בוחרים את טיפת החלב המתאימה

איך לבחור טיפת החלב? המדדים של משרד הבריאות שיסייעו לך לבחור את התחנה הנכונה עבורך

איך קובעים את מדדי האיכות בטיפות החלב בישראל? איזו קופת חולים זכתה לדירוג הגבוה ביותר? והאם המדינה תעביר את הטיפול לקופות החולים?

לראשונה מאז הקמת טיפות החלב של קופות החולים, פרסם משרד הבריאות את המדדים המרכזיים לדירוג טיפות החלב בישראל, טיפות החלב נמדדו על פי: איתור נשים עם דיכאון לאחר לידה, מדידת היקף ראש לתינוק, בדיקת שפה ותקשורת ושני מדדי חיסונים.

בעוד שהנתח הגדול ביותר בהפעלת טיפות החלב הוא של העיריות ושל משרד הבריאות, מהנתונים עולה כי הציונים שקיבלו קופות החולים השונות היו גבוהים ברוב במדדים. טיפות החלב של מכבי שירותי בריאות דורגו במקום הראשון בכל אחד מחמשת המדדים.

הממונה על תחום טיפות חלב במכבי שירותי בריאות, נטלי שטיין, מסבירה את  הדירוג הגבוהה, בגישה הטכנולוגית המתקדמת של מכבי "טיפות החלב שלנו ממוחשבות ומחוברות לתיק הרפואי והאישי של הילד, כך שנשמר רצף טיפולי. הנתונים שפרסם משרד הבריאות משקפים עבודה קשה ומסורה של הצוות המוביל את הטיפול בילדים בתקופות הקריטיות ביותר לחייהם, אבל גם את השינוי המערכתי שביצענו בתחנות שלנו. הטמענו את מדדי האיכות של משרד הבריאות כזווית חדשה בשירות שלנו. לקחנו את המדדים האלה כמתנה, וביצענו שינויים מרחיקי לכת בדפוסי העבודה". בנוסף, בשנה שעברה השיקו במכבי שירותי בריאות את אפליקציית 'מכבי קידס', באמצעותה יכולים ההורים לצפות במידע רב על ילדיהם מרגע הלידה, לנהל פנקס חיסונים ממוחשב, להתייעץ באופן מקוון עם אחות טיפת חלב ועוד.

הגישה הדיגיטלית המתקדמת של מכבי שירותי בריאות מנגישה עבור הורים רבים את השירות ומאפשרת להם להיעזר בו באופן תכוף ובכך לשפר את המעקב הרפואי. "כמובן שאנחנו לא מסתמכים רק על השירות הדיגיטלי כמענה עיקרי, אלא כתוספת", מסבירה שטיין  "טיפות החלב שלנו ממוקמות בתוך מרכזים רפואיים, כך שיש מענה כוללני ומקיף לכל צרכי הפעוט ומשפחתו".

כמה משפחות נהנות מהחדשנות הזאת?

"בשלב זה נהנים מהשירות רק כ-25% מילדי מכבי, שכן רוב תחנות טיפות החלב עדיין נמצאות באחריות המדינה. אנחנו מאמינים שהדו"ח יילמד על ידי מקבלי ההחלטות, והלקחים יופקו. אנחנו מאוד מקווים שבעקבות הממצאים שעלו בו תועבר האחריות לקופות החולים, כמובן עם תקצוב הולם, על מנת שכולם יוכלו לקבל את השירות הטוב ביותר".

מה החשיבות של טיפת החלב, כאשר התינוק נמצא במעקב אצל רופא ילדים?

"מעקב אצל רופא הוא חשוב והכרחי, אך אין סתירה בין הדברים. השם השני של טיפות החלב הוא 'תחנה לבריאות המשפחה', והשם הזה מסכם את הגישה שלנו. אנחנו רואים לא רק את הילד ולא רק את האם אלא את המשפחה כולה. את האבות, האחים והמכלול המשפחתי כולו. דבר כזה לא מתאפשר בביקור אצל הרופא, מה עוד שהרופא לרוב יבדוק תינוק כשהוא כבר חולה, בעוד אנחנו עוסקים במעקב ובמניעה".

הכתבה פורסמה לראשונה באתר סלונה.