האם מותר לשתות אלכוהול בהיריון?

האם שתיית אלכוהול בהיריון אסורה לחלוטין, או שמותר להרים כוסית מדי פעם?

יין ישמח לבב אנוש, כך נהוג לומר. ולא רק יין… אלכוהול בכלל, החל מבירה ועד קוקטייל. אבל יש תקופות שבהן ממש לא מומלץ לשתות אלכוהול – אחת מהן היא תקופת ההיריון. ההמלצה הזאת מוכרת וידועה, אך עדיין נשים רבות מוצאות את עצמן מתלבטות עד כמה זה נורא אם ישתו מדי פעם כוסית קטנה.

אז האם מדובר באיסור גורף, או שמותר לשתות בתדירות כלשהי?  האם האלכוהול מגיע לגוף העובר? ומהי תסמונת אלכוהול עוברית? הנה כמה תשובות לשאלות הנפוצות.

אלכוהול חודר את השלייה
השלייה מגינה על העובר היטב ומהווה מחסום בררני לחומרים שונים, אבל אלכוהול הוא לא אחד מהם. אלכוהול חודר את השלייה ונכנס אל זרם הדם המגיע אל העובר. השפעתו על העובר עלולה להיות מסוכנת. בין הנזקים האפשריים: לידת תינוק בעל היקף ראש קטן, לידת תינוק עם משקל נמוך ופגיעות פיזיות וקוגניטיביות חמורות ולא הפיכות.

אמנם, חומרת הפגיעה תלויה בכמות האלכוהול הנצרכת, אך לא ידוע מהי כמות האלכוהול שחריגה ממנה גורמת נזקים.

חשוב לזכור כי במהלך ההיריון מערכות הגוף של העובר גדלות בכל פרק זמן. כאשר אלכוהול נמצא בשליה, כלי הדם שמזינים את העובר מתכווצים והדבר עלול לפגוע במעבר של חמצן אליו. בנוסף, אלכוהול בשליה עלול להפחית את כמות הסוכר הזמינה לגוף, להעלות את רמת החומצה הלקטית ולגרום לירידה אספקת ויטמינים חשובים כמו B6. כל אלה עלולים לפגוע בהתפתחות העובר.

אז אסור אפילו קצת?
התשובה היא חד משמעית לא. הנחיות משרד הבריאות וארגוני הבריאות בעולם הן להימנע לחלוטין מצריכת אלכוהול בהיריון.

נושא צריכת אלכוהול בהיריון נחקר פעמים רבות בעולם – והמסקנות חד משמעיות: אין לצרוך אלכוהול בהיריון. לכן, חשוב לדעת שאחד המחקרים האחרונים בארצות הברית גילה מעורבות של גורמים בתעשיית המשקאות המשכרים בהפצת מידע לא מדויק. מדובר באתרי אינטרנט שבהן נכתב כי צריכת כמות מסוימת של אלכוהול אינה מזיקה. לכן, גם כאשר מחפשים מידע באינטרנט, חשוב לבדוק היטב איזה גוף פרסם אותו והאם מדובר על גוף רפואי מוסמך.

אגב, אם נדמה שההנחיות הללו מחמירות מדי ולא נשענות על נתוני אמת, הנה נתון מעניין – במדינות מוסלמיות, שבהן אסורה שתיית אלכוהול, שכיחות המומים הנגרמים לתינוקות עקב שתיית אלכוהול נמוכה משמעותית מאשר במדינות שבהן נפוצה שתיית אלכוהול (כמו אירלנד, רוסיה, בריטניה או דנמרק).

בכל מקרה, מאחר שגופה של כל אישה הוא שונה ועל כן גם קצב פירוק האלכוהול בגופה הוא שונה, אין לדעת מהי הכמות הבטוחה לצריכת האלכוהול עבור כל אישה בהיריון. לכן, זהו מקרה קלאסי של המשפט "כשיש ספק – אין ספק". כדי להיות בטוחה שאינך גורמת נזק לעובר, ההמלצה היא להימנע לחלוטין מאלכוהול לאורך כל תקופת ההיריון.

מהי תסמונת אלכוהול עוברית?
תסמונת אלכוהול עוברית (נקראת גם (Fetal Alcohol Syndrome "FAS" היא מכלול של הפרעות רפואיות והתפתחותיות הנובעות מחשיפת העובר לאלכוהול במהלך ההיריון.
תינוקות הסובלים מתסמונת האלכוהול העוברית נוטים לשקול פחות, הם בעלי ראש קטן יותר ועלולים לסבול מנכות שכלית, מומים מולדים בגולגולת ובמבנה הפנים, קשיי למידה והתנהגות, בהשוואה לתינוקות רגילים. אלכוהול הוא הרעלן העצבי (Neurotoxin) הנפוץ ביותר, וחשוב להבין שהנזק למערכת העצבים המרכזית, בעיקר נזק מוחי, הוא נזק בלתי הפיך.

כדאי שתדעי שגם אם במהלך רוב רובו של ההיריון את מקפידה להימנע משתיית אלכוהול, אבל בערב אחד של מסיבה שתית לא מעט, קיים פוטנציאל לתסמונת אלכוהול עוברית. מחקרים מגלים שיותר מ-5 מנות אלכוהול באירוע אחד הן גורם סיכון משמעותי מאוד לתסמונת אלכוהול עוברית.

מה לעשות אם שתיתי לפני שידעתי שאני בהיריון?
אין לך אפשרות לשנות את העבר, אך בהחלט תוכלי להשפיע על העתיד. מרגע גילוי ההיריון, הפסיקי לחלוטין את צריכת אלכוהול והקפידי על ביצוע כל הבדיקות הנדרשות. חשוב לדעת כי יש רופאים.ות הממליצים.ות על הימנעות מאלכוהול גם בתקופת הניסיונות להיכנס להיריון, על מנת לשלול את האפשרות שתשתי בשלבים מוקדמים של הריונך, עוד לפני שידעת עליו.

ומה לגבי אלכוהול בבישול?
באופן עקרוני, האלכוהול מתאדה במהלך הבישול ונשאר רק הטעם שלו. חשוב לתת למישהו אחר לטעום, כדי לוודא שאכן כל האלכוהול התאדה. אם יש ספק, עדיף להימנע.

זה בידיים שלך
אז אמנם נהוג לומר שיין ישמח לבב אנוש, אבל היי, אפשר לשמוח גם בלעדיו. בניגוד לשלל הבעיות שעלולות להתגלות במהלך ההיריון שעליהן אין לך בהכרח שליטה, בנושא האלכוהול השליטה בהחלט בידיים שלך. מניעת מומים בעובר כתוצאה משתיית אלכוהול לא דורשת ביצוע בדיקות מסובכות או יקרות, אלא רק הימנעות משתיית האלכוהול למשך תקופת ההיריון. זה שווה את זה…

המידע באדיבות: סיון פלג, דיאטנית קלינית לנשים בהיריון ולאחר לידה במכבי.