ליצן קטן שלי, אולי תעשה אותי בריא?

יד אוחזת לב

כשרוֹבין וויליאמס מגלם בסרטפאטץ' אדאמסאת תפקיד הליצן הרופא ומצחיק את הילדים בחדרי האשפוז בעודם סובלים ממחלות חשוכות מרפא ומחוברים לצינורות, אנחנו מקבלים זאת בהבנה מלאה. הצחוק טוב לבריאות, ונפש שמחה ובריאה תסייע לגוף להבריא ותתמוך בו, זאת יודעים כולם.

אך בראשית שנות השבעים תמונה זו כלל לא הייתה מובנת מאליה. ממסד הרפואה השמרני קיבל רק בקושי את הרופא שמרד במוסכמות וביקש לשמח את נפש הילד ולא רק לרפא את גופו.

אדאמס לא ידע שמספר לא רב של עשורים מאוחר יותר, מחקרים יוכיחו את מה שהבין אז באמצעים דלים.

כיום מקובל לחשוב שהליצן הרפואי אינו רק מצחיק ומפיג את שעמום המטופל, אלא הוא מקל בהרדמה שלפני ניתוח, מסייע במניעת סיבוכים הקשורים בהרדמה ומשכך כאב.

מחקר שנעשה בשנים האחרונות בקרב ילדים הוכיח, שרמת החרדה ירדה אצל ילדים ששהו ליד ליצן רפואי טרם הניתוח. הליצן ליווה את הילד והוריו עד שנכנסו לחדר הניתוח,שעשע את הילד בשיטות שונות בהתאם לגילו ונותר עם הילד בחדר עד שהשלב הראשון של ההרדמה הושלם. הממצאים היו ברורים. קבוצת הילדים ששהתה עם הליצן גילתה סימני חרדה פחותים. נוסף על כך, נוכחות הליצן הרפואי בעת ההכנה להליך ההרדמה הוּכחה כיעילהלא רק עבור הילד, אלא גם עבור הוריו.

אולם נוכחות זו, חשובה ככל שתהיה, דורשת את ההסכמה ושיתוף הפעולה של הצוות הרפואי. בעבר הלא רחוק היו בארץ שראו בליצנים הפרעה לעבודת הרופא וגימיק תקשורתי, שנועד לשווק את בתי החולים. גישה זו הצטמצמה עם התפתחות המחקר. ביוני 2011 הנפיקה חברת דואר ישראל בול בנושא הליצנות הרפואית ובכך סייעה בהטעמת התחום כחלק אינטגראלי מהממסד.

הליצן הרפואי מגיע בדרך כלל מעולם האמנות או הטיפול. בארץ ישנם מספר מוסדות שעוסקים בהכשרת ליצנים רפואיים. נוסף להכשרה הקומית, הסטודנטים לומדים את המערכת הרפואית, את מבנה בתי החולים ודרכי התמודדות עםהמחלות השונות.

הליצנים, או גֶ'לוֹלוֹגים כפי שנהוג לכנותם בחלק מהמדינות, נמצאים עם המטופלים במחלקות במטרה להסיח דעתם מההליך הרפואי. הליצנים משתמשים בכישוריהם השונים על מנת להפיג את הבדידות והשעמום של המטופל, באמצעות קסמים, בלונים, בדיחות ועוד.

כאשר המטופל נמצא בחברת הליצן הרפואי ומגיב בצחוק, הגוף מייצראנדורפין שתורם בין היתר להפחתת הכאב.

למידע נוסף:

http://www.pediatricsdigest.mobi/content/116/4/e563.short

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21457119