חוזרים למסגרת

המעבר מהחופש הגדול למסגרת הלימודית מלווה לעיתים בקשיים. כהורים תוכלו לסייע לילדכם לבצע מעבר חלק על ידי גישה חיובית, הכנה מראש, תרגול בבית של סדר יום ומטלות ושינוי הרגלים הדרגתי ומובנה.

שגרה מסגרת בחורה שעון שינה השכמה

בהרבה בתים החופש הגדול הוא תקופה של שקט יחסי. בתקופה זו הילדים יכולים לקום מאוחר יותר, ולהמנע ממסגרת מחייבת. הם פטורים ממחוייבויות ומטלות לימודיות כמו הכנת שעורי בית וגם מהצורך להתמודד עם קשיים חברתיים שעולים במסגרת הלימודית.

לקראת סיום החופש הגדול, חשוב להחזיר את הילדים למסגרת בצורה הדרגתית. תוכלו לראות בכך הזדמנות לפתיחת דף חדש, בניית שגרת בוקר חדשה ושיפור הרגלים הקשורים במסגרת הלימודים.

אך לפני שנצלול לעצות ולטיפים, הדבר החשוב ביותר הוא לתת לילדים תחושה שאתם סומכים עליהםושהם יכולים לקחת אחריות ולהתמודד עם משימות ההתארגנות ומשימות לימודיות אחרות. ולא פחות חשוב -, שהם לא לבד ואתם תמיד שם בשבילם.

מה מומלץ לעשות לקראת החזרה ללימודים?

  • חזרו לשגרה בהדרגה

כשבועיים לפני תחילת שנת הלימודים, חיזרו בהדרגה לשעות שינה קבועות והתחילו בהכנות לבית הספר יחד עם הילדים: הכינו טבלה בה תרשמו יחד מה לשים בקופסאות האוכל בכל יום, מיינו את חולצות בית הספר וראו עם מה אפשר להמשיך עוד שנה ומה כבר קטן או בלוי, הכינו טבלת מטלות להתארגנות בוקר ותלו במקום בולט.

  • נעצו עוגנים בסדר היום

בנו סדר יום עם מספר מועט של עוגנים שניתן להקפיד עליהם גם בחופש. כל משפחה תבחר את הדברים החשובים לה, זו יכולה להיות ארוחת ערב משפחתית, סידור החדר לפני השינה או כל דבר אחר שמתאים לכם כמשפחה. נסו להמנע משינויים נוספים בתקופה זאת.

  • תנו זמן אישי לכל ילד

פנו זמן אישי של 10 דקות אותו תקדישו לכל ילד, באופן יומיומי וללא הסחות. בזמן זה תוכלו לשמוע ולספר חוויות מהיום שעבר, לדבר על חששות ולמצוא יחד דרכים ופתרונות. תוכלו לקבוע זמן זה כהרגל ועוגן לפני השינה או בזמן הארוחה. 

כיצד ליצור שינוי חיובי אצל ילדיכם?

תוכלו לסייע לילדכם לשנות הרגלים, לקראת החזרה למסגרת הלימודים, באמצעות עיצוב התנהגות.

עיצוב התנהגות הוא מושג הלקוח מפסיכולוגיה התנהגותית ולפיו ניתן ליצור שינוי בהתנהגות של אדם על ידי פיתוח הדרגתי של התנהגות חדשה, באמצעות חיזוק מתמשך.

אלו השלבים לבניית התהליך:

סקירה – בדקו עם ילדכם אלו הרגלים הוא מעוניין לשפר. היזכרו בשנה הקודמת, מה הדברים שהיו טובים ואלו קשיים עלו.

סדר עדיפויות – בחרו יחד עם ילדכם משימה אחת והתמקדו בה. מומלץ לבחור במשימה שיוכל לבצע ללא קושי רב, כזו הניתנת למדידה ושקיים סיכוי גבוה להצלחתה.

תלו במקום בולט בבית או בחדרו של ילדיכם שלט עם שם המשימה או ציור המתאר את המשימה.

תכנון – חישבו על תוכנית שתתאים לילדכם לביצוע השינוי, בדקו מה האמצעים הדרושים לכך ושתפו אותו בהכנות ככל שניתן. עברו עם ילדכם על אפשרויות ומצבים בהם עלולות להיות הפרעות בביצוע המשימה וחישבו יחד איתו על דרכי פתרון.

ביצוע – היו עקביים אך אל תשכחו שקשה לשנות הרגלים. תגמלו על הצלחה – בעיקר מילולית ולעיתים תנו פרסים קטנים שישמחו את הילד, אך אל תתגמלו על חוסר הצלחה. במקרה כזה תוכלו לומר לו :"אנחנו בטוחים שמחר תצליח" והעבירו לו מסר שהוא יכול ושסומכים עליו.

קחו לדוגמה את עידן בן ה-9

עידן מתקשה להתעורר ומגיע לכיתה ברגע האחרון ולפעמים גם קצת אחרי… הוא מעוניין לשנות הרגל זה אך לא מצליח.

המטרה: להגיע לכיתה בזמן.

האמצעים: הכנת בגדים ואוכל ערב קודם ושימוש בשעון מעורר.

התוכנית: עידן יכין את הבגדים ערב קודם ויסמן בטבלת האוכל מה הוא רוצה לאכול מחר. אמא או אבא יכוונו לו שעון מעורר עם "נודניק".

ב-07:30, כשצריך לצאת מהבית, תופעל תזכורת. אם עידן מוכן ליציאה, הוא יקבל חייכן. לאחר 6 חייכנים הוא יקבל פרס קטן.

לפי המחקרים, אם ילדכם יתמיד בשינוי שלושה שבועות ברציפות, השינוי יוטמע ותוכלו לעבור למשימה הבאה.

שנת לימודים מוצלחת!

מאת: שרון בן מנחם, עו"ס אחראית התפתחות הילד, מומחית בטיפול קוגנטיבי התנהגותי (MSW), מרכז המכונים, מחוז ירושלים והשפלה