מה לבדוק לפני שבוחרים מעון או משפחתון לילדים?

זהו זה. חופשת הלידה הסתיימה והגיע הרגע להכניס את הבייבי למסגרת חינוכית ראשונה. אנחנו בטוחים שזה ממש מרגש אתכם, אבל באופן טבעי באותו זמן גם מלווה בהמון חששות ובצדק. אז איך הכי נכון לבחור את המסגרת המתאימה לילדכם ואילו שאלות לשאול כדי לוודא שהמקום בטוח להם? הכנו לכם מדריך מקיף לבחירת משפחתון

אפשר לקבל המלצות?

ניגש ישר לעניין, העצה הראשונה והמרכזית היא לשאול שכנים וחברים ולקבל המלצות על משפחתונים שונים באזור מגוריכם. וכשאתם פונים לממליצים, אל תסתפקו בשאלה כללית כמו "האם לילד כיף במשפחתון", אלא חישבו על שאלות ספציפיות: האם הילד מתקשה להיפרד מכם (ההורים) בבוקר, ואיך ניגש אליכם כשאתם באים לקחת אותו בסוף היום? איך התקשורת שלכם עם המטפלת המרכזית והצוות? יש מטפלות שמשתפות בכל אירוע, משמח או בעייתי, שולחות תמונות ושומרות על תקשורת פתוחה עם ההורים ולעומתן מטפלות שמפגינות ריחוק ונראה שהתקשורת עם ההורים מעיקה עליהן.

איזה מידע יש לכם על צוות הגן?

  1. האם במשפחתון רק מפעילת המשפחתון עצמה או שיש לה סיוע? מי מלווה אותה? האם אלו בני משפחתה או סטודנטיות לחינוך?
  2. האם יש למפעילה ולצוות תעודות כלשהן בחינוך? האם עברו קורס עזרה ראשונה?
  3. האם המטפלת או הסייעות עסוקות בטלפון? מדליקות טלוויזיה?
  4. מה המספר המקסימלי של ילדים שהמשפחתון יכול לקלוט? בגילאי 6 חודשים עד 15 חודשים, משרד העבודה והרווחה ממליץ על מטפלת לכל 6 פעוטות, בגילאי 16-24 חודשים היחס המקסימלי הוא מטפלת אחת לכל 9 ילדים. ניתן לראות את היחס המומלץ בין מספר מטפלות למספר הילדים כאן, באתר משרד העבודה והרווחה.

מה הנוהל בקורונה או במקרה של מצב בטחוני המסכן את פתיחת הגן?

חשוב לשאול את מנהלת הגן מה קורה אם הגן הנסגר עקב ילד שחלה בקורונה – האם יש פיצוי על הימים? האם יש גיבוי לעובד/ת שחלה/תה או נחשפ/ה לחולה מאומת? מה הנוהל בזמן סגרים – יש כניסה לילדים להורים שעבודתם חיונית? ומה קורה בזמנים של מצב בטחוני מסכן – האם יש ממ"ד בגן ואם הגן נסגר האם מגיע לכם פיצוי על הימים?

איך נראה המפגש של המטפלת עם הילדים?

חשוב לשים לב לתגובות ולהתנהלות של המטפלת אבל גם לשפת הגוף של הילדים בסביבתה.
אם בסביבת הגננת (או אולי אנשי צוות אחרים), התינוקות נראים מתוחים – עם איברים קפוצים, בכי מיידי, קפיצות מכל רעש או הירתעות ממגע – אולי הם בחרדה. תינוקות נינוחים יושיטו ידיים, יענו למגע ויתעניינו בסביבתם הקרובה.

כאשר אחד התינוקות בוכה – כיצד היא בוחרת לטפל בו? האם היא בלחץ או פועלת בצורה רגועה? האם היא בודקת אם כואב לו או אולי החיתול מלא או מנסה להציע לו אוכל או גירוי אחר? האם היא לוקחת אותו על הידיים או מפעילה "עונש" כלשהו כמו לשים בצד עד שיירגע?
אם בחרתם להגיע עם ילדכם למפגש היכרות עם הגננת במשפחתון, שימו לב איך היא מתייחסת אליו – האם היא מתעלמת ממנו או מנסה לקחת אותו אליה? האם היא עושה זאת בצורה נעימה או לחוצה? האם היא מסבירה מדוע בחרה לפעול בצורה מסוימת?

איך צוות המעון מתייחס לאוכל ושינה?

שתי סוגיות מרכזיות בהתנהלות מעון יום או משפחתון הן האוכל והשינה של הפעוטות.
לגבי שינה – תוכלו לשאול את הגננת מה תהליך ההכנה לשינה. האם משכיבים את כל הילדים יחד באותה שעה או כל ילד לפי צרכיו? האם יש חדר נפרד לשינה שבו רמת גירויים נמוכה יותר? מה הטיפול בילד שמתקשה להירדם?

לגבי האוכל – האם כולם אוכלים יחד או כל אחד לפי הרעב שלו? האם אוכלים בחדר המרכזי ליד הצעצועים (שלא לומר טלוויזיה?) או בצורה מסודרת סביב שולחן אוכל? האם מניחים את האוכל ליד הילד ומאפשרים לו לאכול בצורה עצמאית, עם תיווך של הגננת או הצוות בעת הצורך? האם הגננת או איש צוות אחר יושבים עם התינוק שניזון מבקבוק ומאכילים אותו בצורה נינוחה או ששמים את הבקבוק בפה התינוק כשהוא בסל קל, גם כשאינו יודע עדיין להחזיקו באופן עצמאי?

למה עוד כדאי לשים לב כשמחפשים מעון?

החצר – האם יש מקום חיצוני שהילדים יכולים להיות בו? האם הוא נקי ומסודר? האם הוא מרוצף או עם משטח רך?
צעצועים – האם הם שמורים ונקיים או ישנים ומוזנחים? האם מותאמים לגיל הילדים? האם יש מרקמים שונים שנותנים טווח רחב של גירויים (כולל עץ ובדים) או הכל מפלסטיק?
ניקיון – היכן זורקים חיתולים מלוכלכים? איך נראית סביבת הכיור? האם המקום מאוורר?
בטיחות – האם הגישה למדרגות חסומה? האם השקעים בטוחים?

אין דבר כזה לא נעים!

לסיכום, כשאתם באים לבחון את המשפחתון והגננת, הכינו סט שאלות מראש.
לפעמים לא נעים לשאול ופתאום זה נראה מיותר… אם תגיעו עם דף שאלות ותעקבו אחריו, יהיה לכם קל יותר לעבור על כל הסעיפים בלי לפספס אף נקודה.

אל תחליטו מייד וקפצו לבקר גם לא בשעה שנקבעה לכם

לרוב, מגיעים למשפחתון בשעה שמתאימה לגננת, כשהבית נראה מסודר ונקי והגננת סבלנית וחייכנית, אבל רגע… אמרנו שחשוב לראות את הגננת מול הילדים – איך היא מגיבה אליהם ואיך הם מגיבים אליה? איך מתנהלת שעת ההשכבה ואיך זמן האוכל? אם קיבלתם בהמלצות נקודות למחשבה, בררו אותן, וגם – נסו להגיע בשעה נוספת לגן, לאו דוקא בזו שהכי מתאימה לגננת, ולשמוע את הקולות העולים מהגן – משפטי ציווי רועמים וגערות כמו "עכשיו ישנים!" או קולות רגועים, מחבקים ומכבדים.

המידע המקצועי בכתבה באדיבות: מערכת מכבי