת(1). מחקר אחר הראה גם כי החיסון לא פוגע בפוריות הגבר (2).

מהן תופעות הלוואי של החיסון נגד קורונה אצל ילדים בני 5 ומעלה?

לחיסון נגד הקורונה יש תופעות לוואי קלות של כאב מקומי באזור ההזרקה, עייפות וכאב ראש. תופעות אלה נצפו זמן קצר לאחר החיסון השני ובכל מקרה הן חולפות לאחר כיום-יומיים.

מי יכול ללוות את הילד לחיסון?

ילדים חייבים להגיע בליווי הורה אחד לפחות בהצגת טופס הסכמת הורים לחיסון. ילד שיגיע בליווי מבוגר אחר, שאינו אחד מהוריו, יוכל להתקבל לחיסון רק בהצגת טופס נוסף שנותן אישור ייפוי כח למבוגר המלווה מטעם ההורים.

באיזה מינון ניתן החיסון לילדים מגיל 5 עד 11 והאם החיסון יעיל עבורם?

ילדים בגיל 5 עד 11 שנים יקבלו שליש מהמינון הניתן למבוגרים (10 מיקרוגרם במקום 30 מיקרוגרם), בשתי מנות כמו אצל המבוגרים. המחקר של פייזר הראה כי רמת הנוגדנים אצל הילדים, כחודש אחרי החיסון השני, הייתה זהה לזו של גיל 16 עד 25 שנים (למרות שקיבלו שליש מינון). יעילות החיסון על פי המחקר של פייזר הינה 91%.

הוסבר כי המינון הניתן לילדים הוא מופחת. כיצד נקבע המינון? הרי ילד בן 5 אינו שוקל כמו ילד בן 11.

בשונה מתרופות, המינון האופטימלי של חיסונים נקבע על פי גיל הילד ולא על פי משקלו. המערכת החיסונית אצל ילדים בני 5-11 מייצרת לאחר קבלת חיסון במינון מופחת את אותה כמות נוגדנים שמייצרת מערכת חיסון של בני 12-17 שקיבלו חיסון במינון הרגיל. זאת ועוד, במינון מופחת נצפו פחות תופעות לוואי של חום וצמרמורות לאחר קבלת המנה השנייה.

האם יינתן חיסון שלישי ("בוסטר") לילדים שקיבלו כבר שני חיסונים?

מנה שלישית (דחף) של חיסון נגד קורונה מומלצת לבני 12 ומעלה.

האם יש זמן המתנה בין חיסוני ילדים שבשגרה הניתנים בבית הספר לבין חיסון קורונה?

ניתן לתת חיסוני קורונה באותו מועד יחד עם חיסונים אחרים או בכל טווח זמן אחר.

מה יהיה התוקף של התו ירוק לילדים בעקבות המינון המופחת?

המינון המופחת לא בהכרח מקצר את משך יעילותו של החיסון. ככל שיחלוף הזמן מהשלמת שתי מנות החיסון בילדים, יתקבל מידע בדבר משך יעילותו. מדיניות התו הירוק נקבעת בהתאם על ידי משרד הבריאות ומתעדכנת מעת לעת.

האם ילד שהחלים זכאי לקבלת חיסון ואם כן, כמה זמן מרגע ההחלמה?

החלטה בדבר חיסון מחלימים בני 5-11 (כולל) תתקבל על ידי משרד הבריאות במועד מאוחר יותר.

האם החיסונים יבוצעו בבתי הספר או בקופות החולים?

החיסונים יבוצעו בקופות החולים. יש להתעדכן מעת לעת באמצעי התקשורת, אתר מכבי, אתר משרד הבריאות באם יוחלט על מתן חיסוני קורונה לילדים בבתי הספר.

איך מתמודדים עם ילדים שפוחדים מהחיסון עצמו?

צוות המחסנים עובר הכשרה ובעל מיומנות בחיסון ילדים. חיסוני הילדים יתבצעו בנפרד מחיסוני מבוגרים מטעמי בטיחות ומתוך הבנה שנדרשת לעיתים רגישות גבוהה בנושא מתן החיסון לקבוצת גיל זו.

האם גם הילדים יצטרכו לקבל 2 חיסונים בהפרש של 21 יום?

כן. ילדים יקבלו 2 מנות בהפרש מינימלי של 21 ימים.

המידע המקצועי בכתבה באדיבות: ד"ר ארנון שחר, מומחה לרפואת משפחה, המנהל הרפואי למאבק בקורונה

1 https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2114466
2 https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2781360