חברו הטוב ביותר

ילדה מחבקת כלב

למידת אחריות מהי ופיתוח הביטחון העצמי הם רק שתיים מהסיבות לגדל ילדים וחיות מחמד בצוותא. ד"ר מירה גולדאפפל-שנירר, מומחית ברפואת המשפחה במכבי, מונה גם את השאר

הילד רוצה כלב ואתם מפחדים שהוא ייחשף למחלות? מתברר כי ההפך הוא הנכון. ממחקר בריטי שנבדקו בו 138 ילדים עולה כי אלו שנחשפו לבעלי חיים היו בעלי מערכת חיסון יציבה יותר, כלומר – גופם לחם בזיהומים ומחלות באופן יעיל יותר.

המחקר מתווסף לתאוריה הגורסת כי גידול ילדים בסביבה נקייה וסטרילית מדי עלול לגרום לפיתוח מערכת חיסונית חלשה יותר. הסיבה – מערכת החיסון שלנו "לומדת" מניסיון, ומפתחת נוגדנים על מנת להלחם בנגיפים ובחיידקים שגופנו נתקל בהם בעבר. אם ילד גדל בסביבה נקייה מדי, מערכת החיסון שלו "לומדת" פחות, ועל כן מתפתחים פחות נוגדנים שיגנו על גופו בהמשך החיים.

אך זו אינה הסיבה היחידה לגידול חיות מחמד. ד"ר מירה גולדאפפל-שנירר, מומחית ברפואת המשפחה במכבי שירותי בריאות וחובבת חיות לא קטנה, מונה עוד כמה יתרונות:

  • אחריות – העובדה שהילד אחראי לגידול חיית המחמד מפתחת אצלו את ערך האחריות.
  • ביטחון עצמי – הילד הוא הבעלים של החיה, והוא אחראי לה ושולט בה. בעקבות כך הביטחון העצמי שלו מתפתח, יתרון חשוב במיוחד במקרה של ילדים המתקשים בתחום זה.
  • יחסי אהבה וחיבה – בעל החיים מעניק לילד אהבה טוטלית. גם במקרה של ילדים הסובלים מנידוי חברתי או ילדים בעלי מחלות כרוניות שנגזר עליהם להיות רחוקים מבני גילם – בעל החיים מפגין חיבה ללא תנאים. לחברתה של חיית המחמד גם אפקט מרגיע – אפשר להתרפק עליה, לדבר אליה. ממחקרים ידוע שאנשים המגדלים בעלי חיים הם רגועים יותר ובעלי נטייה פחותה לפתח מחלות לב.

באילו מקרים לא כדאי לגדל חיות מחמד עם ילדים?

"אם הוכח שהילד אלרגי לחיה מסוימת, לדוגמא לחתולים, אלרגיה שמקורה ברוק החתול, ולא בפרווה. חשוב לזכור שגם במקרה זה אפשר לבחור חיה שהילד אינו רגיש אליה. באופן כללי, יש לבחור חיית מחמד המתאימה לאורח החיים של בעליה. חתול, לדוגמה, הוא עצמאי יותר – אין צורך לרחוץ אותו או להוציא אותו לטיול. כלב לעומתו דורש אחריות רבה יותר – הוא תלוי יותר בבני האדם, גם מבחינת צרכיו הפיזיים וגם מבחינת תשומת הלב שיש להרעיף עליו, אך מנגד הוא ישיב לכם אהבה אין-קץ.

"דוגמה נוספת היא אוגרים – הם חמודים מאוד והילדים נקשרים אליהם, אך כאן גם הבעייתיות – תוחלת חייהם קצרה, ולכן יש להביא בחשבון שמותם יגרום לילדים עוגמת נפש.

"וזכרו – גידול חיית מחמד דורש אחריות לאורך זמן. אי אפשר פשוט להחזירה לחנות 'לאחר השימוש', וסיפורים עצובים מסוג זה ממלאים את כלובי עמותות בעלי החיים השונות. אם אתם מאמצים כלב או חתול, אתם מכניסים לביתכם בן משפחה נוסף, על כל האחריות המשתמעת מכך – אך בתמורה תזכו לחום ואהבה ללא גבול. בהצלחה!".